• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

igensotad 3,0 fiat

F

F.d. 15362

Guest
Hej jag har en hobby 690 -08 som gått ca 4000 mil. Det börjadde lysa en lampa i den så jag fråga verkstan vad detta var, fick till svar att den var igensotad, tyckte detta lät konstigt att en bil sotar igen på 4000 mil när man har gort servicar och allt,
frågan är har någon annan vart med om detta fenomen, man ska väll inte behöva varva ihjäl bilen när den e soppas ny, har ju haft flera andra bilar med 2,8 litern och kört på samma sätt och alldrig några problem,

Hälsningar Märta
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.967
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: igensotad 3,0 fiat

Jag vet inte om/vilka felkoder de läst, men man slutade sota bilar på 60-talet när motorerna och bränslet blev bättre.
Jag hade kontaktat en annan verkstad.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.177
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: igensotad 3,0 fiat

Det var inte fel på luftmängdsmätaren då så bilen går för fett = drar för mycket bränsle också .

Det är visst en del som har/haft dessa problemen med 3-litaren.
 
F

F.d. 25230

Guest
Sv: igensotad 3,0 fiat

Hej Bengt-åke (jag är svärson till märta )
Det du skriver kan säkert va rätt, det börja med att den lät konstigt när man satte på tändning prisis som en pump som gick hela tiden aven när den gick och man stängde av den, då sa verkstaden att de va insprutningen så dom bytte hela skiten sa dom, ca 2-3 mån efter börga en lampa lysa och dom lämna in och då sa dom att den va igensotad ?
Detta tyckte jag va konstigt, jag skruvar en del och har inte vart med om något sånt på en mordärn bil så länge ja minns, tycker detta låter underligt.

PS: det är ett rör som är igentäppt med en backventil på skulle tydligen kosta 5000kr att laga ? måste gå att göra rent,

Vill ju hjälpa svärmor så gott ja kan :)

Hälsningar nenne2
 
J

Jimbo

Guest
Sv: igensotad 3,0 fiat

Jag vet inte om/vilka felkoder de läst, men man slutade sota bilar på 60-talet när motorerna och bränslet blev bättre.
Jag hade kontaktat en annan verkstad.

Jag känner dock till flera bilmärken som har problem med igensotade motorer. Detta dock på personbilssidan. Fick till min fasa se på när de plockade ur sotflagor stora som 50-öringar ur maskinen på en bil av årsmodell 2008 (diesel)..... Och ja..detta va inte bara den bilen som hade varit inne för det felet. detta var ett känt problem med just den motormodellen.

Finns även moderna bensinare som har problem med igensotning, börjar hacka och gå ojämnt. Verkstaden har som rutin att ta ut dessa och köra på ettan + tvåan med höga varv vid service och bilen går som en klocka igen.

Så visst förekommer det.....
 

Kenny o Monica

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
5010
Medlemskap
2025
Sv: igensotad 3,0 fiat

Hej Märta! Jag råkade ut för samma fel på min Fiat 3,0a efter bara 1800 mil de t var gasspjället som hade hängt sig. Kostnaden 5900 kr.
Jag kontaktade Fiat men fick inget gehör från deras sida men mitt försäkringsbolag tog skadan - självrisken så lycka till.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.967
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: igensotad 3,0 fiat

PS: det är ett rör som är igentäppt med en backventil på skulle tydligen kosta 5000kr att laga ? måste gå att göra rent,

Vill ju hjälpa svärmor så gott ja kan :)

Hälsningar nenne2
Det låter som det är EGR-ventilen (ventilen för avgasåterledning) som sotat igen och inte motorn. Då brukar även rören till- och från ventilen också vara igensotade.
Jag känner inte till hur ventilen är uppbyggd på Fiat, men de brukar gå att rengöra på de flesta bilar.
 
F

F.d. 25230

Guest
Sv: igensotad 3,0 fiat

Hej igen
Wirzad jag trodde inte det fanns EGR på dislar men de låter helt troligt att det kan vara på detta vis som du skriver, men att den lägger igen efter 3-4 tusen mil och på en så mordern bil tycker ja e skit dåligt,
dom hadde sagt till svärmor och hennes sambo att dom får varva mer så skulle det inte bli så, sj tycker jag att dom kör ganska normalt va jag tycker dom varvar väll inte över men drar ur någon gång då och då,

Hälsningar nenne2

PS:Tror jag ska följa med till verkstan och be dom visa va de e som är tätt kanske kan fixa sj eller annan verkstad :)
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.658
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025
Sv: igensotad 3,0 fiat

Fick problem förra sommaren på hemresa från Kroatien (Fiat 2.3 130hk -07). Motorlampan tändes och bilen blev orkeslös. Max 75km/h o knapp styrfart i backarna.
Visade sig att det var en laddtryckssensor som sotat igen. Första verkstaden gjorde ett försök att rengöra sensorn då det tydligen brukar hjälpa, men i vårt fall blev det till att åka vidare till en större verkstad som hade sensorn hemma.
Kostnad 240EUR och motorn gick som vanligt igen.

