• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Import av plåtis från Tyskland

Hilda57

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
17327
Medlemskap
2026
Jag har nyligen importerat en Pössl Roadcruiser från Tyskland och trodde att det skulle bli en solskenhistoria att berätta här. Så blev det inte, men jag blev några erfarenheter rikare och mer om det senare.

Jag började titta på annonser på mobile.de för drygt ett år sedan på Karmann 630, men hittade ingen till rätt pris och med rätt utrustning. Övergick då till Pössl Roadcruiser eftersom det fanns mer att välja på.

Hade bestämt mig för att inte importera själv och tog kontakt med Fredrik Wennerholm på Imporbil.se. Jag visste att han var seriös eftersom min bror importerat genom honom. Jag letade upp lämpliga objekt och han skötte all kommunikation med säljarna.

När jag till slut bestämt mig för en begagnad hyrbil från Caravantastic, 6 månader gammal och som gått 2400 mil, fick jag skriva på ett avtal, men med en klausul att jag skulle titta på bilen innan slutgiltig signering. Vi tog vår gamla plåtis till Steínach i Bayern och bilen var i mycket gott skick så jag skrev på kontraktet.

Fredrik skötte all pappersexercis och ordnade transport till Lund där importfirman håller till. Han fixade också kontakten med transportstyrelsen och registreringbesiktning och betalade alla kostnader eftersom det ingår i hans pris.

Jag fick uppgiften att försäkra bilen och ställa på den och det var nu problemen började. På offerten från försäkringbolaget stod det att bilen var årsmodell 2024 och inte 2025 som jag trodde. Efter lite efterforskning hos transportstyrelsen fick jag fram att bilen var tillverkad juni 2024. Tog då kontakt med Fredrik som hänvisade till säljaren. Skickade email och bad om en förklaring och fick svaret att bilen tillhörde deras flotta från 2024 och att det skulle framgått av det första avtalet de skickat till mig. Letade upp det och alla dokument de skickat till mig och ingenstans stod något om årsmodell 2024.

Efter att ha rannsakat minnet och pratat med min fru är jag nästan helt säker på att det stod MY25, ModelYear 2025, i annonsen, vilket jag naturligvis inte kan bevisa. I kontraktet står bara Erstzulassung, första registreringsdag, som är 28.03.2025, vilket jag inte reagerade på. Till saken hör att jag i 2 email till Fredrik har nämnt att årsmodellen skulle vara 2025. Jag har också varit noga med att kontrollera årsmodell i alla annonser och där det inte funnits har jag bett Fredrik fråga. Jag bad också både min bror och en annan släkting titta på kontraktet och varken de, jag eller Fredrik upptäckte att årsmodell saknades.

När jag skrev till säljaren och beklagade mig över att jag kände mig lurad och undrade över varför årsmodell inte stod med i dokumenten fick jag ett oförskämt svar att han inte förstod vad jag menade.

Kan bara konstatera att jag inte gjort så bra affär som jag trodde och att det i bilaffärer inte går att lita på någon. Men det beror inte på att jag köpte bilen i Tyskland och jag kan, trots allt, rekommendera det och vill man göra det enkelt för sig, anlita en importfirma.

Angående Importbil.se; Fredrik är seriös och tålmodig, men han är i grunden bilmäklare med allt vad det innebär. Han är intresserad av affären går snabbt och kanske säger att det inte går att pruta, men det gör det nästan alltid. Han kanske också säger att man ska lita på säljaren, men var vaksam på fällor.

Råd och tips;

1. Gör noggrann research. Bestäm dig för märke, modell och utrustning innan du börjar titta på mobile.de.

2. Lita bara på dig själv. Om du tar hjälp av en importfirma, kräv att få ta del av all kommunikation med säljaren.

3. Lusläs kontraktet. När du tittar på bilen, ta foton både inne och ute och är du redo för att skriva på, gå undan eller åk därifrån och fundera på om allt känns bra. Som vanligt går det alltid att förhandla ända tills man skrivit på kontraktet.

Hoppas någon får nytta av mina erfarenheter.
 
En reflektion.
För husbilar finns det två separata delar som kan ha årsmodell, bodelen/husbilen som sådan och bildelen/chassit.

Detta exempel är mycket vanligt:
Husbilen XYZ ny hos handlaren är årsmodell 2024. Alla typiska saker för 2024 årsmodell finns med.

Samma husbil har ett chassi/bildel som är av årsmodell 2023.
Detta är av nödvändighet, det är ofta långa ledtider hos husbilsfabrikerna, dom måste beställa grundbilarna/chassin i god tid.


I bland kan det skilja mer än en årsmodell, beroende på hur många bilar/chassin som husbilstillverkaren har haft lager.
 
Inget ovanligt att årsmodell Fiat, skiljer sig från husbilstillverkarens år. Dom köper in bilar år 1, bygger och levererar år 2.
 
Vad gäller Citroen är det stor skillnad mellan årsmodell 24 och 25. Den senare har en helt annan front, vilket jag inte var medveten om.

Oavsett det borde årsmodell deklareras tydligt eftersom det har stor betydelse för priset. Jag betalade lika mycket för min som för en årsmodell 2025.
 
I Tyska annonser anger handlare första registerinsdatum inte årsmodell
men man ser oftast tillverknings året i registering bevis.
 
Jag ser fortfarande ingen vits med att handla husbil, av någon sort, i Tyskland. Jag har jämfört modeller, utrustning och priser och förstår inte varför det påstås att det är billigare. Jag ser snarare risker med dessa, för det mesta, uthyrda modeller som blir till salu. Både tillverkare och försäljare måste ju fortfarande göra en vinst på affären. Och det handlar bara inte om ev vinst på momsen...
 
