• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Import

Göran o Bitte

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
2123
Medlemskap
2025
Hur funkar det med momsen vid import från Tyskland? Är det skillnad om man köper privat eller hos en handlare? Om man köper hos en handlare måste man ändå betala svensk moms vid införsel?
Vad betyder " VAT not reclaimable " i annons? Jag trodde att regeln 6mån + 600 mil gällde alla bilar!

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Import

"VAT not reclaimable" är samma som "ej lyftbar moms" i Sverige, m.a.o en privatperson som inte får lyfta moms har köpt den eller varit mellanägare. Nu gäller det endast de första 6mån & 600mil. Efter det vill du inte lyfta tysk moms och betala svensk.
Är det en privatperson som säljer den med mindre än 600mil och yngre än 6mån så är jag inte riktigt hundra men skulle gissa att du få betala svensk moms utan att kunna lyfta den tyska :(

Peter :)

Göran o Bitte

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
2123
Medlemskap
2025
Sv: Import

Jag förstår att " Vat not reclaimable " betyder att man inte kan få tillbaka den tyska momsen men frågan kvarstår: Är det nån skillnad i fråga om detta om man köper hos handlare eller privat?
Jag fick intrycket av att man vid köp hos handlare alltid får betala svensk moms vid införseln och att man därför skall se till att köpa bilen " Net " vid ett sådant tillfälle.

Toppen