• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbrott

F

F.d. 12360

Guest
Hej
Satt idag pa klubben och berattade for en god van om vart husbilkop. Hon fragade om vi skulle anvanda bilen i Spanien pga av manga inbrott. En av hennes vanner hade rakat ut for detta tre ggr pa fyra ar vid fricamping.
Har forumet nagra erfarenheter av denna fraga ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inbrott

En sikker måte for å utsette seg for innbrudd er å stå alene nær en by, og ha fristende ting fremme i forsetene på en alkove eller halvintegrert - orginaldørene er enkle å åpne. Sørg for at ingen ting er synlige gjennom vinduene og sikkre ekstra fordørene.

En annen fare er ved varehus, trekk for gardiner slik at de ikke kan se inn og bilen er mindre fristende. Vi har opplevd at det har vært innbrudd i biler på begge sider av vår helintegrerte - ingen kunne se inn mens vi var og handlet.

Ene naboen hadde fått vinduet ved dinetten brutt opp og deretter ble dørene åpnet fra innsiden.

Sør-europa og vestkysten av Sverige har de siste årene blitt sett på som like risikable for norske husbiler!

Det er klart at det er tryggere å benytte campingplasser enn å stå ute på tilfeldige bortgjemte parkeringer.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Inbrott

Lite fakta i sammanhanget.

2006 var det fram till slutet av augusti 34 angrepp på husbilande turister i Sverige vilket skall ställas i relation till att det varje år färdas över 130.000 husbilar på de svenska vägarna. Risken är alltså väldigt liten, speciellt om man följer de rekommendationer som polisen utfärdat.


De vinklade uttalanden som kommer från SCR skall tas med en stor nypa salt eftersom dom gör vad dom kan för att 'skrämma' in oss på campingplatserna.

Skipper
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: Inbrott

Har fricampat i Spanien under 3 vintrar och med kontroll om plats läge och omgivande bilar stå aldrig ensam är det rätt säkert om man undviker Lyon Barcelona och andra stora städer med normal försiktighet är det inte farligare än Skandinavien GO
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Inbrott

Risken är säkert större att du blir överfallen på gatan när du promenerar, när du stannar med bilen vid rött ljus, när du tar en skogspromenad, när du sover i din säng där hemma, när du öppnar efter en knackning på dörren och så vidare. Njut av husbilslivet istället för att se det som ett stort hot att bli överfallen.
Det är inte de stora banditerna utrustade med automatvapen som eventuellt kan störa idyllen i husbilslivet. Det är smågangsters vilka till och med en morfar eller farfar med ganska små medel kan bedöva, bara han är förberedd och har lämplig utrustning för ändamålet.
Men naturligtvis är det bästa, att alltid tänka till var man står med bilen innan man tar på sig nattdräkten och önskar god natt till sina nattgäster.
Kanske är det mest en psykologisk fråga. Vissa är rädda för slingrande alpvägar, medan andra är oroliga för att de inte har stängt av plattorna på spisen (när semesterfärden just har börjat) och så har vi de som, vid färd, ofta hör ljud som absolut beror på att hjulbultarna är lösa. Ja vänner, det är inte alltid det lättaste att vara kapten på skutan och se till att trygghet och lugn råder vid utflykterna.
Hälsningar från farbror Claes.
 
F

F.d. 29756

Guest
Sv: Inbrott

Bästa farbror Claes!

Tack så mycket för att Du bidrar till att upprätta eller åtminstone stärker vår manlighet.
Visst kan det vara bra att pyssla med lite larm och sånt om detta kan bättra på nattsömnen. Detta får vi inte skoja bort!
Jag har denna dag köpt en sats på 4 magnetlarm på JULA för 69 kronor som vid påverkan skriker som fan. Dessutom 10 st dekaler också dessa för 69 kronorsom berättar att fordonet är larmat.

Övrig skyddsutrustning:
Jag äger en handsmidd Gränsforsyxa. Det står LP på den och detta betyder att den är smidd av den i TV kände smeden Lasse Pettersson och härdad så man kan raka sig med den om man så önskar.
Den har följt mig genom tiderna och jag är inte riktigt klädd om jag inte åtminstone vet var den är. Som jag i unga år prövade på skogsjobb där yxan var verktyg kan jag fortfarande ha en respektingivande precision faktiskt!
Yxan vill följa mig på färden och i tullen ska jag förklara att jag behöver en yxhammare för att knacka fast stoppklossarna mot hjulen.
Om män med mörka tankar närmar sig bilen med min kära därinne, så är nog Palle inte särskilt trevlig om jag nu känner honom rätt. Man måste väl kunna få försvara sig? Men kanske bäst att pröva med skaftet först.


Tack än en gång Farbror Claes för Din behandling av detta ämnet som inverkat lungnande på min kära hustru!!

