• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inga planer på gemensamt telekomnät i EU.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Uppgifterna om planer på ett gemensamt europeiskt telekomnät läckte till media efter ett möte mellan företrädare för EUs konkurrensmyndighet och tunga operatörer som Deutsche Telekom, France Telecom och Telefonica. Tanken med att lägga ihop nätresurser i Europa skulle vara att sänka kostnaderna och skapa utrymme för nya investeringar hos pressade operatörer för att kunna möta den kraftiga ökningen av datatrafik i näten och få en mer homogen marknad som den i till exempel USA.

Nu säger Etno till nyhetssajten Total Telecom att några sådana planer inte diskuterats med EU. Etno är den organisation som organiserar en stor del av de tidigare statliga televerken runt om i Europa och organisationen bekräftar att ett möte med EUs konkurrenschef Joaquin Almunia ägt rum, men att andra frågor än ett gemensamt nät diskuterats.

:mad:

Bernt Håkan

HBK Medlem
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
1368
Medlemskap
2025
Mobilt bredband ock wifi

Hej Anders ytterligare en fråga till dej. Jag har en HUAWEI mobil wifi E589 med antenningång. Även vill jag få en starkare wifi signal , vid exempelvis camping. Har blivit rekommenderad en comrod ac21p anten av Ramanten . Att få en starkare internetsignal är inga problem , men att få en starkare wifi signal trådlöst är problem , krävs en antenningång. Har du någon lösning på detta tacksam för svar Bernt

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Inga planer på gemensamt telekomnät i EU.

Tyvärr har jag ingen lösning på ditt problem.
Det enda som jag använt är trådlöst USB-nätverkskort med antenn och USB-anslutning till laptopen.

Eftersom iPaden har övertagit laptopens roll hoppas jag mycket på Foggs simkort som snart lär funka i Sverige, Danmark, UK, Irland, Italien, Österrike och så småningom ännu fler Europeiska länder. Jag använder det i min iPad just nu när jag skriver detta.

Internetdelning från telefon/platta kan då ersätta både modem och router.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Anders!

Det här med Fogg verkar intressant, vet du vilket nät dom använder i Sverige? Och använder man det i andra länder till samma kostnad som hemma (149kr/månad)?

//Tommy

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Anders!

Det här med Fogg verkar intressant, vet du vilket nät dom använder i Sverige? Och använder man det i andra länder till samma kostnad som hemma (149kr/månad)?

//Tommy

De använder Tres nät som ju finns i de uppräknade länderna. Samma kostnad för tillgång till data inom dessa länder, just nu i Danmark och Sverige. Om du ansöker kan du få testa gratis under 2 månader, det gjorde jag.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har vært i kontakt med Fogg om planene for Tyskland, Norge og Australia. Ser ut til at Australia ligger litt foran Tyskland, Norge er det lengre til. Og det er ikke automatisk slik at de velger tre som partner - i Australia er det Optus de forhandler med.

I

Ice-Man

Guest

Tyvärr har jag ingen lösning på ditt problem.
Det enda som jag använt är trådlöst USB-nätverkskort med antenn och USB-anslutning till laptopen.

Annars finns det en del rätt "roliga" produkter utomlands. T.ex. USB-nätverkskort med 2000mW sändareffekt.
I Sverige (och de flesta andra europeiska länder med skulle jag tro) får man dock bara använda sig av 100mW eller förstärkning upp till 20dBm.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

De använder Tres nät som ju finns i de uppräknade länderna. Samma kostnad för tillgång till data inom dessa länder, just nu i Danmark och Sverige. Om du ansöker kan du få testa gratis under 2 månader, det gjorde jag.

Kom på att jag anmälde mej på deras hemsida någon gång under hösten, när det var aktuellt här på forumet tidigare.

Men tyvärr har jag inte hört något från dom sedan dess, men har gjort ett nytt försök nu.

//Tommy

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Tittade på Tre:s täckningskarta och då för Lysekilsområdet eftersom du Anders bor där och testar Frogg:s SIM-kort.
Det verkar "bara" vara 3G som fungerar där och så även där jag bor.
Du verkar ha positiva erfarenheter ändå av bra hastighet, är det så?