Och det är aldrig någon som beskylllt mig för att köra så motorn sotar igen :p. På Autobahn låg vi o marchade mellan 120-130km/h.
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2025
Sv: igensotad 3,0 fiat

Det är den rena & fina diesel som är boven.
Sämre effekt så sotar skiten igen. :confused:
Det är bättre & tanka utomlands om ni har möjlighet.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.035
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: igensotad 3,0 fiat

Det som orsakar dessa problem är regenereringen av diesel partikelfiltret,
(på de bilar som har detta) då pytsar insprutningen in bränsle som skall förbännas i avgasröret. Detta för att få upp avgastempen så att sotet kan brinna upp i filtret.
Om temp höjningen inte sker, då blir det sot av bränslet i stället.
(och filtret sättigen ännu mer)
Det finns elektronisk övervakning av filtret, det blir felkod om detta är igensatt.

På bilar utan partikelfilter är det programeringen av EGR funktionen som inte klarar alla driftsförhållanden. För mycket EGR = för lite syre i förbänningen ger sot.

Den nya dieseln sotar inget jämfört med den gamla svavelhaltiga.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: igensotad 3,0 fiat

Det är den rena & fina diesel som är boven.
Sämre effekt så sotar skiten igen. :confused:
Det är bättre & tanka utomlands om ni har möjlighet.

Vad jag förstår så är det snarare tvärtom. D.v.s. att det blir betydligt mindre sot med miljödieseln. Detta styrks också av att en del har fått problem när de tankat utomlands. Däremot har jag upplevt att bilen blir piggare när jag tankat på kontinenten.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.897
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: igensotad 3,0 fiat

Jag har märkt stor skillnad på dieseln mellan olika bolag. Har också upplevt att husbilen varit piggare med utländsk diesel.

Efter att ha testat flera olika bolag verkar dieseln hos IDS var mest lik den utländska och fungerar bäst för mig. Har aldrig hört talas om att motorn skulle kunna sota igen.

Gunnar /medlem
 

UffeO

HBK Medlem
Inlägg
1.566
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5239
Medlemskap
2025
Sv: igensotad 3,0 fiat

Hej
Det är väl inte så konstigt att motorerna sotar igen, med den skiten som vi får tanka här i landet.
Det blir så när inkompetent folk ska bestämma (läs politiker).
De tar de som står på deras sida som specialister, oftast miljöfreakar.
Då blir det så här.
Kör en sväng till Tyskland och tanka så går bilen kanon sen.
Och tar mindre med bränsle.
Mvh
Uffe O
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
981
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025
Sv: igensotad 3,0 fiat

Hej
Det är väl inte så konstigt att motorerna sotar igen, med den skiten som vi får tanka här i landet.
Det blir så när inkompetent folk ska bestämma (läs politiker).
De tar de som står på deras sida som specialister, oftast miljöfreakar.
Då blir det så här.
Kör en sväng till Tyskland och tanka så går bilen kanon sen.
Och tar mindre med bränsle.
Mvh
Uffe O

Tack för den, eftersom jag är fritidspolitiker så är jag alltså klassad som inkompetent av dig.:mad:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.035
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: igensotad 3,0 fiat

Det är väl inte så konstigt att motorerna sotar igen, med den skiten som vi får tanka här i landet.

Du har fel, det Svenska dieselbränslet är det bästa dieselbränslet i världen map renhet, och hur sotfritt det brinner.

Det är däremot sant att energiinnehållet per liter är lägre än den central Europeiska dieseln.
Detta gör att förbrukningen i liter/100 km ökar med den Svenska dieseln.

OM det skulle göra någon skillnad map igensotning, då blir det värre med Tysk diesel.
(Det är helt klar något fel på en dieselmotor om den sotar igen.)
 

Bestliner

FD HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: igensotad 3,0 fiat

Enligt min erfarenhet drar bilen 10-20% mindre bränsle när jag tankat i tyskland.
Att jämföra exakt kräver programerade körcykler och strömningsmätare men med mina erfarenheter tanka fullt och dividera med körda mil under vad jag subjektivt bedömmer som liknade körförhållanden är tysk diesel mera energirik för jag kommer flera mil och upplever att motorn går bättre och är piggare. Vad detta beror på skulle vara roligt att veta. Jag tankar bara normal diesel i tyskland och avstår från de dyrare alternativ som ibland finns. Är det någon som vet vad ovanstående beror på? Har hört skrönor om inblandning av bla. rapsolja mm i svensk soppa. Vad miljöeffekten blir är ju givetvis också viktigt men mindre förbrukning brukar ju ge mindre co2
 
Toppen