• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Import

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Hej
Jag tänker importera en Bürstner T625. Årsmodell 1993. Är den någon som vet vad försäkringen i Tyskland kostar samt registreringsplåtar. Är det något mer som tillkommer i Tyskland. Vad blir kostnaden i Sverige? Är nervös för att importera. Något speciellt att tänka på. Spelar det någon roll numera vad siffer och bokstavskombinationen är på Briefet.
MVH Peter Nilsson
PS åker nästa vecka
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Import

En ny lag från 1 juli 2007 ska göra så att du ska kunna teckna en helförsäkring på chassienumret hos ett svenskt bolag. Tror det kan röra sig om ca 2000kr för 30 dagar men det får du kolla upp med bolagen och att de tagit till sig den lya lagen.
Så lite tryggare ska du känna dig i och med denna förändring. Nu har de som importerar både vagskada och stöldförsäkring. Inte illa.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Import

2000:- för 30 dagar...hur mycket skulle kosta då för hella året??Det tror jag inte på.
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Import

TVet inte om det går att teckna för längre tid än 30 dagar under dom förhållanden med oregistrerad bil men kontrollera gärna uppgifter och återkom här på forumet med fakta från olika försäkringsbolag.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Import

Hej
Har kollat upp med Trygg-Hansa att försäkra bilen i Svenskt bolag med helförsäkring.
Följande gäller
1. Försäkringen måste tecknas i Sverige (pappersarbete) Måste ha orginalhandlingen med mig.
2. Skall finnas imobilaizer (ursäkta stavningen) elektronisk startspärr. Vet ej när de införde det på Fiatchassiet. Vet någon?
3. Reg bevis. Han sa orginalet (verkar underligt)
4. Kvitto på bilen.
5. Servicebok.
6. Foto på fordonet.

Kostnad för denna försäkring är 2993 kr. Den gäller då i ett år.
Så det verkar inte så enkelt att teckna denna försäkring
Det här sa han på Trygg-Hansa. Reglerna skall vara exakt lika för alla bolag.
MVH Peter
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Import

Då måste han mena med registreringsbevis det tyska briefet.
Att avgiften blir så låg är ju bra men att den skulle kunna gälla så lång tid som ett år går nog ej.
Viktigt tydligen också då att bilen verkligen är servad som det verkar, antagligen för att en ev maskinskadegaranti ska kunna gälla.
Synd att man inte kan teckna den direkt då i utlandet för nu måste man ju ändå teckna en försäkring där, lustigt.
 
Toppen