• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Identifiering Oysterparabol

F

F.d. 16222

Guest
Hej undrar om det finns någon som kan hjälpa mig att identifiera en oysterparabol/reciver som jag nyss köpt. Den har suttit på en tyskimporterad husbil och det skall enligt säljaren gå att uppgradera den. Jag har inte kopplat igång den ännu då jag även känner mig osäker på inkopplingen, det står att matningen skall vara 220/230V men efter att ha öppnat skalet och kollat tycker jag att det ser som att det skall vara 12V då det inte sitter någon trafo med likriktare. Inkommande kablar är tre stycken med färgerna svart,brun röd varav den röda bryts med huvudbrytaren, vilken jag antar är plus men vilken är minus ?
LNB är grå till färgen med LO 9,75-10,60 Ghz.
Bifogar några bilder
100_0029_00.jpg

100_0031_00.jpg

100_0033_00.jpg

100_0035_00.jpg

Tackar på förhand putteelin
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Identifiering Oysterparabol

Jeg er 90% sikker på at dette er et analog anlegg. Det finnes 10% sansynlighet for at vi ser en av de aller første Oyster Digital som ble laget.
Høsten 2001 var det ikke lenger strømkabel ut av kabinettet - det var da på plass kontakter for de 3 strømledningene inn og 4 opp til antennen. Før var det som på ditt eksemplar. De 3 ledningene i den ene kabelen er + og - 12V og en lednig fra enten tenningen eller D+.
 
F

F.d. 16222

Guest
Sv: Identifiering Oysterparabol

Hej Knut och tack för ditt svar. Kan man på något sätt se eller prova om den är analog tex. genom att starta upp den eller visuellt genom att öppna den och titta innuti.
Jag har pratat med han som sålde den och han hadde haft den till en lokal antennfirma som påstod att det skulle gå att uppgradera den för en tusenlapp men han är beredd att häva köpet om det inte går.
Ett problem är att om jag skall lämna tillbaka den måste jag göra det redan i morgon kväll på g.av att den skall med en lastbil som går till Strängnäs ca 50 mil bort.
Så jag är jättetacksam om du kan svara på någon av mina frågor.

MVH putteelin
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Identifiering Oysterparabol

Hvis du får på 12V (svart og rød kabel skulle jeg tro) og en TV på SCART utgangen så vil du med fjernkontrollen kunne få opp en meny som forteller systemversjon.

Hadde selv en av de tidligste Oyster Digital, og din boks ligner mer på en analog som vi kunne oppgradere i 2003 til 2005. Jeg ville returnert denne.
 
F

F.d. 16222

Guest
Sv: Identifiering Oysterparabol

Hej igen Knut Jag lyfte på locket igen och kollade på kretskortet och är ganska säker på att röd=plus brun=minus svart=d+
skall koppla igång den under dagen och se om det går att utröna vilken version det är.
återkommer senare med resultatet.

MVH putteelin
 
F

F.d. 16222

Guest
Sv: Identifiering Oysterparabol

Hej igen Knut har nu fått igång parabolen och den har version 0416 motor 217.
Jag har även varit i kontakt med JR i Göteborg och enligt dom så går det inte att uppgradera denna mottagare utan man måste byta mottagaren + styrkort och motorer i parabolen, detta skulle då kosta ca 12-13 tusen.
Men du kanske har någon annan lösning annars återstår bara att lämna tillbaka den då jag tycker att detta är för mycket pengar att lägga på en så gammal anläggning.
Jag är dock inte helt övertygad ännu om att den inte har blivit uppgraderad till digitala sateliter utan undrar om det finns någon lämplig satelit att söka på för att prova.

MVH putteelin
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Identifiering Oysterparabol

Är den tysk borde Astra vara det självklara valet, Ö 19,2°. Sannolikt är den
inställd på denna satellit. Den har många okodade kanaler.
 
F

F.d. 16222

Guest
Sv: Identifiering Oysterparabol

Hej tack för tipset Peter men det jag söker är en satelit som bara sänder digitala signaler, Astra sänder analoga styrsignaler till parabolen.
jag har nu hittat vilken mjukvara som ligger i mottagaren vilken är C456 20.09.1999
detta innebär som jag kan se det att denna mottagare inte går att använda alls till digitala styrsignaler utan allt måste bytas. Tyvärr återstår nog bara att lämna tillbaka den för 12-13 tusen tycker jag är för mycket att lägga på en så gammal parabol.

Tak för all hjälp jag fått.

MVH putteelin
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Identifiering Oysterparabol

Det stemmer bra med hva jeg trodde jeg så på første bildet.
Det som må byttes er styrekortet i bunnen på parabolen og tuneren pluss at kabelsatsen må bygges om. Priset fra JR ser desverre rett ut.
 
Toppen