• Nu finns det en Beta test av Nya Husbilsplatser!
    En beskrivning av nya funktioner hittar ni på : Klicka Här för Instruktion.
    Eller direkt till nya Husbilsplatser : Klicka Här för Nya Husbilsplatser.
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Imorgon blir jag flera tusen fattigare (BankId spöket)

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Jag gjorde så att jag köpte den nya iPhone17 efter noga övervägande där jag hade två positiva argument och bara ett negativt (kostnad).

Det första positiva var logiken i den fortsatta mobil & app-hanteringen och busenkelheten vid flytt från min gamla iPhone12 (man lägger bara mobilerna intill varandra).

Det andra positiva (finansieringen) var att Marianne hittade min svärmors gamla guldsmycken som bara skräpade i byrålådan. Såg att guldpriset låg svindlande högt så det var bara att slå till innan det börjar rasa igen…

Det som talar för nyare mobil-elektronik är längre batteritid, klarar G5 nätet och har nyare o snabbare processorer. Marianne kör fortfarande med vår gamla IGO medan jag väljer up-to-date Google Map (on-line) och kan se (på den relativt stora skärmen) händelser under min fortsatta rutt. Saken är den att även paddan har ålderskrämpor, är långsam, batteri-trött och går på sista iOS versen. Det blir i alla fall ingen ny padda.

Tack för alla kommentarer, det var många kloka tips & förslag…

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Undrar hur gamla Samsung man kan köra BankID på.
Min telefon gick sönder i veckan så jag fick leta i lådan med gamla mobiler och hittade en Samsung 8 som var bra skärm på.
Den slutade tillverkas 2019 och BankID funkar utmärkt.
Den var dessutom gratis. Ok den saknar 5g.....

begeco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2025
Undrar hur gamla Samsung man kan köra BankID på.
Min telefon gick sönder i veckan så jag fick leta i lådan med gamla mobiler och hittade en Samsung 8 som var bra skärm på.
Den slutade tillverkas 2019 och BankID funkar utmärkt.
Den var dessutom gratis. Ok den saknar 5g.....
Om den har Android 8 eller lägre slutar bankid fungera i mars.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Gammalt kan ses kanske som ”nära sista förbrukningsdatum”, men en gammal mobil har faktiskt en kamera och massvis med appar som fortfarande fungerar, även om BankID har ”fått fötter”. Samma som med oss som hunnit få ”några” år på nacken, vilket bara är en siffra och högst individuellt hur man känner sig i övrigt (blodtryck, LDL, socker osv.).

Jag ska försöka koppla upp Mariannes iPhone7 mot hemma wi-fi (ingår i avgiften) för att ha koll på grannen när han/hon vattnar våra växter eller någon annan otillbörlig kommer innanför dörren…

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Gammalt kan ses kanske som ”nära sista förbrukningsdatum”, men en gammal mobil har faktiskt en kamera och massvis med appar som fortfarande fungerar, även om BankID har ”fått fötter”. Samma som med oss som hunnit få ”några” år på nacken, vilket bara är en siffra och högst individuellt hur man känner sig i övrigt (blodtryck, LDL, socker osv.).

Jag ska försöka koppla upp Mariannes iPhone7 mot hemma wi-fi (ingår i avgiften) för att ha koll på grannen när han/hon vattnar våra växter eller någon annan otillbörlig kommer innanför dörren…
Funkar klockrent, så länge den får laddning!

Toppen