• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbygg inverter Hjälp

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Har haft bilen ståendes under vintern kopplad till 220 utan värme. Drog ur kabeln för en vecka sedan för jag skulle skotta runt bilen. Igår när jag satt tillbaks 220 började det tjuta från den inbyggda invertern. Drog ut kabeln. Gick in i bilen med bara 12v på. Gjorde ett tryck på invertern för att få 220 på alla uttagen i bilen då började det tjuta och lampan lyser röd på inverterpanelen. Har satt tillbaks 220 sladden skulle prova om det fanns 220 i uttagen men det finns det inte. Fick se att inverterlampan lyser svagt grönt det gör den normalt inte när man har 220kopplad till bilen.

Någon som har en aning i vilken ände man börjar söka felet behöver råd!!!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inbygg inverter Hjälp

Automatsikkringen på 220 har slått ut, og bilen har stått en tid uten ladning.
Tipper 12V er nede på ca. 11V eller lavere. Dette er den enkleste og mest sansynlige årsak til ditt problem.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inbygg inverter Hjälp

Finn automatsikringen på 220 inntaket i bilen, slå dette fra og til igjen.
Se om du nå får 220 i kontaktene. Sjekk at du da har ladning.

Du kan og sjekke den andre delen av min teori, måle spenningen på bobatteri, tipper den er noe for lav. En inverter starter med pipingen når spenningen går under ett nivå, kobler ut 220 utgangen på et litt lavere nivå og slår seg helt av ved et enda lavere nivå (Gjelder i alle fall Waeco sine invertere med frenstyring). Inverteren kan se lavere spenning ved dårlige kontakter på batteri
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Inbygg inverter Hjälp

Men måste bara berätta att jag ringde Örkeljunga mest för att kolla om jag kunde slinka in där när jag åker neröver i påsk och få hjälp att kolla felet. Verkstaden förklarade för mig att i slutet på April kanske man hade tid att ta in mig, jag fick kalla kårar. Vad fan gör man, jo tänkte jag jag frågar på HB fick snabbt svar av Knut otroligt snabbt vad han trodde va felet. Men bäst av allt va att när jag kom hem ikväll hade Cartagon lagat sig själv allt funkade som vanligt efter en dags laddning jag bara vill tacka min Carthago för ett föredömligt uppträde kan nu pusta ut och koncentrera mig på resa till Ardennerna. Någon som vet om det finns ställplats i Dinant Belgien eller på andra platser i Ardennerna Belgien Bastogne där har jag hittat en. Blev lite inspirerad av Band of Brothers tänkte kolla lite krigshistoria.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Inbygg inverter Hjälp

Jepp men det visste jag ju inte förens jag kom hem ,man blir ju lite orolig, du vet det finns ju en del kablar och sådant i bilen. Men som sagt Carthagon fixade det själv vilken lättnad. Men ändå här på HB finns nog bättre kunskap och vilja att hjälpa än dom flesta firmor som säljer bilarna har.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Inbygg inverter Hjälp

Viljan finns nog, men jag antar att det är massor av bilar som skall ut ur vinteride nu på en gång, och vissa ägare har säkert varit förutseende och beställt service, så trycket på verkstäderna är nog högt nu!?
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Inbygg inverter Hjälp

Visst är det väl så men då är det väl tur att mången fel kan man få fixat genom att ta hjälp av HBs kunskapsbank. Som sagt någon som har lite tips om Ställplatser och intrställen i Ardennerna.
 
F

F.d. 1225

Guest
Sv: Inbygg inverter Hjälp

Hej, Inverter - vad är det?
Kan man köpa en sådan separat för att omvandla 12 volt till 220 volt?
Var och vad kan det kosta?:eek:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Inbygg inverter Hjälp

Kolla in på Motormännens "M shop" Medlem - M Shop
Där kan du köpa en konverter "Black & Decker" på 400 W för 649 Kr (medlemspris).
Se under Övrigt.
Det finns att köpa på många fler ställen. Sök på "konverter".
V-backen :wink:
 
Toppen