• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

import tyskland

F

F.d. 55311

Guest
Hej.
stefan från kiruna.Jag är ny på forumet.
Tänkte köpa en Burstner harmany T604 2001-02 från tyskland,är det någon som har tips
om försäljare där mvh stefan

Anita o Dan

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2027
Sv: import tyskland

Hej Stefan från Kiruna!

Vi kommer från södra Sverige och har varit medlemmar sedan i somras.

Vi undrar också om det finns någon i klubben som har några bra adresser till seriösa husbilshandlare i Tyskland??? Kanske kommer vi att byta till en yngre husbil framöver om vi hittar något som är vettigt i pris.

Hälsn Anita o Dan
:santa-3-icon: :snow-icon:

F

F.d. 55311

Guest

Hej.
Får väl se om nån mer svarar,ha de
mvh stefan

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2025

Vi har importerat från Tyskland men det är svårt att rekommendera någon speciell handlare för det är inte säkert att dom vi har handlat av har just det som ni söker...

Vi letar alltid på mobile.de och sen får man försöka bedöma handlaren via telefonsamtal, det brukar märkas om det är seriöst eller inte. När vi sedan åker ner för att troligvis köpa en så har vi alltid flera alternativ, rangordnade och kontaktade i förväg.

Om man studerar deras hemsidor och kollar hur hela utbudet ser ut så får man nog en ganska ok bild av handlaren.

Mvh
Kicki

AK o Jan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2025

Hej Stefan.

Vi som bor i sydsverige har en klar fördel vid köp av husbil i tyskland. Till Hamburgsområdet har vi 4-6 timmars körning.
Vi har själv tagit in 4 st husbilar till Sverige. Oberoende om man köper husbil i Tyskland eller Sverige så gäller det att hitta seriösa handlare. Innan man åker ner till Tyskland så bör man nog ha flera telefonsamtal och bilda sig en uppfattning om företaget. Hur skall betalningen göras vid ev. köp? Finns alla handlingarna klara?

Innan ni åker till Tyskland så kanske se ut flera företag att besöka. Det finns väldigt många husbilsfirmor i Hamburgsområdet.

Det som man skall tänka på är att ha med ett Svenskt personbevis från skattemyndigheterna när man hämtar bilen. Tyska myndigheter vill ha dokument med namn och adress eftersom personnummer saknas i Tyskland. Detta behövs när de tillfälliga tyska nummerskyltarna skall hämtas ut.

En bra sida är mobile.de - der Automarkt für Gebrauchtwagen und Neufahrzeuge - Finden oder Verkaufen Sie einfach und schnell ihr Auto

:santa-3-icon: Lycka till Jan från sydskåne

F

F.d. 25038

Guest

Hej även jag gick i de tankarna förra året och kollade runt på lite olika ställen bland annat
mobile.de osv och hittade ett ställe som hette mosmobile som sysslade med uthyrning av
husbilar som sedan såldes efter en säsong till ett för mej helt okey pris tog sedan kontakt
med Anders i mellerud (husbilen.com) som hjälpte mej med det praktiska och även hämtade hem bilen å hjälpte till med regbesiktning å ventilationskontr,annars vanliga fällor att ramla i med div luckbyte mm funka väldigt bra för kunde säkert sparat pengar på att hämta själv men urkass på tyska å lite andra faktorer gjorde att jag lejde bort hämtningen .
Lycka till häls, Mikael

F

F.d. 6530

Guest

Hej Mikael, vad kostade bilen i Tyskland och vad blev priset hemma i Sverige, alltså vad kostade din hjälp att få hem bilen besiktad och klar. Mvh Nilsman

F

F.d. 25038

Guest

Tjena bilen kostade 36700 euro och stog färdig 362000
Häls Mikael:ball-icon:
ps dä var alla avgfter med typ vent o reg bes skrotavgift färja hotel hyrbil
bes av bil på plats samt hemtrsp.

kollar man på likn husbilar så står sej det priset ganska bra finns en i öklj för 449
året äldre och 7000 mil mer.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6530

Guest

Hej Mikael, tackar för svaret, det var billigt, drygt 20000 kr för allt detta jobb. Fick själv hjälp att ta hem en husbil och det kostade 36000 kr. Mvh Nilsman

F

F.d. 25038

Guest

Tjena nilsman tyckte du att du hamna rätt prismässigt med din bil och vad köpte du och vart undras. Mikael
:spinny:

En förklaring till "prismässigt" =tyckte du att affären gick "hem" jag själv blev supernöjd.

F

F.d. 55276

Guest

Kan ibland löna sig att låta någon av dom "fria" importörerna som t.ex Örjan Nordling på Car Van-Husbildirekt som har mycket goda kontakter i Tyskland,ta hem husbilen.
Även om han ska tjäna pengar,så köper han till ett bättre pris än dom flesta och har intresse av att hålla förbindelserna öppna både mellan handlarna och köpare i Sverige.
(Vet vilka handlare som är seriösa.)
Behöver inte vara dyrare i slutändan,även om man klarar importen själv!
:santa1:

F

F.d. 6530

Guest

Hej igen Mikael, bilen jag fick hemtagen var en Knaus 595 -98 nyservad och nybytt kammrem. Priset var 18500 EURO. Priset är fortfarande hyffsat idag om man kollar mobile.de. Bilen togs hem dec 05. Dock ville svenska fiat ha 4000 kr för ett intyg att totalvikten höjts. Detta utöver dessa 36000 kr, men jag är mycket nöjd med bilen, jag fastnade for just denna bil hos bengt i örkelljunga, men sparade 100000 kr jämfört med deras 2 bilar på lager vid detta tillfälle. Mvh Nilsman

F

F.d. 25038

Guest

Har du "någon"haft nått problem med servicereparationer på bilen när den var självimporterad
Häls Mikael
:reindeer-icon:

F

F.d. 6530

Guest

Hej igen, för min egen del har det inte varit problem med service eller reparationer, dock kunde inte Fiat fixa en reservnyckel utan Masterkeyn (den röda nyckeln). Fick gjort en reservnyckel hos en låssmed som kopierade den befintliga nyckeln. 500kr. Den röda nyckeln dök dock upp ifrån Tyskland efter en månad. Nilsman.

Toppen