Tre:s täckning verkar inte vara i klass med Telia.

Bilagor

• Tre.JPG
    Tre.JPG
    28,8 KB · Visningar: 330
  • Tre-2.JPG
    Tre-2.JPG
    85,1 KB · Visningar: 8
  • Telia.JPG
    Telia.JPG
    44,6 KB · Visningar: 330

Birglas

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2025

Vi har tre på ifånen,tyvärr. Ingen täckning utanför tättbebyggt område.
Ingen täckning t ex i Björkvik på förra årsmötet och inte på en hel dag mellan Kramfors och Östersund förrän 4 mil före Östersund.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tittade på Tre:s täckningskarta och då för Lysekilsområdet eftersom du Anders bor där och testar Frogg:s SIM-kort.
Det verkar "bara" vara 3G som fungerar där och så även där jag bor.
Du verkar ha positiva erfarenheter ändå av bra hastighet, är det så?

Tre:s täckning verkar inte vara i klass med Telia.

Tre har enligt tidningen Mobil det bästa datanätet tack vare överlägsen 3G-hastighet.
Foggs kort är ju endast till för datatrafik.

Hastigheten i mitt mobila 3G-nät brukar ligga på 22 Mbit/sek ned och 4 upp.

Nu i kvällningen lite sämre:
tre.jpg

4G-nätet är i faggorna.

F

F.d. 25023

Guest

Vi har tre på ifånen,tyvärr. Ingen täckning utanför tättbebyggt område.
Ingen täckning t ex i Björkvik på förra årsmötet och inte på en hel dag mellan Kramfors och Östersund förrän 4 mil före Östersund.

Byt telefon! Inte Tre. IPhones antenn är jättesålig jämfört med Samsung Note.
Vi har båda och tyvärr är det så att Samsungen fungerar när iPhonen har tystnat länge sedan.

Skaffade annars även Fogg med 2 månaders testperiod. Får se när de får ett land till. Annars är det ju ingen ide när man har Tre som operatör.

Hälsning jyrki

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Byt telefon! Inte Tre. IPhones antenn är jättesålig jämfört med Samsung Note.
Vi har båda och tyvärr är det så att Samsungen fungerar när iPhonen har tystnat länge sedan.
Skaffade annars även Fogg med 2 månaders testperiod. Får se när de får ett land till. Annars är det ju ingen ide när man har Tre som operatör.
Hälsning jyrki

Du tycks ha otur med det mesta! :oops:

F

F.d. 25023

Guest

Nej! Inte alls otur... Bara en iPhone-telefon med känd problem med extremt dålig antennkonstruktion.

Jag har nog mycket intresse, någon kunskap och mycket erfarenhet vad gäller mobiler & datorer.

Inget otur heller med Samsungen eller Nokia N9!

Jyrki

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag trodde att du skulle vara nöjd när det äntligen öppnar sig en möjlighet att få internationellt simkort. Att de använder Tres nät har ju inget samband utomlands med att täckningen är dålig i Pajala.

Det var just i de trakterna som min täckning var dålig med Tres simkort på min resa från Riksgränsen till Lysekil i somras. I mina trakter är det Telia som fallerar.

PS! Mina numera 3 Androider har varken bättre eller sämre mottagning än min iPhone. Så visst har du haft otur!

Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest

Tack!

Men jag kör alltid Tre i Danmark, kostar inget för data, eller rättare sagt som i Sverige. Men när det blir något land till på listan provar jag direkt!

Fick precis mail från Fogg att jag inte aktiverat testperioden och jag svarade lika.

Vore trevligt att testa t.ex i Tyskland på hemvägen senare i vår.

Hälsning
Jyrki

F

F.d. 25168

Guest

politiken.dk/tjek/digitalt/telefoni/ECE1858373/test-antenner-i-populaere-smartphones-er-chokerende-ringe/

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Anders!

Idag fick jag mejl från Fogg efter att ha registrerat mej för andra gången, och så långt är det bra, de ska nu skicka sim kort för gratis testperiod, och det är ännu bättre.

Men skickar dom ut micro sim, eller standard som man får klippa själv?

Har försökt att hitta något om detta på deras hemsida, men där har jag gått bet.

//Tommy

Toppen