• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Imma på rutorna

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Det här gäller inte min husbil utan det fordon som sköter de nödvändiga korta men dagliga transporterna, en Renault Megane -97.
Det har börjat lukta en aning av surt, likt fisk, i den och rutorna har lätt för att imma igen och samtidigt fått en fetaktig yta.
Har funderat på om det kan vara läckage i värmeelementet eller om det möjligen kan vara AC:n som läcker. Finns det något kännetecken som gör att man kan skilja på dessa båda olika "utdunstningar" vid läckage?

Det här är kanske inte rätt forum men det verkar finnas en bred kunskap bland medlemmarna så jag tar chansen och ställer frågan. Fenomenent som sådant kan ju uppstå även i en husbil.

Undringar från EssoJ
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Imma på rutorna

Kolla först värmesystemet, minskar det i behållaren för kylvatten? Gör ett märke med en spritpenna eller liknande på behållare och kolla vid kall motor, det räcker med mycket små mängder för att det ska bli de problemen du nämner. Att AC:n läcker i kupen är ovanligt, läckor på det systemet blir oftast vid packningar på kompressor eller annat i motorrummet.
Ove.G
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Imma på rutorna

Det låter helt klart som läckage från värmepaketet. Men om du har en j-a tur så kan det vara dräneringarna vid friskluftsintaget som är igensatta eller så är kupéfiltret fullt med dynga som har sugit åt sig fukt. Börja med att ta bort filtret och kolla det, kolla sedan så att dräneringarna är fria. Hjälper inte det så åk till Mekonomen och köp en burk Baar Leaks som vad jag tycker är det bästa att täta kylsystem med. Hjälper inget av det hela så är det inget kul, byte av värmepaket.....
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Imma på rutorna

Stort tack för snabba svar och alternativa lösningar. Dränering och filter har jag inte tänkt på, skall kolla genast.

EssoJ
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Imma på rutorna

Vi hoppas att du återkommer hur det går för dig och vad det var för fel.
farbror Claes
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Imma på rutorna

Det är värmeelementet som har gått läck. Har försökt med en kylartätning från Mekonomen men det har inte hjälp hel och hållet. Det bler lite bättre men läcker fortfarande. Blir nog tvungen att plocka ner värmepaketet, tyvärr, tyvärr. Ingen kul grej alls.

EssoJ :mad:
 
Toppen