• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inferno AutoSystem, bästa larmet?

F

F.d. 1182

Guest
Hej Alla...

Med anledning av den pågående debatten om Inferno tog jag i morse igen kontakt med företaget som tillverkar och marknadsför denna larmprodukt. Indusec ab som företaget heter hade redan haft många påringningar från husvagnsfolk. Företaget har alltså svenskt patent på larmsirénen. Johan Sandberg är ägare och han berättade att applikationen Inferno AutoSystem speciellt togs fram för servicefordon där man ofta förvarar dyrbara verktyg eller instrument och där försäkringsbolagen ibland anger självrisken till 0,5 basbelopp.
Vidare berättade Johan att man oftast bara ser toppen av isberget vid ett inbrott. Avdrag för värdeminskning, ett evigt farande hit och dit för nyanskaffning, tidsåtgång etc.. Vem ska betala sånt som kanske dessutom sker på arbetstid. Vi som har vagn kanske har tid?

Johan avrådde med bestämdhet att privatperson utan "larmkunskap" skulle ge sig på att installera systemet. Antingen integreras det med befinligt larm alternativt jobbar det i egen slinga med fjärrkontroll för på och av. Systemet jobbar i 12 volt och när man en gång fulladdat de inbyggda batterierna räcker dessa att driva systemet i 30 minuter efter en månad utan tillskottsladdning. Inte oävet när vagnen står uppställd om vintern... Toppen är om man kopplar tillskottsladdning via bilbatteri eller extern strömkälla..

Hur vi än vänder oss har vi ändan bak. Tjuvar är liksom inte dumma. Inbrottet sker blixtsnabbt med efterföljande länsning. Ett vanligt billarm hjälper föga då de flesta i närheten tror att det är ett typiskt falsklarm. Med systemet säger Johan att tillgreppet blir minimalt. Vi kan ju själva läsa deras pressreleaser och förstå.

För ca 8.000 kr inkl moms är systemet installerat och klart. För ytterligare ca 4.000 kr kan man komplettera med en avancerad larmuppringare via sms som kan larma utvalda mottagare. Man vill ju helst veta om man haft ett inbrott så frågan är om det inte är värt det?
Sen finns det förstås dom som kommer att säga att det är dyrt...En piss i Missisippi i förhållande till vad lösöret/vagnen kostar plus det faktum att vanliga billarm ju inte hjälper. Vilken tjuv räds ett vanligt billarm? Tror han att polisen ska rycka ut med blåljus och gripa småtjuvar? Nå´t straff får dom ju inte heller så det är UPP TILL VAR OCH EN ATT SKYDDA SIG PÅ BÄSTA SÄTT!

Visst kan man installera en elektronisk jycke. Tjuven kollar bara i ett fönster eller i en fönsterglipa för att konstatera att det ej finns någon vovve. Skallet ökar ju liksom ej heller om man bankar på dörren... Avslöjad.

Ett långt inlägg i debatten men samtidigt tycker jag att husbils/vagns-tillverkarna ska ta sitt ansvar och låta deras återförsäljare sälja Inferno AutoSystem. Om man tycker att 12 lappar är för mycket kan man ju ta det på avbetalning?

Tack för ordet! Vill ni veta mera om Inferno så ring Johan på 08-4461830.

Mr B :cool:

PS Har kollat på en husbil till bra pris så nästa vår är jag en lycklig ägare på tur! DS
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Bortatillkoppling, ljudet gör sig inte riktigt här. Tänk er det värsta ljud ni hört och lägg till lite, så hörs det.
 

Bilagor

  • 20220502_171052[1].mp4
    12,1 MB · Visningar: 0
Toppen