• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

igensotad 3,0 fiat

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: igensotad 3,0 fiat

Alla? bensinbolag blandar i 5% RME (Raps Metyl Ester) i dieseloljan. RME har sämre värmevärde än diesel, men tänder lättare. RME försämrar också dieseln genom att göra den känsligare för bakterie och algtillväxt.
Miljövänligare diesel | OKQ8.se
Statoil

Här är lite skrämmande läsning om hur sveriges skattepolitik orsakar onödiga CO2-utsläpp:
Statoil

Senast ändrad:
F

F.d. 29775

Guest

Hej

Tack för denna tråd. Har altid undrat varför vi kör 10-20% mera på litern på kontinentet än i Sverige - även när vi ligger på 120-130 i Tyskland
Här är ju förklaringen.
Har också skickad uppropet!

mvh
Mikael

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Fixat här oxå!
I dag kan man köpa rapsolja i mataffären för 11 kronor litern. Mer än 2 :- billigare än diesel.
:swoon:
Den lämpar sig inte för moderna motorer men jag funderar på att köpa ett par kartonger till min gamla Volvo BM-traktor.
Har kört på det tidigare och avgaserna luktar pommes frites så grannarna dreglar när man kör förbi.
:D:D:mat:

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Vi skall vara extremt tacksamma för att vi nu har 5% RME i dieseln.
RME ökar lubriciteten avsevärt.

En rasad commonrail pump kan orsaka rep kostnad på upp till 70-80 tusen.
Risken för detta minskar avsevärt med 5% RME inblandning.
Helt plötsligt kan vi åter igen tala om diesel-OLJA!

F

F.d. 53012

Guest

Alla? bensinbolag blandar i 5% RME (Raps Metyl Ester) i dieseloljan. RME har sämre värmevärde än diesel, men tänder lättare. RME försämrar också dieseln genom att göra den känsligare för bakterie och algtillväxt.
Miljövänligare diesel | OKQ8.se
Statoil

Här är lite skrämmande läsning om hur sveriges skattepolitik orsakar onödiga CO2-utsläpp:
Statoil

Ja du har sagt det som kan sägas i denna tråd kunde sagt det tydligare själv. våra överbefälhavare som vi har valt in har lyckats igen och kommit fram till att slaggprodukter skall ingå i dieseln så tanken får rensas från påväxt.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Hej jag har en hobby 690 -08 som gått ca 4000 mil. Det börjadde lysa en lampa i den så jag fråga verkstan vad detta var, fick till svar att den var igensotad, tyckte detta lät konstigt att en bil sotar igen på 4000 mil när man har gort servicar och allt,
frågan är har någon annan vart med om detta fenomen, man ska väll inte behöva varva ihjäl bilen när den e soppas ny, har ju haft flera andra bilar med 2,8 litern och kört på samma sätt och alldrig några problem,

Hälsningar Märta
Förlåt min nyfikenhet betr din ursprungsfråga, har du under de 4.000 milen(?);

1) fyllt på rätt oljekvalite, i rätt volym, bytt filter och kollat så att det inte funnits vatten vid dieselbränslefiltret, allt (minst 1 gång/år) enligt motorleverantörens serviceprogram?
2) använt rätt dieselbränsle (enl "spec EN590"), utan inblandning av något "undermedel"? Dessutom vid användning av bilen skiljt på sommar- resp vinterdiesel? Obs att man fortfarande utanför Sverige kan råka ut för dåligt bränsle, var misstänksam och kolla noga (spec i syd- och öst Europa)!
3) har bilen genomgått övriga service enligt motorleverantörens program?

Tycker att det skulle vara intressant att få veta lite mer, om du t.ex ser någon typ av ev sammanhang med frågorna ovan.

Toppen