Jag har nyligen importerat en Pössl Roadcruiser från Tyskland och trodde att det skulle bli en solskenhistoria att berätta här. Så blev det inte, men jag blev några erfarenheter rikare och mer om det senare.
Jag började titta på annonser på mobile.de för drygt ett år sedan på Karmann 630, men hittade ingen till rätt pris och med rätt utrustning. Övergick då till Pössl Roadcruiser eftersom det fanns mer att välja på.
Hade bestämt mig för att inte importera själv och tog kontakt med Fredrik Wennerholm på Imporbil.se. Jag visste att han var seriös eftersom min bror importerat genom honom. Jag letade upp lämpliga objekt och han skötte all kommunikation med säljarna.
När jag till slut bestämt mig för en begagnad hyrbil från Caravantastic, 6 månader gammal och som gått 2400 mil, fick jag skriva på ett avtal, men med en klausul att jag skulle titta på bilen innan slutgiltig signering. Vi tog vår gamla plåtis till Steínach i Bayern och bilen var i mycket gott skick så jag skrev på kontraktet.
Fredrik skötte all pappersexercis och ordnade transport till Lund där importfirman håller till. Han fixade också kontakten med transportstyrelsen och registreringbesiktning och betalade alla kostnader eftersom det ingår i hans pris.
Jag fick uppgiften att försäkra bilen och ställa på den och det var nu problemen började. På offerten från försäkringbolaget stod det att bilen var årsmodell 2024 och inte 2025 som jag trodde. Efter lite efterforskning hos transportstyrelsen fick jag fram att bilen var tillverkad juni 2024. Tog då kontakt med Fredrik som hänvisade till säljaren. Skickade email och bad om en förklaring och fick svaret att bilen tillhörde deras flotta från 2024 och att det skulle framgått av det första avtalet de skickat till mig. Letade upp det och alla dokument de skickat till mig och ingenstans stod något om årsmodell 2024.
Efter att ha rannsakat minnet och pratat med min fru är jag nästan helt säker på att det stod MY25, ModelYear 2025, i annonsen, vilket jag naturligvis inte kan bevisa. I kontraktet står bara Erstzulassung, första registreringsdag, som är 28.03.2025, vilket jag inte reagerade på. Till saken hör att jag i 2 email till Fredrik har nämnt att årsmodellen skulle vara 2025. Jag har också varit noga med att kontrollera årsmodell i alla annonser och där det inte funnits har jag bett Fredrik fråga. Jag bad också både min bror och en annan släkting titta på kontraktet och varken de, jag eller Fredrik upptäckte att årsmodell saknades.
När jag skrev till säljaren och beklagade mig över att jag kände mig lurad och undrade över varför årsmodell inte stod med i dokumenten fick jag ett oförskämt svar att han inte förstod vad jag menade.
Kan bara konstatera att jag inte gjort så bra affär som jag trodde och att det i bilaffärer inte går att lita på någon. Men det beror inte på att jag köpte bilen i Tyskland och jag kan, trots allt, rekommendera det och vill man göra det enkelt för sig, anlita en importfirma.
Angående Importbil.se; Fredrik är seriös och tålmodig, men han är i grunden bilmäklare med allt vad det innebär. Han är intresserad av affären går snabbt och kanske säger att det inte går att pruta, men det gör det nästan alltid. Han kanske också säger att man ska lita på säljaren, men var vaksam på fällor.
Råd och tips;
1. Gör noggrann research. Bestäm dig för märke, modell och utrustning innan du börjar titta på mobile.de.
2. Lita bara på dig själv. Om du tar hjälp av en importfirma, kräv att få ta del av all kommunikation med säljaren.
3. Lusläs kontraktet. När du tittar på bilen, ta foton både inne och ute och är du redo för att skriva på, gå undan eller åk därifrån och fundera på om allt känns bra. Som vanligt går det alltid att förhandla ända tills man skrivit på kontraktet.
Hoppas någon får nytta av mina erfarenheter.
Jag började titta på annonser på mobile.de för drygt ett år sedan på Karmann 630, men hittade ingen till rätt pris och med rätt utrustning. Övergick då till Pössl Roadcruiser eftersom det fanns mer att välja på.
Hade bestämt mig för att inte importera själv och tog kontakt med Fredrik Wennerholm på Imporbil.se. Jag visste att han var seriös eftersom min bror importerat genom honom. Jag letade upp lämpliga objekt och han skötte all kommunikation med säljarna.
När jag till slut bestämt mig för en begagnad hyrbil från Caravantastic, 6 månader gammal och som gått 2400 mil, fick jag skriva på ett avtal, men med en klausul att jag skulle titta på bilen innan slutgiltig signering. Vi tog vår gamla plåtis till Steínach i Bayern och bilen var i mycket gott skick så jag skrev på kontraktet.
Fredrik skötte all pappersexercis och ordnade transport till Lund där importfirman håller till. Han fixade också kontakten med transportstyrelsen och registreringbesiktning och betalade alla kostnader eftersom det ingår i hans pris.
Jag fick uppgiften att försäkra bilen och ställa på den och det var nu problemen började. På offerten från försäkringbolaget stod det att bilen var årsmodell 2024 och inte 2025 som jag trodde. Efter lite efterforskning hos transportstyrelsen fick jag fram att bilen var tillverkad juni 2024. Tog då kontakt med Fredrik som hänvisade till säljaren. Skickade email och bad om en förklaring och fick svaret att bilen tillhörde deras flotta från 2024 och att det skulle framgått av det första avtalet de skickat till mig. Letade upp det och alla dokument de skickat till mig och ingenstans stod något om årsmodell 2024.
Efter att ha rannsakat minnet och pratat med min fru är jag nästan helt säker på att det stod MY25, ModelYear 2025, i annonsen, vilket jag naturligvis inte kan bevisa. I kontraktet står bara Erstzulassung, första registreringsdag, som är 28.03.2025, vilket jag inte reagerade på. Till saken hör att jag i 2 email till Fredrik har nämnt att årsmodellen skulle vara 2025. Jag har också varit noga med att kontrollera årsmodell i alla annonser och där det inte funnits har jag bett Fredrik fråga. Jag bad också både min bror och en annan släkting titta på kontraktet och varken de, jag eller Fredrik upptäckte att årsmodell saknades.
När jag skrev till säljaren och beklagade mig över att jag kände mig lurad och undrade över varför årsmodell inte stod med i dokumenten fick jag ett oförskämt svar att han inte förstod vad jag menade.
Kan bara konstatera att jag inte gjort så bra affär som jag trodde och att det i bilaffärer inte går att lita på någon. Men det beror inte på att jag köpte bilen i Tyskland och jag kan, trots allt, rekommendera det och vill man göra det enkelt för sig, anlita en importfirma.
Angående Importbil.se; Fredrik är seriös och tålmodig, men han är i grunden bilmäklare med allt vad det innebär. Han är intresserad av affären går snabbt och kanske säger att det inte går att pruta, men det gör det nästan alltid. Han kanske också säger att man ska lita på säljaren, men var vaksam på fällor.
Råd och tips;
1. Gör noggrann research. Bestäm dig för märke, modell och utrustning innan du börjar titta på mobile.de.
2. Lita bara på dig själv. Om du tar hjälp av en importfirma, kräv att få ta del av all kommunikation med säljaren.
3. Lusläs kontraktet. När du tittar på bilen, ta foton både inne och ute och är du redo för att skriva på, gå undan eller åk därifrån och fundera på om allt känns bra. Som vanligt går det alltid att förhandla ända tills man skrivit på kontraktet.
Hoppas någon får nytta av mina erfarenheter.