• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingår din FIAT i en kampanj?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

250 eller 251 har nog inget med ålder att göra. 2,3-motorn = 250 och 3,0 = 251. Testa gärna detta ni som har 3,0. Rätta mig om jag har fel.

Har 3.0 skrev 250 som var 3 första nr. + 8 sista nr från registreringsbeviset o det fungera.

Mvh
Leif
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

Har 3.0 skrev 250 som var 3 första nr. + 8 sista nr från registreringsbeviset o det fungera.

Mvh
Leif


Hmm... Det verkar som man ändrat sökbegreppet. Jag har just kollat och i st.f 250 som förslag är det nu förtryckt 250/251. Jag kan varken skriva 250 eller 251. Antagligen var du inne i en "övergångsperiod".
Mvh Tommy
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

Hej!
Har just varit i kontakt med svenska FIAT eftersom jag inte lyckades att registrera mig på deras hemsida.
Genom att ange de sista åtta (8) siffrorna på chassinumret enligt reg.beviset samt modellnumret 245 lyckades jag äntligen! (Har en Kabe TM -06. Ingen ombyggnadsaktion aktuell för mig dessbättre!)
Hälsningar
ORVAR
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

Hej MarTom!
Varför såg jag inte detta inlägg tidigare, jag får tacka för att där är folk som är mer vakna än jag! (detta underbara Forum!!!!)
Nu har jag skrivit till min försäljare i " Norra Skåne" & frågat om det stämmer på min H-bil att bilen "Skall" in på verkstad för (Recalls !) åtgärd!
"Stämmer detta" då kommer jag att redovisa det på detta forum, min fråga kommer att bli varför inte återförsäljaren kontaktat mej angående dylika saker utan jag som konsument skall agera!
Än en gång tack!
Mvh.








Frågan är verkligen befogad eftersom många fortfarande inte hörsammat en kampanj som gäller den egna bilen. Kontrollera din FIAT via denna länken! www.fiatcamper.com/check.php

Normalt ska det se ut så här:
Din husbil är OK!

Fiat Professional önskar dig trevlig resa.




Tyvärr är det många som får detta meddelande:

Varning!

Vi ber dig att snarats kontakta en Fiat Camper Assistance-verkstad: en kampanj för återkallelse som gäller din Ducato husbil pågår.
Ingreppet är helt gratis.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

Vad jag förstår så är dessa recalls inga stora saker. Typ byta en säkring som är för klen.... Det var en av mina recalls på min bil.
Fiat verkstäder fixar dessa recalls när man gör service, antagligen utan att man behöver säga till.
Man hoppas ju att Fiat hör av sig om det är allvarliga fel!
 

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

Hej!
Fungerar inte för mig. Det står 250/251 o så skriver jag in chassinumret(8siffror) -kommer inte in!
Hälsn
Aukja
 

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

Hej!
Ja det tror jag. Vet iof sig inte var man ser det men det är en 2009 årsmodell. Hymer 508.
Hälsn
Aukja

Några timmar senare fungerade det! Bilen OK.
 
Senast ändrad:

per-erik.lundblad

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6631
Medlemskap
2024
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

Har just fixat min 2007 med 4 kampanjer, softvaru uppdatering, kåpa över spridarna, något med styrväxeln och en säkring som bytts.
jag gjorde detta på verkstaden Märsta Märsta bilhus.:yes:
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

Hej MarTom!
Varför såg jag inte detta inlägg tidigare, jag får tacka för att där är folk som är mer vakna än jag! (detta underbara Forum!!!!)
Nu har jag skrivit till min försäljare i " Norra Skåne" & frågat om det stämmer på min H-bil att bilen "Skall" in på verkstad för (Recalls !) åtgärd!
"Stämmer detta" då kommer jag att redovisa det på detta forum, min fråga kommer att bli varför inte återförsäljaren kontaktat mej angående dylika saker utan jag som konsument skall agera!
Än en gång tack!
Mvh.

