• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen 12V i husbilen

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Idag kopplade jag bort batteribanken för byte till grövre parallella kablar.

När jag efter avslutat byte försöker slå på 12V i bodelen, så händer inget.
Har ett Schaudt ebl99.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Jag köpte ett nytt ebl119 från tyskland.

Hej!

Minns du från vilken firma?
Har en arbetskamrat vars EBL gått sönder förra året. När jag nu nämner att de ibland går att reparera eller köpa betydligt billigare från Tyskland är han intresserad av att reparera alt. handla ny. Därav frågan.

Han har, förra året, fått pris på 7-8000kr för att köpa ny (oklart var).

Mvh!
// Niklas
 

Henrik_78

HBK Intresserad
Inlägg
21
Kommun
Ekerö
Visa bilaga 164394 Sitter två stycken stora relä inuti ebl99:an som sköter 12v och huvudström.

Dom har en förmåga att ”klistra” sig i det ena eller andra läget och det kan vara svårt att få igång.

Det sitter en hake på kanten på dom som gör att det går att påverka dom manuellt, men det är svårt att se mellan spjälorna på ebl. Du behöver nästa ha den o knät och lysa med ficklampa i för att se.

Main switch relay...

Hej och tack, det här svaret hjälpte mig nu precis! Kan också konstatera efter lite googlande att det är många som haft liknande symptom utan att ha blivit rekommenderade den här lösningen, framför allt på engelskspråkiga sidor.

Mitt fall är dock inte helt utrett än, jag vill inte hålla på och pilla mer nu och kanske förvärra när fortfarande är ute. Det kan såklart vara något i EBL som brustit.. jag har avslutat nu med att kolla att det finns spänning på alla kablar in i block 2... och det var det (tyvärr?). Vet inte riktigt hur går vidare nu, inte lika lätt veta vad som händer i EBLet innan det ska ut igen i block 3.

Kan det vara hela Module BW 99-2 som sköter panelen (12volt on/off) och kanske dessutom feedar till klockan och nivåindikator vattentankar som har pajat?

De två manuella reläswitcharna jag flippade för att få igång grejerna igen, vet ni vilken som gör vad? Jag vet ju inte riktigt vilken det var som gjorde skillnad för mig eller om den ena eller andra kan ha med mitt kvarvarande problem att göra...

Det som inte funkar är på panelen:
-slå av/på 12 volt
-digitala klockan
-batterinivå bodel (startbatt funkar)
-nivåindikator vattentankar



Om någon har något att tillägga så är jag tacksam:) Återkommer annars vid senare tillfälle med hur det gått.
 
Senast ändrad:

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
Min då 12-åriga EBL-strömbrytare låste sig i stängt läge efter att jag stängt av den en gång. Brytaren gick aldrig att slå på igen (jo, fysiskt kunde jag manövrera, men det hände inget). Felsökte mha schemat och fick sedan hjälp av en kompis att demontera och förbikoppla den. EBLen är nu konstant på. Ser inte behovet av en strömbrytare.
 

Henrik_78

HBK Intresserad
Inlägg
21
Kommun
Ekerö
Min då 12-åriga EBL-strömbrytare låste sig i stängt läge efter att jag stängt av den en gång. Brytaren gick aldrig att slå på igen (jo, fysiskt kunde jag manövrera, men det hände inget). Felsökte mha schemat och fick sedan hjälp av en kompis att demontera och förbikoppla den. EBLen är nu konstant på. Ser inte behovet av en strömbrytare.

Jag är inne lite på samma sak nu faktiskt.. Allt det som inte funkar går att leva utan och jag har ändå installerat 2 batteribankar och mppt så jag läser av spänning där istället för panelen.

Mvh
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Jag har nu fått låna ett EBL119.
Någon som vet skillnader mot EBL99?

Jag ser att 119 har AGM läge
Vad står märkningen +OVP för?

