• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Ingen backväxel

Status
Stängd för vidare inlägg.

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Nu är goda råd dyra, står i Potsdam på ställplatsen och får inte in backväxeln. Det är en automatlåda och då jag ska backa så känns knappen på spaken väldigt konstig, lite sladrig typ! Till saken hör att vi körde 2 mil väldigt dålig väg med kullersten och sedan skakbräda. Funderar på vad som hände där, bilen har gått klockrent från Rostock men nu då jag ska backa in o ställa för i natt så fungerar inte backen. Grejen är den att den fungerade om än lite kärvt och jag kunde backa in bilen men då jag satt den i P läge så gick det inte att få loss igen och så blinkar en röd lampa på brädan
Vart börjar jag?
 
Lösning
Slutet gott allting gott!
Vi ringde Försäkringsbolaget Varsam som hade en verkligt engagerad medarbetare, och frågade vad vi skulle göra! Hon gjorde allt hon kunde för att vi skulle få det så pass bra som möjligt under dom omständigheter vi satt fast med! Vi kom överens om att hon skulle kontakta SOS international som i sin tur kontaktade oss för en lägesuppdatering. Slutade med att vi efter fyra verkstäder hittade en i ytterkanten av Berlin som kunde läsa av felkoder och konstatera att det var fel på växelspaken och att vi kunde fortsätta utan problem! Finns inga felkoder i lådan och jag ska fortsätta använda nöd knappen tills vi är hemma igen! Lite udda men dom tog in oss på nåder så vi är nöjda och har ett protokoll på vår...

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har inte en aning om hur det ser ut på robotlådan men då det är en vanlig låda men med robot, så är det kanske samma fel jag råkade ut för för ngt år sedan. Under bilen (naturligtvis) till vänster om mitten så sitter växelföraren. Den sitter med 2 eller 3 st M6, på min hade en lossnat och det gjorde att växlarna inte gick i.
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Jag har inte en aning om hur det ser ut på robotlådan men då det är en vanlig låda men med robot, så är det kanske samma fel jag råkade ut för för ngt år sedan. Under bilen (naturligtvis) till vänster om mitten så sitter växelföraren. Den sitter med 2 eller 3 st M6, på min hade en lossnat och det gjorde att växlarna inte gick i.
Aha se där det ska jag titta på, men jag har väl en vanlig automatlåda tror jag. Bilen är från 2004
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Har tagit isär växelspaken ikväll och hittat en knapp typ spärr nere i vä hörnet på bilden, som gör att jag kan läga i en växel. Sitter dessutom ett kretskort med kontakter under spaken. Återstår att se om den drar också, ligger den i säkerhetsläge så vill den ju starta på 3:an.

IMG_0749.jpeg
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Slutet gott allting gott!
Vi ringde Försäkringsbolaget Varsam som hade en verkligt engagerad medarbetare, och frågade vad vi skulle göra! Hon gjorde allt hon kunde för att vi skulle få det så pass bra som möjligt under dom omständigheter vi satt fast med! Vi kom överens om att hon skulle kontakta SOS international som i sin tur kontaktade oss för en lägesuppdatering. Slutade med att vi efter fyra verkstäder hittade en i ytterkanten av Berlin som kunde läsa av felkoder och konstatera att det var fel på växelspaken och att vi kunde fortsätta utan problem! Finns inga felkoder i lådan och jag ska fortsätta använda nöd knappen tills vi är hemma igen! Lite udda men dom tog in oss på nåder så vi är nöjda och har ett protokoll på vår husbil att den är ok.
Nu väntar Prag och Krk

20230919_143818155_iOS.jpg
 
Lösning

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Slutet gott allting gott!
Vi ringde Försäkringsbolaget Varsam som hade en verkligt engagerad medarbetare, och frågade vad vi skulle göra! Hon gjorde allt hon kunde för att vi skulle få det så pass bra som möjligt under dom omständigheter vi satt fast med! Vi kom överens om att hon skulle kontakta SOS international som i sin tur kontaktade oss för en lägesuppdatering. Slutade med att vi efter fyra verkstäder hittade en i ytterkanten av Berlin som kunde läsa av felkoder och konstatera att det var fel på växelspaken och att vi kunde fortsätta utan problem! Finns inga felkoder i lådan och jag ska fortsätta använda nöd knappen tills vi är hemma igen! Lite udda men dom tog in oss på nåder så vi är nöjda och har ett protokoll på vår husbil att den är ok.
Nu väntar Prag och Krk

Visa bilaga 230340
Vad bra hanterat ärende av Varsam. Heder åt dom. Ha nu en bra resa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen