• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbrott i över 30 husvagnar i Alvesta

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott i över 30 husvagnar i Alvesta

Med tanke på att det rör sig om så många husvagnar, tyder det på att de inte tagit med sig särskilt mycket stöldgods. Anledningen till detta kan vara att det inte fanns så mycket att stjäla i vagnarna, eller att de inte var ute efter sådant som fanns i dem. Att det var så många vagnar som bröts upp visar på att det oftast är väldigt lätt att bryta upp husvagnsdörrar. Skadegörelsen som hade gjorts i husvagnarna tyder på att det inte är seriösa inbrottstjuvar som är ute för att få vinning av brotten. Min samlade bedömning, med underlag av den kortfattade artikeln, är att det rör sig om ett gäng ungdomar som har "roat sig" och då kunnat gjort det utan att någon brytt sig om vad de hade för sig och ingen upptäckt det.

Vad kan man då göra för att skydda sig? Bättre lås på husvagnar och husbilar vore bra. Larm skulle i detta fallet kunna avskräcka gärningsmännen något, eller åtminstone begränsa den tid de hade på sig att utföra gärningarna. Bevakning av området skulle även minska risken för liknande brott. Risken är att om det rör sig om ett ungdomsgäng, säkert hemmahörande i närheten, kan det nog ske snart igen. Särskilt om det inte görs något som förbättrar säkerheten.

(För att vara extra tydlig anger jag att detta är vad jag tror, för att relatera till en annan tråd).

Johan K.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Inbrott i över 30 husvagnar i Alvesta

Om vagnen står på ett inhägnat låst område är det bättre att inte låsa vagnen. In tar sig busarna alltid och finns det något att stjäla tar de det men skadegörelsen på dörrar lås och väggar slipper man med olåst vagn. Har försäkringsbolagen synpunkter på olåst fordon inom inhägnat låst område tro?
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Inbrott i över 30 husvagnar i Alvesta

Jag besökte i dag ett av de företag som drabbats. Omfattningen av inbrotten var större än vad som framkommit i pressen. Man hade brutit sig in på en skrotfirma, två husvagns/husbilsföretag samt ett par lador i trakten med vinterförvarade husvagnar. Antalet drabbade fordon var 30 vid det ena företaget och 5 vid det andra. Hur många som drabbats i ladorna var okänt. Bytet verkar ha varit skralt men det är många dörrar som behöver bytas innan säsongen.

Leif
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Inbrott i över 30 husvagnar i Alvesta

Väldigt dumt & oövertänkt tilltag av klantskallar. Vinteravställda husvagnar & husvagnar till salu hos firmor är så gott som till 100% tömda på grejer.

Bennie
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Inbrott i över 30 husvagnar i Alvesta

Låst garage låst inhägnad skall skall vara låst husbil enl LF
Skall såväl inhägnaden/ladan som husbilen vara låst?

Min far jobbade med ungdomar som hade kommit lite på sned och hans råd var alltid: lås ytterdörren men allt inne skall vara olåst annars var det skadegörelse som väntade vid inbrott.
BiÖ låser inte bilarna på området på natten.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.929
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott i över 30 husvagnar i Alvesta

Jag hade för 10 år sedan inbrott i mitt enbilsgarage i länga.
jag tänkte som din far och hade min hobbybil olåst.

Jag blev inte av med något av värde, samt ingen skadegörelse,
endast ett urplockat handskfack samt lite rörigare i garaget :)
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott i över 30 husvagnar i Alvesta

Skall såväl inhägnaden/ladan som husbilen vara låst?

Min far jobbade med ungdomar som hade kommit lite på sned och hans råd var alltid: lås ytterdörren men allt inne skall vara olåst annars var det skadegörelse som väntade vid inbrott.
BiÖ låser inte bilarna på området på natten.

Hej enligt LF Värmland så skall bilen vara låst jag har ringt särkilt ock frågat
Tommy
 
Toppen