• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Import av plåtis från Tyskland

Är det verkligen moms på begagnade fordon i Sverige?
Nja, det är det väl inte egentligen men en ny bil betalar konsumenten moms för och denna moms måste säljaren betala in. Momskostnaden har således betalts för den bilen och "släpar med" i prissättningen varje gång bilen handlas.

Så mitt svar är: inte egentligen men ändå i praktiken.

Jag tänkte också som Håkansson... men jag blir lite osäker... rätt så knepig text...lite svår att reda ut? Obs en äldre länk.

Moms betalas bara en gång och det är vid nyförsäljning. Vid import av bilar från EU har man definierat ny bil som mindre än 6 månader gammal och/eller som gått mindre än 600 mil.

Ny bil ska beskattas med svensk moms, vilket innebär att efter import betalar man 25% svensk moms och därefter får man tillbaka 19% tysk moms.

Äldre bil beskattas inte med svensk moms och därmed "tjänar" man 6%.

Moms betalas bara en gång och det är vid nyförsäljning. Vid import av bilar från EU har man definierat ny bil som mindre än 6 månader gammal och/eller som gått mindre än 600 mil.

Ny bil ska beskattas med svensk moms, vilket innebär att efter import betalar man 25% svensk moms och därefter får man tillbaka 19% tysk moms.

Äldre bil beskattas inte med svensk moms och därmed "tjänar" man 6%.
Nästan rätt...

Det är inte "och/eller" som gäller, utan "och" – båda kraven måste vara uppfyllda, vilket påpekats i tidigare inlägg.

Dessutom "tjänar" man inte 6% utan 5,04% – se uträkning i inlägg #20.

Pålle

Nästan rätt...

Det är inte "och/eller" som gäller, utan "och" – båda kraven måste vara uppfyllda, vilket påpekats i tidigare inlägg.

Dessutom "tjänar" man inte 6% utan 5,04% – se uträkning i inlägg #20.

Pålle
Nästan rätt? Min definition var när bilen räknas som ny och det gör den om den antingen är mindre än 6 månader gammal eller har gått mindre än 600 mil. Det räcker alltså med att det ena kriteriet är uppfyllt för att den ska räknas som ny. Se länk nedan.

Däremot måste den vara både mer än 6 månader gammal och ha gått mer än 600 mil för att räknas som begagnad.

Om man "tjänar" 5 eller 6% på momsen tycker jag är oväsentligt. Den stora vinsten ligger i att bilarna är billigare tack vare det större utbudet och den håradre konkurrensen.

Om det finns en ekonomisk vinst och hur stor den isåfall är varierar både med tiden och en hel del andra parametrar. Vår första husbil, som vi köpte privat i Sverige, hade ett halvår tidigare importerats från Tyskland där den gått som hyrbil i två säsonger. Vi märkte under de 11 år vi hade den inte något som helst problem som kunde kopplas till att den varit hyrbil. Däremot var det några utrustningsdetaljer som inte fanns i den men som antagligen funnits om den varit byggd för nordiska marknaden. Priset var dock mycket lägre än motsvarande begagnad i Sverige.

Jag tror vinsten i allmänhet är mindre idag än förr. Men när jag för en tid sedan kollade var det ändå ungefär 15% lägre nybilspris på den modell jag tittade på. Men det behövs förstås att den körs 6 månader och 600 mil för att kunna dra nytta av hela den skillnaden.
Jag tror det är en missuppfattning att tro att tillverkare bygger bilar enbart för den lilla nordiska marknaden. Däremot säljs de flesta nya bilar i Sverige med vinterpaket som exempelvis isolerad gråvattentank och bättre värmare, men de flesta av oss använder inte bilen på vintern och då kan man fråga sig om man tycker det är värt att betala för det?

Överhuvudtaget har man större möjlighet att hitta en bil som motsvarar just dina specifikationer tack vare det större utbudet i Tyskland.

Överhuvudtaget har man större möjlighet att hitta en bil som motsvarar just dina specifikationer tack vare det större utbudet i Tyskland.
I vissa fall har man svårare att hitta viss utrustning som man önskar på den tyska marknaden – exempelvis stolvärme och 6 kW-panna i stället för 4 kW-panna.

Pålle

Jag tror det är en missuppfattning att tro att tillverkare bygger bilar enbart för den lilla nordiska marknaden. Däremot säljs de flesta nya bilar i Sverige med vinterpaket som exempelvis isolerad gråvattentank och bättre värmare, men de flesta av oss använder inte bilen på vintern och då kan man fråga sig om man tycker det är värt att betala för det?

Med "byggd för nordiska marknaden" menade jag naturligtvis inte att hela bilen skulle vara byggd annorlunda, utan sådant som inkluderas i det som brukar kallas vinterpaket. I vårt fall var det elpatron i pannan och elvärmare i vevhusventilationen som saknades i vår bil men fanns i de som var svensksålda. Viktigt för en del, oviktigt för andra.

Tillbaka
Toppen