• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ingen el i bodelen efter vinterförvaring

F

F.d. 55414

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: DUCATO
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8
Årsmodell Chassie: 2011
Husbilsfabrikat: Adria
Husbilsmodell: Adria Twin SP
Husbilstyp: Van
Årsmodell Husbil: 2011
Ämnesområde: Elsystem
Efter vinterförvaring med laddning kopplad.
Kört hem bilen utan problem. MEN ingen belysning i bodelen, kylskåpet "svart", ingen reaktion på trumapanelen.
Schaudt EBL 208 S och LT 311

Bodelsbatteriet har laddning. Har kollat säkringar.
Har tryckt länge (mer än 5 sek) på 12V knappen
Har studerat felavhjälpnings-råd i instruktionsboken.

Vi hoppas på att det är något som man borde kunna räkna ut innan vi går till verkstan. Har fått tips Under Markisen fortsätter nu hos Husbilsdoktorn.
(Fortbildning parallellt i Husbilsklubbshemside-användning!)

Inga och Ingve

F

F.d. 25296

Guest
Alltid är det något.
Ditt problem är ju inte riktigt samma som mitt men det gränsar. Ett par gånger har jag kommit åt lampan som sitter nere vid insteget och den verkar ladda ur båda batterierna om man lämnar bilen 2-3 veckor utan att koppla in 220-sladden. Då har jag anslutit 220-sladden, låtit den ladda över natten, sen funkar allt som det ska. Första gången fick jag hjälpa till med starkablar mellan bodel och husdelsbatterierna för att starta motorn. Ingen bra lösning men det funkar.
Berätta hur du löser ditt problem, vi har ju likadana fordon.
/Crille
:spinny:

F

F.d. 55414

Guest
Nu funkar allting!!. Vi gick igenom säkringarna en gång till och knackade på reläet! En stor lättnad. Vi väntar med tillförsikt på nästa motgång. Bekantat oss med instruktionsböcker och formulerat problem på Husbilsklubben. Gott att ha kompisar i etern!
Ingve och Inga

Toppen