Tack själv för ditt påpekande rörande administrationen av recalls. Nästan alltid har jag stått på FIAT:s sida i olika spörsmål och ibland blivit utsatt för fri eldgivning p.g.a detta. När det gäller recalls så är jag definitiv ingen vapendragare åt FIAT. Varför ska vi hålla reda på detta? Jag fick en utmärkt jämförelse med ett annat bilmärke när vår "andrabil" var inne på sevice. En 16 år gammal SAAB 900! På den låg det ett recall som då gjordes gratis utan att jag behövde lyfta ett finger för detta!!
FIAT:s återförsäljare kan ju börja med att informera oss när vi beställer sevice: " I samband med servicen så finns det 8 recalls på din bil. Givetvis åtgärdar vi detta gratis"

De enda som krävs är ju att de använder samma källa för recalls som kunderna gör !! :D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

Jag undrar hur de skall få tag i oss ägare, bilarna är ju inte nödvändigtvis registrerade som Fiat? Egentligen är väl detta husbilstillverkarens uppgift?
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
864
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

Pratade med BLD i linköping ang,innerskärmar till våran nya HB killen jag talade med sa att då skulle dom kolla om det fanns några åtgärder när dom ändå har den i verkstan.Han sa det direkt utan att jag ens tänkte på det för bilen är ju ny.:)
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

Jag undrar hur de skall få tag i oss ägare, bilarna är ju inte nödvändigtvis registrerade som Fiat? Egentligen är väl detta husbilstillverkarens uppgift?


Intressant synpunkt! Frågan är dock om jag får information om recalls då jag köper en traditionell FIAT lastbil av en återförsäljare? Jag vet inte. Dock borde det ju åtminstone finnas en inbyggd kontroll av recalls hos våra FIAT-verkstäder då vi gör service.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

Jag tror inte att du får info om recalls, men om du servar hos en auktoriserad verkstad blir det fixat ändå om det är en seriös verkstad! Det är ju en del i auktorisationen?!
Fortfarande tycker jag att detta är husbilsleverantörens uppgift, vi har ju inte köpt en Fiat, Renault, Ford eller Mercedes utan en komplett husbil som heter Hymer, Detleff, Bürstner o.s.v.
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

Jag håller med dig Montreal! Visst borde det det vara husbilsleverantörens ansvar. Tyvärr är det si och så när det gäller deras sätt att se på totalansvaret. Kanske beror det på att vi husbilsägare inte verkat tillräckligt framgångsrikt eftersom denna viktiga förändring ännu inte blivit standard. Till dess är det nog bäst att vi själva kontrollerar våra recalls. Som synes så har det varit behövligt.
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

Recalls fungerar väl som så att om man servar bilen så åtgärdas dessa utan info till kund. Om det är trafikfarliga saker så skickas det brev om att bilen måsten in. Därför kan det vara en fördel om bilen servas på auktoriserad verkstad dom första gångerna så smårecallsen blir åtgärdade.

Så här är det iallafall på vanliga personbilar och varför skulle det skillja?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

Skillnaden här är att det finns en extra mellanhand, som är husbilsleverantören, och som inte gör sitt jobb! Chassieleverantören är bara en underleverantör av vissa delar i husbilen, och har därför inte kontroll över var deras chassier till slut hamnar. De får bara kontakt med dem om och när de servas hos en auktoriserad verkstad! :confused:
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

Förra bilen vi hade som var en importbil (ny) från Tyskland var det inga problem med recalls på.
Recallskorten skickades till mig från den handlare jag köpt bilen av och sedan var det bara att vänsda sig till den Fiatverkstad som passade.

Så jag utgår från att det fungerar så även idag:confused: Annars blir det väl som jag skrev ovan att det åtgärdas vid servis.
 
Inlägg
137
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
6701
Medlemskap
2024
Sv: Ingår din FIAT i en kampanj?

Var i går kontakt med Fiat aukt verkstad ( en som står på Fiats hemsida )
vissade mitt chassinr. som står på garantibeviset. Men dom visste inget trots att det står på hemsidan att den ska återkallas när jag reg. den. Dom lovade att höra av sig efter att dom kollat, vilket inte har hänt ännu
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen