• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I valet att köpa husbil...

F

F.d. 17135

Guest
Hej alla glada husbilsägare!
Jag har lite frågor om husbilsköp... (ny på detta med husbil :) )
Försöker söka lite fakta här på sidan men hittar inte så mycket, saknar en sida där man kan lägga upp info om bilar som finns på marknaden samt där medlemmar kan skriva vad man tycker om varje "bil"
ex en undergrupp om McLouis 212 med fakta länkar samt privata åsikter om bilen, bra och dåliga erfarenheter mm

Nu är det så att jag står i valet mellan en Elnagh Joxy 22 2002 och en McLouis 212 2007
priserna är ganska lika runt 350 000:- men det är ju skillnad på årsmodell och mil och troligen kvaliten(?) också.

Elnagh joxy 22 har gått 3066mil och är en 2002, stor och trevlig bil på 7m, är det något särskilt man skall titta på innan köp av denna bilen?

Den andra är en McLouis 212 2007 1400mil 100hk diesel, alltså en nyare bil med mindre mil men för nästan samma pris som den andra...

Är Mclouis bilen sämre?, det är ju en billigare byggnation troligen efter som priset är lägre. är det något särskilt man skall titta på när det gäller denna bilen?

Vad jag kan läsa så är McLouis en ganska populär bil, men det finns inte så mycket information från ägare av dessa, så berätta gärna vad ni tycker.

Och Admin kolla om det finns intresse för en särskild avdelning i forumet för modell-indelning.

Mvh Christian
Vimmerby
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: I valet att köpa husbil...

Hej, som relativt ny husbilsägare och inte kan något om dessa två bilar, så skulle jag vilja att du tittar på motorn så att du slipper allt för höga varv vid normal körning. I detta fall försöka hitta en bil med minst 150hk. Men inte minst titta på totalvikten så att du inte hamnar i problem med vikten, jag har nu lärt mig att det är svårt att hamna inom lagens gränser vad det gäller övervikt.
Jag är orolig över den dag polisen börjar granska våra vikter för så ligger många illa till. Så vid köp så granska den aktuella bilens tjänstevikt och vad du därutöver får lasta och det innebär alla dina passagerare m.m.
Det är mycket att tänka på, så kontakta en kamrat som har husbil innan du slår till...
Kjelle
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: I valet att köpa husbil...

Hej
Är också ny med husbil det som jag märkte när vi köpte är vad och när ni skall använda husbilen ,vi hade som krav att bilen skulle gå att använda på vintern priset var ca 4000- 5000 euro högre på årsmodell 1990 om den går att använda på vintern ( dubbel golv, vatten burenvärme samt gråvatten tanken i varmtutymme mm) så man kan inte bara se på årsmodell /pris utan först se vad och när skall vi använda husbilen till
Ha det paffw 1977
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: I valet att köpa husbil...

Hej Elnagh och Mclouis är egentligen samma bil. Vissa modeller är exakt lika och dom tillverkas av Italienska Sea Corporation.Köp en så ny årsmodell du kan för du lär byta bil efter en tid när du
använt bilen och kommit fram till vad som passar dej.Du får ett bättre pris i byte för en nyare bil.Största delen av husbilarna använder Truma blåsvärmare,Dometic kylskåp och Thetford toaletter så där finns ingen stor skillnad och vad det gäller kvalitet så begränsar vikten 3500kg att man kan inte göra en "bra" bil.
Vattenburen värme typ Aldie är behagligare om man använder den vintertid men Truman är snabbare
att värma upp en kall bil.Köper du en -07 har du kvar fabriks garantin och den är ju också värd
nånting.Fråga dig själv vad du vill ha ut av husbilen ,när och hur du tänker använda den.Har själv ägt en Mclouis och kan bara säga att den är prisvärd.
 
Senast ändrad:

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: I valet att köpa husbil...

Hej

Vi har haft en McLouis Lagan 202 i snart två månader nu, och är mycket nöjda med den.
Elnagh har jag ingen erfarenhet av.

Vad är det för motor på Elnagh-modellen? 100 hästar låter lite för lite, tycker jag. En större motor hade varit att föredra.
Gissar att även McLoisen är över 6 meter, med tanke på priset på färjor och broar, menar jag.

MVH
Karianne
 
F

F.d. 17135

Guest
Sv: I valet att köpa husbil...

Tackar för era svar!
Elnagh bilen har en 2,8 diesel på 128hk så den är ju kraftigare en 100hk i McLouis bilen.
men 100hk är ju den "nya" dieselmotorn som fiat/citroen/peugeot använder så den finns det ju chip till...

Helt klart tjänar man på att köpa en så ny bil som möjligt, Men man är lite orolig att Mclouis bilen är "för billig" och att kvaliten är dålig?
Båda bilarna är ju byggda på fiat chassi och det känns ju tryggt.
Dock så är ju Mclouis en 2007 bil och dessa har väl problem med att det läcker in vatten så som "sållet-tråden" här på forumet.

Har ni mera information så skriv gärna i denna tråden tack! :)

/Christian
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: I valet att köpa husbil...

Läs gärna denna tråd
http://www.husbilsklubben.se/forums/t20819/

där jag skrivit en del om den bil vi har.
Om du köper en ny Elnagh eller ny Mc Louis så
är inte skillnaden så stor i dag. Elnagh har pressat sitt
pris då dom sålt mindre och mindre kanske p. g. a.
konkurensen från Mc Louis och Miller. Miller är dock
ännu mer avskalad och jag skulle inte vilja byta bort
vår Mc Louis mot en Miller, även om den är 35.000
kr billigare.
Vad det gäller vikter beror det ju på vad man ska
få in i bilen. Vi som är två i vår 464 Steel kan lasta in allt
vi behöver och klarar vikterna galant. Att vi har en 100 Hk
har vi inte heller något problem med. Det är fullt tillräckligt
på svenska vägar. Den går mycket fint. Min granne har en
Elnagh Baron med 100 hk och han är mycket nöjd. Han hade tidigare
en Frankia med 130 hk men saknar den inte.
 
Toppen