• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Induktionsplatta i husbil

Två vädurar

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Örebro
HBK-Nr
9247
Medlemskap
2022
Har köpt en induktionsplatta ( med två plattor) från ÖoB. Kan jag ställa den på gasolspisens glasluckor utan att det skadar dem när jag använder induktionsplattan. Blir det för varmt under? Någon som har testat?
 

Bilagor

  • D50963A2-6358-49D5-9648-8859F8FB31A9.jpeg
    D50963A2-6358-49D5-9648-8859F8FB31A9.jpeg
    2 MB · Visningar: 78

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Inga problem dock inte säkert att du kan köra båda samtidigt då de har hög effekt. I Spanien var vi på en camping där det bara var 6A så där gick inte att köra fullt för AC och kylskåp drar ju lite också.
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Kul Inge att du skriver om en nyinköpt induktionsplatta idag när jag just har köpt en från Clas Ohlsson 44-1998 som jag är helnöjd med efter att ha gjort en rad praktiska prov. Går att ställa in upp till 2kW samt har display och snarlika funktioner som din platta.

Någon irriterade sig över att Clas Ohlssons induktionsplatta har en liten fläkt som surrar men så är det med alla induktionsplattor jag känner till. Ljudnivån är låg. Inget problem.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har funderat på en liten induktionsplatta, men mitt bobatteri klarar bara 2,5h på 2kw, då får jag skippa långkoken.
Jag kör hellre med gasspis :cool:
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Jag har sett flera turister använda kokplattor i förtält eller under markisen på HBn för att koka potatis och steka kött. En attraktiv ide givetvis om man vill undvika matos och fukt inne i bostadsdelen. Tilltaget är dock tveksamt och måste ske under eget ansvar då kokplattor i allmänhet endast är designade och godkända för inomhusbruk. En varning är därmed på sin plats. Regnar det på plattan så kan den bli livsfarlig ifall vatten tränger in i den.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
BOBATTERI?

Ind. plattan går ju på 230v eller har du en inverter?
Hur laddar du batt? Solceller eller nät när du kör långkok?

Sorry, Jag var ironisk. :oops:
Jag skulle inte rekommendera någon att köra en 230V spis på batterier, de drar för mycket ström.
Jag använder en liten gasplatta utomhus ifall jag ska tillreda något ute, och vanliga gasspisen inne, jag själv tycker att gasspis utklassar elspis.
Jag står sällan med 230V tillgängligt, och att köra via Elverket krånglar bara till det hela.

Men visst har man tillgång till ett rejält 230V och vill släpa med sig en spis till så.
Skulle möjligen kunna tänka mej ett sånt nytt pentry med 2 gas+1 induktion som sitter i en del nya husbilar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sorry, Jag var ironisk. :oops:
Jag skulle inte rekommendera någon att köra en 230V spis på batterier, de drar för mycket ström.
Jag använder en liten gasplatta utomhus ifall jag ska tillreda något ute, och vanliga gasspisen inne, jag själv tycker att gasspis utklassar elspis.
Jag står sällan med 230V tillgängligt, och att köra via Elverket krånglar bara till det hela.

Men visst har man tillgång till ett rejält 230V och vill släpa med sig en spis till så.
Skulle möjligen kunna tänka mej ett sånt nytt pentry med 2 gas+1 induktion som sitter i en del nya husbilar.

Kan inte riktigt förstå varför man krånglar till det för sig med en massa elprylar, gasen är väldigt effektiv, och el har ju ofta begränsad tillgång.
Gasförbrukningen är normalt inte särskilt hög, de flesta kommer väl undan med ett par P11 per säsong. Vi kör allt på gas, spis, kylskåp varmvatten
och värme, hela året. Vi har också ett litet gaskök för utomhusbruk, fungerar väldigt bra. :)
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Sorry, Jag var ironisk. :oops:
Jag skulle inte rekommendera någon att köra en 230V spis på batterier, de drar för mycket ström.
Jag använder en liten gasplatta utomhus ifall jag ska tillreda något ute, och vanliga gasspisen inne, jag själv tycker att gasspis utklassar elspis.
Jag står sällan med 230V tillgängligt, och att köra via Elverket krånglar bara till det hela.

Men visst har man tillgång till ett rejält 230V och vill släpa med sig en spis till så.
Skulle möjligen kunna tänka mej ett sånt nytt pentry med 2 gas+1 induktion som sitter i en del nya husbilar.

Oooops... haha säger jag med, såg inte det var din text utan fick för mig det var TS som verkade vara novis i ämnet.
Nä ställ du dig bara i söderläge så hinner du nog laga en hel del käk på 2,5 h...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Vet inte om det är att krångla till det så mycket. Vi har en enplattes induktionshäll medpackad i bilen och den väger inte så mycket. Den ersätter inte gasolspisen utan den snarare kompletterar och ger valfrihet när man har tillgång till el.
Inget hindrar heller att man använder dom samtidigt. Induktionshällen har ju fördelen att den kan köras på bordet inne om man nu skulle vilja det. Gasollågor har ju en tendens att vilja värma upp saker runt om kring sig.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vet inte om det är att krångla till det så mycket. Vi har en enplattes induktionshäll medpackad i bilen och den väger inte så mycket. Den ersätter inte gasolspisen utan den snarare kompletterar och ger valfrihet när man har tillgång till el.
Inget hindrar heller att man använder dom samtidigt. Induktionshällen har ju fördelen att den kan köras på bordet inne om man nu skulle vilja det. Gasollågor har ju en tendens att vilja värma upp saker runt om kring sig.

Förutsätter ju att man har tillgång till 230V, det vill jag inte vara beroende av! Dessutom 30-50kr / natt...? Då blir gasolen dessutom billig? :)
 

Polar1

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
27417
Medlemskap
2024
Hej!
Precis sådan häll har vi letat efter. Jag har sökt på ÖB:s hemsida men hittar ingen. Var har du köpt den?
Med vänlig hälsning
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Vår induktionshäll i villan gick sönder. Under tiden som vi undersökte och köpte en ny häll köpte vi en induktionsplatta som vi har som reserv:

1595514279286.png

En vacker helg i april skulle vi fira en jubilar på en finare ställplats där el ingick i priset. Vi tog med reservplattan, vilken inte tar någon större plats i garaget, och testade den i husbilen. Det gick ju bra mycket fortare att koka vattnet till morgonkaffet på induktionsplattan. Vi har 6 barn och 15 barnbarn så när vi åker runt till dem på våren och hösten kommer vi att ha med plattan. All matlagning och kaffekokande går mycket fortare så då får vi mer tid över till barnbarnen. När vi åker utomlands får plattan stanna hemma. Då har man ju så gott om tid ändå.

Kenth, 67 år
 
Toppen