Visa bilaga 164559

Hej!
Intressant man ser att dom antagligen förbättrat EBL119 och bytt ut rocker switchen i EBL99, som många haft problem med. Så även i min, visade det sig, ikväll lyckades jag ta isär och löda loss switchen, som jag mätt konstiga resistans värden på.
Jag pratade med Develec och han jag pratade med, var jättesnäll och förklarade bl.a. hur man tar isär plast-distanserna som har "hullingar".
Han tipsade t.o.m. om att man (om man är skicklig, och har tillgång till ett fett) kan ta isär själva switchen, som innehåller bläck, fjäder o kula (x 2) och att problemet med skumma "kontakt-resistans-värden" kommer av att "kontakt-bläcket" behöver "rätas ut" en del.
Detta låter lite för svårt för mig, plus att jag undrar hur länge detta fix håller?
Så jag föredrar att byta ut den, och nu har jag till slut hittat den på Conrad, för 4.99Euro / st. Jag beställde 2 st + 19.99 Euro i frakt, bör komma innan veckan är slut!
se
Mvh
Anders
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Hej igen!
Dessa förb..... rocker switchar, till slut hittade jag felet på min kontroll-panel, funktionen att visa klockan eller inne- alternativt ute- temperaturen slutade fungera för nästan 1 år sedan, men jag har inte tyckt det varit så viktigt.
Men nu när jag ändå har allt nerskruvat i väntan på switchen till EBL99, och jag kände att jag hade rätt sinnesstämning! Så började jag mäta på kortet, det var längesedan jag höll på med 7-segments displayer, men efter ett tag kom jag på hur det funkar och kunde mäta de 4 styr-signalerna till varje siffra (4 st) gemensam anod, men alla pulser såg bra ut, problemet var att alla data-signaler till själva segmenten var inaktiva, som om inte switchen funkade, provade kortsluta switchen, men då hade jag glömt att mata 12V_check signalen, som kommer från ebl99 (när 12V reläet gått till), men när jag hade lagt till även denna, så funkade det när jag kortslöt switchen!
Alltså ytterligare en trasig rocker switch, och denna var riktigt prövande att få loss, var tvungen att löda loss de övriga 5 också, totalt 16 löd-punkter, längesedan jag använt tennsugen och så mycket.
Nu är problemet att hitta den, vill inte lägga ut 200kr i frakt från Conrad, har hittat en på
tråkigt att dom inte har datablad, eller fler foton, men "Monteringshål: 13x18,5 mm." är rätt i alla fall, om inte den funkar får jag kanske kontakta Tema elektronik i Nordostpassagen.
Mvh
Anders
 

Bilagor

  • IT994_signaler_till_ebl99.JPG
    IT994_signaler_till_ebl99.JPG
    64,6 KB · Visningar: 45
  • IT994_from_userguide.JPG
    IT994_from_userguide.JPG
    75,5 KB · Visningar: 45
  • IMG_20220125_204301.jpg
    IMG_20220125_204301.jpg
    2,6 MB · Visningar: 41
  • IMG_20220125_204703.jpg
    IMG_20220125_204703.jpg
    3,5 MB · Visningar: 39
  • IMG_20220125_204925.jpg
    IMG_20220125_204925.jpg
    2,3 MB · Visningar: 39
  • IMG_20220125_210235.jpg
    IMG_20220125_210235.jpg
    2,9 MB · Visningar: 42

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Jag köpte den på Kjell o Company
Den hade lödöron, så jag klippte av dom, ej helt o lödde på "ben", i mjukt material, känns som det borde vara bättre än de styva som satt där. Sen är den märkt med 1 o 0, men det får vara så nu, går kanske skrapa bort.
Jag är jättenöjd att jag fick den o funka igen!
Mvh
Anders
 

Bilagor

  • 20220126_173354.jpg
    20220126_173354.jpg
    2,1 MB · Visningar: 30
Toppen