Det stämmer inte alls. I nästan alla annonser jag tittat på, och det är många, har det stått årsmodell och första registreringsdag.
Har nu sökt på "Pössl" på mobile.de och granskat de första tio (10) annonserna. Av dessa var det två (2) där årsmodellen ("Baujahr") angavs.

Första registreringsdag anges alltid, och ofta även är det är dags för nästa kontrollbesiktning.

Pålle
 
Jag ser fortfarande ingen vits med att handla husbil, av någon sort, i Tyskland. Jag har jämfört modeller, utrustning och priser och förstår inte varför det påstås att det är billigare. Jag ser snarare risker med dessa, för det mesta, uthyrda modeller som blir till salu. Både tillverkare och försäljare måste ju fortfarande göra en vinst på affären. Och det handlar bara inte om ev vinst på momsen...
Det finns stora prisskillnader på vissa modeller, jag har tittat på helt nya inkl. 25%moms,med samma utrustning som dom som är till salu hemma,skiljer i vissa fall över 500 000kr.
Sedan finns det problem man kan råka ut för med garanti reklamation osv.
 
Vad gäller Citroen är det stor skillnad mellan årsmodell 24 och 25. Den senare har en helt annan front, vilket jag inte var medveten om.

Oavsett det borde årsmodell deklareras tydligt eftersom det har stor betydelse för priset. Jag betalade lika mycket för min som för en årsmodell 2025.
Är det manuell eller automat, Om det är automat, är det 9vxl eller 8 vxl låda,
 
En reflektion.
För husbilar finns det två separata delar som kan ha årsmodell, bodelen/husbilen som sådan och bildelen/chassit.

Detta exempel är mycket vanligt:
Husbilen XYZ ny hos handlaren är årsmodell 2024. Alla typiska saker för 2024 årsmodell finns med.

Samma husbil har ett chassi/bildel som är av årsmodell 2023.
Detta är av nödvändighet, det är ofta långa ledtider hos husbilsfabrikerna, dom måste beställa grundbilarna/chassin i god tid.


I bland kan det skilja mer än en årsmodell, beroende på hur många bilar/chassin som husbilstillverkaren har haft lager.

Jag har en svenskköpt Hobby 2020, på ett Ducatochassi 2019. Regdatum 2021.
 
Det finns, som med allt annat, för- och nackdelar med att importera själv. Fördelarna med köpa i Tyskland är större utbud, hårdare konkurrens och betydlig lägre priser särskilt om man köper på hösten. Nackdelarna är svårigheter att titta på bilen och ibland problem med reklamationer.

Om man köper en bil som är minst 6 månader gammal och som gått minst 600 mil slipper man svensk moms och tjänar då 6%. Då har man dessutom nybilsgaranti både på chassi och bodel. Men bilarna i Tyskland är redan från början mycket billigare än i Sverige. Nyare plåtisar är enligt mina efterforskningar 100- 200.000 billigare.

Den prisökning som skett i Sverige de senaste åren är helt orimlig. Den Karmann 620 som jag köpte 2014 kostade då ca 500.000 ny. Idag får man betala det dubbla för en motsvarande bil. Konkurrensen behöver bli bättre. Genom att köpa bilar i Tyskland tvingar vi bilhandlarna i Sverige att justera sina priser.

Jag var också tveksam till att köpa en hyrbil, men alla mina farhågor kom på skam. Den jag köpte är i stort sett i nyskick.
Är det manuell eller automat, Om det är automat, är det 9vxl eller 8 vxl låda,
Manuell låda.
 
Det finns, som med allt annat, för- och nackdelar med att importera själv. Fördelarna med köpa i Tyskland är större utbud, hårdare konkurrens och betydlig lägre priser särskilt om man köper på hösten. Nackdelarna är svårigheter att titta på bilen och ibland problem med reklamationer.

Om man köper en bil som är minst 6 månader gammal och som gått minst 600 mil slipper man svensk moms och tjänar då 6%.
Är det verkligen moms på begagnade fordon i Sverige?
 
Jag ser fortfarande ingen vits med att handla husbil, av någon sort, i Tyskland. Jag har jämfört modeller, utrustning och priser och förstår inte varför det påstås att det är billigare. Jag ser snarare risker med dessa, för det mesta, uthyrda modeller som blir till salu. Både tillverkare och försäljare måste ju fortfarande göra en vinst på affären. Och det handlar bara inte om ev vinst på momsen...
Om det finns en ekonomisk vinst och hur stor den isåfall är varierar både med tiden och en hel del andra parametrar. Vår första husbil, som vi köpte privat i Sverige, hade ett halvår tidigare importerats från Tyskland där den gått som hyrbil i två säsonger. Vi märkte under de 11 år vi hade den inte något som helst problem som kunde kopplas till att den varit hyrbil. Däremot var det några utrustningsdetaljer som inte fanns i den men som antagligen funnits om den varit byggd för nordiska marknaden. Priset var dock mycket lägre än motsvarande begagnad i Sverige.

Jag tror vinsten i allmänhet är mindre idag än förr. Men när jag för en tid sedan kollade var det ändå ungefär 15% lägre nybilspris på den modell jag tittade på. Men det behövs förstås att den körs 6 månader och 600 mil för att kunna dra nytta av hela den skillnaden.
 
Momsskillnaden mellan Tysklands 19% och Sveriges 25% är ca 5% på totalen.
1,25 / 1,19 = 1,0504 dvs. skillnaden är 5,04%
 
Tillbaka
Toppen