• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Induktionshäll

F

F.d. 7217

Guest
Hej
Visst inte om jag skulle lägga tråden här eller i köksdelen men det handlar om el så här fick det bli. Jag har planer på att göra mitt rullande hem mer och mer oberoende av tex gas i form av tex dieselvärmare och det senaste projektet var induktionshäll. Säkert jättebra om man är ansluten till 230 på någon camping, men om man inte är det då? En häll har effekt på Max 2000W, om jag skulle öka en 2000W inverter, fungerar det då? Tänkte att det är ju ingen marginal what som ever då?

Hur stor batteribank skulle man behöva tror ni för att täcka ett normalbehov vid en vanlig middag? Inga långkok nu utan spaghetti köttfärsås mer eller mindre. Jag är ganska novis min vad jag föstår är det 2000w / 12v = 166A, ganska saftiga siffror att dra ur ett batteri?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Induktionshäll

2000watt det är 2kw Min startmotor har en lägre förbrukning 1.8 Kw så räkna med att det är som att köra med startmotorn tills spagettina är klara.
Du får ha en enorm batteribank med startbatterier bara för att kunna koka en kopp the.
Använder ni gas bara till spisen så räcker en flaska länge.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Induktionshäll

Spagetti - 12 min - 19 Ah - 12 volt.
Pizza i El -ugnen 15 min - 21 Ah - 12 volt.
Rachlett - 30 min - 45 Ah - 12 volt.
Kaffemaskin ½ liter - 10 min - 15 Ah - 12 volt.
Varmvatten - sandwichtoaster - wok - grill etc.
Jag har endast 1000 watt inverter (fyrkant kurv 81 % eff.) - funderar på en 1500 watt.

Många dinette spishäll använder 1000 - 1300 W 230 V termostatreglerad.
Det finns reglerat stegen 150 - 300 - 500 etc. watt.
Induktion är relativt tung och den totala effekten är omtrent densamma - men snabbare.

Jag har 3 AGM + 1 SMF alla 70 Ah batterier = 280Ah.
Kommer slarvigt/sorglöst använda 100Ah - 1,2 kWh och kör varje dag.
1 kWh laddar jag ca. 2 timmar.

Den billigaste ström från nätet (egen bostad) är 1:3 jämfört med strömmen i fordonet - gas är mycket billigare.

Fördelen med strömmen är den praktiska användningen, men besvärliga batteri lagring.
Nuvarande bil generatorer är små (min 70A - 0,84 kw), men det finns med plug-in hybridfordon möjlighet långt större generatorer - 40 + kw och 800 + Ah batterier.
Sedan finns det el i husbil goda möjligheter.

Värme på vintern kommer att pågå längre tid att uppfylla med bilens effekt och kommer att kräva en god isolering - 100 + mm isolering.
Gas värmen ger lätt 3 kW - 24 timmar ~ 30kwh. :swoon:
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Induktionshäll

Det kunde vara intressant att veta vilken anledning som ligger bakom funderingen på byte av energikälla.

Induktionshällen är förvisso snabb och reagerar på effektreglaget på ungefär samma tid som gasspisen. Induktionshällen kräver däremot speciella kastruller och ser vi på yrkesfolk i restaurangbranschen så verkar gas vara alenarådande.

Viktmässigt blir det antagligen till nackdel för elplattan när extrabatterier tas med i beräkningen, ett batteri väger minst lika mycket som en fylld aluminiumflaska.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Induktionshäll

Om syftet er å bli av med gasol installasjonen så finnes det häll som kjør på diesel. Reaksjonstid er omtrent som for en vanlig elektrisk häll. Krever litt mer installasjonsarbete enn en gasol-häll.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Induktionshäll

Det kunde vara intressant att veta vilken anledning som ligger bakom funderingen på byte av energikälla...............

Liten OT

Min anledning är mer än 15 år och har därför fått mycket ström för köket.
Den praktiska 230V produkter
1997 - TV och den första 160 watt inverter
1998 - video
2001 - laptop - 2 x GPS
2003 - kaffebryggare och 600 watt inverter
2005 - bättre kaffebryggare - el bakugn och 1000 watt inverter
2006 - valda belysning - bättre batterier
2007 - 1.ekstra bodelbatteri
2009 - 2 bärbara datorer, 22 tums skärm, etc.
2010 - AGM-batteri
2011 - bättre laddare med djup laddning och desulphatring mer AGM-batteri
2011 - flera elektriska apparater från hemmet
2012 - elektrisk vattenvärmare 500 watt http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/447701
2012 - 2. extra batteri AGM - 20A super laddare.

Allt relaterat till http://www.husbilsklubben.se/forums/t55710/

PS.Fortfarande använder gas häll, uppvärmning och kylskåp.
Om gas kylskåp går sönder, kommer jag att göra mycket för att undvika brus från ett kompressor kylskåb, och hoppas el värme absorption i skåpet fortfarande fungerar.
 
Senast redigerad av en moderator:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Induktionshäll

Anledningen till att skaffa induktionshäll (hemma) är ju att den är snabb och reagerar som en gasspis (vilkens funktion man försöker efterlikna).

"Don't fix what's not broken" ;)

Peter :)
 
F

F.d. 7217

Guest
Sv: Induktionshäll

Hej!
Det verkar som att nackdelarna väger över fördelarna i detta fall i både pris, vikt och användarvänlighet.

Varför jag ville byta från gasol är för att jag gillar alternativa energikällor, förnyelsebar energi, och om jag kunde använda mina batterier och solceller skulle jag ju vara helt säker på att energin är 100% förnyelsebar.

Jag får nog vänta tills det finns effektivare batterier :)

Tack för alla svar!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Induktionshäll

Man skall inte vara pessimistisk till matlagning med el som energikälla i husbilen.
Vi använder den redan hemma i hushållet.
Även husbilar omedelbart är en dålig energikälla för el, har vi de nyare AGM-batterier som en acceptabel resurs.
Av mina ovanstående tester kring matlagning http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/468105 , överträffar EL klart gas - i mängden utrustning och pris utrustning.
Pris el-varmvatten Varmvattenberedare - Biltema - gasol varmvatten mer 900 % :swoon:
Elektrisk köksutrustning tillverkas och säljs eftersom folk vill ha dem.
Kaffebryggare, ugn, våffeljärn, etc. är lätta att använda i husbil.
Induktionshäll är också ett alternativ.
Framtiden för EL i husbil ligger precis runt hörnet.
Jag har börjat.:)
 
Senast redigerad av en moderator:
O

Osten

Guest
Sv: Induktionshäll

Bygger husbuss och tänkte först ha spishäll då vi inte änvände ugn i förra buss men beställde gasspis i april som ännu inte kommit så nu har tankarna vänt tillbaks till spishäll men bara 2plattor och även då hamnar man närmre 3000w. Inte helt el kunnig men är väl 16amp då? Har ioch försig omformare på 3000w men då får inget annat dra ström. På camping med 10amp blir det nog problem. Och när det bara blir 2 plattor är de inte så jätte billiga och litet utbud.
Kom gärna och säg att jag är dum i huvudet och har fel för vill helst ha elspis:)
 
F

F.d. 55451

Guest
Senast redigerad av en moderator:
Toppen