Bengt-Åke Linder
HBK Medlem
Någon som vet vilken som är den mest idealiska arbetstemperaturen bakom kylskåpet ?
Tänkte montera några 120mm fläktar med ställbar termostat .
Tänkte montera några 120mm fläktar med ställbar termostat .
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Kylskåpen sänker ca 20 grader...
Ett litet utdrag från DOMETIC:s hemsida:
Absorptionskylskåp från Dometic är kvalitetsprodukter, som erbjuder samma höga kylkomfort på resan som du har hemma. Du får möjlighet att välja mellan flera olika energikällor – elnät, batteri, gasol eller solenergi (AES-modeller). De kännetecknas av hög prestanda, tillförlitlighet och ljudlös drift i kombination med komfortfunktioner och lång livslängd. Dometics absorptionskylskåp uppfyller kraven i klimatklass SN. Därmed fungerar de optimalt i temperaturer mellan +10 °C och +32 °C. Det är viktigt att kylskåpen alltid har god ventilation
Tror att siffran 20 grader kommer från piezo skåpen som fungerar med en annan princip, nämligen med avdunstnings kyla.
Absortions principen är lika effektiv vad gäller kyla som en kompressorskåp, bara man har tillräckligt med värme som kokar upp kylmediet....
Vi har tur med att ha en solcellsdriven fläkt på taket. Den går så fort solen gassar på och drar ut värmen bakom kylen. Än har vi inte haft några problem när det varit varmt ute, men vad kommer att hända när det väl är kallt ute samtidigt som det är strålande solsken? Vi får troligen elda på lite extra eller tejpa över solcellen
Nu kommer det roliga:
- för att tejpa solcellen behövs en stege
- vi drar inte med oss stegen pga vikten, då måste vi låna en stege av någon
- när vi väl lånat stegen och tejpat solcellen, då ligger vi i skuld till den vi lånat stegen av
- tja, vad gör man, då får vi väl bjuda på lite fika med tilltugg
- när vi har druckit kaffe och ätit upp kakan, då har vi fått nya vänner "för livet"
- sen blir det väl att man börjar mejla varandra i all evighet eller så länge vi är "on the road"
- nja, vi kanske bör välja att kramas lite mer och elda lite extra samt strunta i stegen
Visa bilaga 114866
Vilket är bäst då? Att montera en som blåser in luft eller en som blåser ut?
Blåser den förbi kylflänsarna så kanske effekten är bättre än att det blåser ut genom gallret trots samma fläkt/flöde.
Bifogar bild på min termostat.
Sätter man fläkten vid nedre gallret för att blåsa in luft är det risk att man stör lågan som är känslig.
Jag satte fläkten bakom övre gallret för att blåsa ut varmluften. Där fanns 12 V kopplingsplint också.
Varför termostat? Jag kopplade fläkten till en av "dina" dimrar med fjärrkontroll. Då kan jag reglera hastigheten på fläkten.