Farbror Palle (71);) :music-icon: :music-icon: :music-icon: :music-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Inbrott

men, palle...

var försiktig med yxan - åtminstone i Svedala.
För tänk om du skadar en inbrottstjuv - då ligger du risigt till - att ta fast tjuvar o andra kriminella i den svenska ankdammen, det vill de svenske konstaplarna ha monopol på.

DS
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Inbrott

Farbror Palle! Tack för dina värmande rader och sunda idéer. Tack alla ni andra – jag får nog svårt med sömnen i natt på grund av era reaktioner på mina små tankar.
Palle, lyd inte rådet om försiktighet med yxan. Använder du skaftet, då kan ord stå mot ord, men använder du Lasse Petterssons härdade egg, då är det ditt ord som gäller. Och med tanke på dina idéer och förmodade vältalighet, så ser jag det som överkurs att här lämna råd i ämnet.
Har vi (jag) förresten inte gått över gränsen för vad som kan betecknas som gemytligt snack? (Under markisens grundtanke.)
Trots allt så fortsätter jag på det inlagda spåret. Att försvara sig och sitt, det är en rättighet vi har så länge vi inte använder mera våld än nöden kräver, men om våldsverkaren har vänt oss ryggen och är på flykt, då får vi inte ens kränka vederbörande med ett för tillfället lämpligt tillmäle. Det gäller att vara snabb.
Jag avslutar med en kort berättelse i ämnet våld och om hur ensam man kan vara när man som bäst behöver hjälp.
Farbror Claes åkte en tidig morgon i en av SJ:s vagnar med anslag om rökförbud. Farbrodern hade just somnat in när två "herrar" tog plats i sätet framför honom. Deras högröstade sätt, deras alkoholstinkande andedräkt och röken från en cigarett som hängde slappt i den enes mungipa, fick farbrodern att vakna. Han upplyste den rökande, vänligt men bestämt, om det rådande rökförbudet och tillade att han var allergisk mot cigarettrök. Svaret han fick var, att passade inte sällskapet så var det för honom att förpassa sig till en annan av vagnarna. Farbrodern reste sig upp, sträckte fram armen och tog cigaretten ur munnen på rökaren. Han smulade därefter sönder cigaretten i handen – glöden brände rejält och gjorde förbaskat ont, men naturligtvis var det inget som visades i farbroderns bestämda ansiktsuttryck.
Den före detta rökande mannen reste sig upp. Han var av medellängd, kraftigt byggd men berusad, vilket fick farbrodern att göra antagandet: Den där mannens reaktioner måste vara av slow motion-karaktär, alltså en ganska ofarlig individ. Då knäppte mannen upp sin jacka och visade en ovanligt lång slidkniv, som var instucken i sin skida. Mycket hotfullt sa han: ”Nu ger du mig en ny cigarett och ber om ursäkt, annars skall du få smaka på den här.”
Farbrodern reste sig upp och bad om lystring till de c:a tjugotal personer som fanns i vagnen. Han berättade kort med kraftfull röst att han just hade blivit mordhotad av mannen med kniven och bad om några frivilliga som eventuellt kunde hjälpa till om han mot förmodan inte ensam skulle klara sig ur dilemmat. Det fanns ingen som reagerade och ingen som ens mötte farbroderns blick.
Ett sådant bemötande får man nog tyvärr räkna med i denna vår värld. Som ni kära läsare förstår så var farbroderns bedömning, av den berusades reaktionssnabbhet, väl underbyggd. Han kan ju nu här, omärkt av händelsen, tacka för idag och berätta att i morgon bitti glider han med maka, tryggt mot den stora ön Öland.
God natt på er alla önskar farbror Claes.
 
F

F.d. 16622

Guest
Sv: Inbrott

Det är ett sant nöje att läsa det ni skriver. Fortsätt så!
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Inbrott

men bäste, farbror claes.

Nu blir jag lite på gränsen till kluven....(inte av yxan, dock)
För en tid sedan fick vi på ett utförligt och pedagogiskt sätt lära oss att det är fogsvans som är det ultimata närstridsvapnet i o kring en husbil.

Nu håller vi på att övergå till skrapslipad yxa......hur skall vi få plats med denna expanderande vapenarsenal i våra begränsade utrymmen.

Vi har visserligen stort garage därbak - men bruk av de aktuella närstridsvapnen tarvar väl en omedelbar access till desamma ??

Jag känner ett visst pedagogiskt dilemma att övertala en potentiell anfallare (i sämsta fall på annat språk, dessutom) att avvakta en i detta fall tidsödande och trög garageöppning, för att senare inleda striden.

Hur har farbrorn resonerat ??

DS
 
F

F.d. 12360

Guest
Sv: Inbrott

Om ni skulle få för er att slå ihjäl en spansk inbrottstjuv,se då till att det sker inomhus.
Vi hade ett inbrottsförsök för ett par månader sedan och vid samtalet med den ansvarige guardia civil polisen nämnde han, att om vi hade fått tag i tjuvarna och kanske åsamkat dem viss kroppsskada.

