• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Importera fabriksny husbil söker erfarenheter

Vi har köpt lätt begagnade bilar från tyskland. 600 mil och 6 månader gammal bil så behöver du inte betala svensk moms, enbart den lägre tyska momsen.
Ny bil så måste du betala tysk moms, och när du kommer till Sverige så måste du meddela införsel av din nya bil, när alla papper är klara med införseln av nya bilen så betalas tyska momsen tillbaks, men du måste betala in den svenska högre momsen.
Registeringspapper skickas in till transportstyrelsen för ursprungskontroll (information finns på deras sida). När det är klart så beställer du registreringsbesiktning hos någon bilprovning.
Säljaren ordnar exportskyltar till din bil. Det finns röda skyltar som räcker ca 14 dagar och gula som räcker 30 dagar (lite osäker på exakt antalet dagar).
Dessa gör att du kan köra hem och skall enligt uppgift även innefatta någon form av försäkring, men där är jag mycket osäker så bäst att kolla med ditt försäkringsbolag.
Om jag inte minns alldeles fel så är de röda skyltarna endast för bruk inom Tyskland och de gula är exportskyltar. Försäkringen som ingår är bara en trafikförsäkring, så en riktig helförsäkring är nödvändig!

Om jag inte minns alldeles fel så är de röda skyltarna endast för bruk inom Tyskland och de gula är exportskyltar. Försäkringen som ingår är bara en trafikförsäkring, så en riktig helförsäkring är nödvändig!
Det är exportskyltar vad jag vet, om inte annat så är det ett stort missförstånd av alla de som skaffar skyltar till exportbilar. Men skillnaden är längd på antal dagar som trafikförsäkringen räcker.

Men frågar man någon AI så verkar även handlare i Tyskland göra vissa fel.
Jag har sett många med gul skylt i olika länder och uppenbart kommer från Tyskland och på väg till andra länder än Tyskland.

Röda skylt (Ausfuhrkennzeichen / Rote Nummernschild)

• Syfte: Export av en begagnad bil. Den används när en bil ska köras från Tyskland till ett annat land för att permanent exporteras och registreras där.
  • Giltighet: Mycket begränsad, oftast bara några dagar (vanligtvis 5-15 dagar).
  • Trafik: Får endast användas för att köra bilen till sin slutdestination, t.ex. till en hamn eller gränsövergång. Den är inte avsedd för allmän körning eller provkörning i Tyskland.
  • Kännetecken: Röd text på vit botten. Ofta har den ett utgångsdatum tryckt på sig. Den är kopplad till det specifika fordonets chassinummer (VIN).
Gul skylt (Händlerkennzeichen / Gelbe Nummernschild)

• Syfte: Används av bilhandlare, verkstäder och biltillverkare för provkörning och förflyttning av fordon som inte är permanent registrerade.
  • Giltighet: Giltig i 1-2 år och är kopplad till ägaren (handlaren/verkstaden), inte till ett enskilt fordon.
  • Trafik: Får användas för att provköra obegränsat antal bilar (som ägs av eller finns hos handlaren) samt för att flytta fordon i verksamheten. Den kan även användas privat av innehavaren på ett fordon i verksamhetens regi.
  • Kännetecken: Gul text på vit botten. Skylten har en permanent giltighetsperiod och kan bytas mellan olika fordon som ägs av innehavaren.

Det är exportskyltar vad jag vet, om inte annat så är det ett stort missförstånd av alla de som skaffar skyltar till exportbilar. Men skillnaden är längd på antal dagar som trafikförsäkringen räcker.
Från Wikipedia, röd skylt:

Export​

Ausfuhrkennzeichen (export plates) are used for exporting vehicles abroad.<a href="Vehicle registration plates of Germany - Wikipedia"><span>[</span>5<span>]</span></a><span title="Page / location: §45">: §45 </span> The owner does not have to be a German resident to register the car, but must provide identification such as a passport or ID card. The date on the red stripe on the right hand side shows the expiration date of the plate, as it indicates for how long the vehicle insurance and tax are paid. After this date, the vehicle must have left Germany, and is automatically deregistered from the German vehicle registration system. Use of the vehicle within Germany is permitted until the export date.

Normalt sett så kommer det inte bli något problem. Har för mig att det var den italienska firman som fick problem med sina myndigheter och det var så det hela nystades upp, sammarbete över landsgränser.
:)
Hej
Jag har en kompis som hoppade på detta erbjudande via en italiensk firma. De hade en kontaktperson i Sverige som skötte allt.
Jag varnade kompisen att det kan bli dyrt om han blir upptäckt av skattemyndigheten.
Vilket mycket riktigt hände.
Den springande punkten var när husbilen betalades. Skattemyndigheten krävde ut kontoutdrag från alla vederbörande, och där framgick tydligt att det husbilen hade betalats vid hyresperiodens början. Så ingen moms tillbaka från Italien och svensk moms utkrävdes också. Så det blev en dyr husbil, allt för att tjäna några procent moms.
Så en rekommendation, undvik detta upplägg om ni tvingas betala köpeskillingen när ni påbörjar hyresperioden.
Bättre att köpa en lätt begagnad istället, eller alternativt välja den lagliga vägen med moms.

Mvh Per

2
Hej
Jag har en kompis som hoppade på detta erbjudande via en italiensk firma. De hade en kontaktperson i Sverige som skötte allt.
Jag varnade kompisen att det kan bli dyrt om han blir upptäckt av skattemyndigheten.
Vilket mycket riktigt hände.
Den springande punkten var när husbilen betalades. Skattemyndigheten krävde ut kontoutdrag från alla vederbörande, och där framgick tydligt att det husbilen hade betalats vid hyresperiodens början. Så ingen moms tillbaka från Italien och svensk moms utkrävdes också. Så det blev en dyr husbil, allt för att tjäna några procent moms.
Så en rekommendation, undvik detta upplägg om ni tvingas betala köpeskillingen när ni påbörjar hyresperioden.
Bättre att köpa en lätt begagnad istället, eller alternativt välja den lagliga vägen med moms.

Mvh Per
Naturligtvis skall man inte betala något innan bilen är 6 månader/600 mil, du hyr bilen innan dess, det är ganska givet upplägg eftersom alla dokument skall in när du kommer hem.

Tillbaka
Toppen