Bara släpa in dem i huset innan ni ringer polisen!
Här nere lägger de inte fingrarna emellan när det gäller tjuvar.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Inbrott

hanbjo,
en naturlig följdfråga är då, räknas husbil som inomhus kan man undra?

hustrun verkar inte lika förtjust - hon har svårt för detta med blod - och speciellt i husbilen - kan vara svårt att få bort fläckarna påstår hon..
vår klädsel är ganska ljus vilket innebär att kontrastverkan blir påtaglig.
Det märkte vi när en av katterna hoppade in med blödande trampdyna.
Även om gossarna har blått blod i ådrorna så är sannolikt effekten densamma.

ds
 
F

F.d. 29756

Guest
Sv: Inbrott

Hundvakten!

Du har så rätt vad beträffar polisens definitiva uppgift att handha brott och att jag inte får göra vad som helst. Jag hoppas och tror att det är alla människors kunskap.

Mitt inlägg som kom att beröra bl.a. min hemsmidda yxa ska ses som ett skämt eller försök till humor som det är ämnat. Något har gått snett med min penna om inte detta har framgått och jag lovar att ta ett "samtal" med den. Den vill så gärna ta ut svängarna. Jag tror nog att Claes såg ska ses på samma sätt men kombineras med ett maskulint civilkurage hos honom som känns välgörande. Valet mellan min skarpa yxa eller Claes såg som nog har hajtänder kan väl bäst besvaras av en kirurg?! Om jag skulle göra en "stöt" så skullle jag nog kolla så inte farbror Claes sitter där inne.

Det verkar lättare att sprida fruktan än mod, otro än tro och hur lätt är det inte att börja klättra uppför berg innan man har träffat på dom.
Sannolikheten att någon ska bli rånad är väl inte större än att någon får stå vid stora bingohjulet. Detta ger oss fullt fog att tala lungnande och med tillförsikt.Vi ska färdas tryggt och säkert. Det är vår rättighet.
I min barndomsbygd fanns inga nycklar. Jo, en och den satt i dörren till härbret och tjänade som handtag. Det förekom liten tjuvnad och i dessa fall blev tjuven tjuv för resten av livet. Det måste ha varit ett stort straff. Nu har åren gått och samhället är annorlunda. Kanske vi som är lite äldre känner en reaktion mot "pöbeln".
För mig, en kvartslapp strax under polcirkeln, lite växtvriden i veden och med ett permanent trots mot den pöbel som vill beröva oss våra rättigheter
bullrar det längst ner i botten men jag tänker försöka bordlägga frågan pga. tidsbrist. Det blir en 45 dagars premiärtur i Europa och yxan vill följa med. Den ska ju knacka fast stoppklossarna mot hjulen.


Glada hälsningar till alla

Palle
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Inbrott

Palle, ha en trevlig Europatur, och som sagt glöm inte yxan.

Vår Europatur går av stapeln i mitten av Juni och består till största delen av en fem veckors tripp i alperna, med vandring kring Interlaken och Saas-Fee i Swiss.

God tur...

Mvh

Dag
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Inbrott

Resande som blivit utsatta för inbrott/Inbrottsförsök bland Promobils läsare för olika länder:

Land |Inbrott %
Frankrike| 37
Tyskland| 30
Italien| 24
Spanien| 13
Skandinavien| 4
Baltikum| 2
Polen| 2
Slovenien| 2
Tjeckien| 2
Andra Länder| 4

Resmål bland Promobils läsare för olika länder:

Land |Besök %
Tyskland| 60
Frankrike| 20
Italien| 17
Österrike| 15
Benelux| 14
Spanien| 9

Källa Promobil 05/2007
Att summan blir över 100% beror på att samma person besökt flera länder och haft flera inbrott.
Som kommentar till Frankrike är det Medelhavskusten som står för merparten.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Inbrott

Har jag lite svårt för att fatta?
Har 37% av de som besökt Frankrike haft inbrott? Låter mycket.
Hur har urvalet svarande gått till, har de som haft inbrott varit mer benägna att svara?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Inbrott

Nej Kalle, så ska det inte tolkas. Ursäkta att jag återgav det otydligt.
Av de som angivit att de blivit utsatta för inbrott/försök var det 37% som hade blivit det i Frankrike. Promobil anger inte hur många som svarat men eftersom svaren var med på samma lapp som omröstningen om Årets Husbil så brukar det vara åtskilliga tusen. Hur stor del av dessa som angivit att de blivit utsatta för inbrott anges inte.
Så man ska väl inte tolka siffrorna absolut utan mer som en fingervisning.
Dessutom har det ju betydelse hur många som besöker landet ifråga.
 
Toppen