• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

I-tune och PC

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Idag var vi inne på en loppis i ystad och fyndade. Vad sägs om en Alvar Aalto skål (som vasen men lägre) för 32:- :) ?

Vi köpte också en Ipod 20GB i originalkartong med alla tillbehör för 395:-. För att kunna ladda den med talböcker eller musik måste jag installera Itune i datorn. Jag är lite tveksam till detta.

Jag vet ingenting om sådant här eftersom jag bara lyssnar på musik från mina CD som jag kopierat till hårddisk. Min fundering är om Itune kommer att påverka min hårddisk på datorn, förändra innehållet eller något annat elände. All min musik nu är i okomprimerat -wav format. Kanske jag fått allt om bakfoten men har inte Apple ett eget format och kommer Itune att ändra mina filer eller bara göra om dem när jag kopierar till Ipod? Jag vill gärna veta lite om detta innan jag installerar Itune på datorn.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: I-tune och PC

Varför skulle du vara rädd för att installera iTunes?

Varenda iPhone- och iPadägare har iTunes installerad på Macen eller PC:n. Hur många hundra miljoner vet jag inte riktigt men dom är många.

F

F.d. 4220

Guest

Om jag förstått det rätt, så rör inte itunes dina filer. Däremot sparar den info om dem i en egen mapp.

//Stefan

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag vet inte hur dessa miljontals användare som installerat iTunes använder sina PC och hur deras konfigurationer och filsystem är. Jag är bara orolig att programmet skall göra något med mina filer. Det skrivs så mycket om synkning och spellistor mm som jag inte har så mycket hum om.

Själva programmet är säkert OK, det är jag inte orolig för.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det enda som iTunes frågar om vid installationen är om den skall vara defaultspelare av musikfiler men det går att undvika.

Sedan är den ju ett måste den dagen du skaffar iPhone och iPad.

PS! Jag måste rätta mig själv, den är inte längre ett måste eftersom iPhone/iPad numera kan synka mot "molnet".

Senast ändrad:
F

F.d. 2692

Guest

Micke, vid installation får du också frågan om den ska leta upp alla musikfiler och lägga till dom i iTunes. Vad den gör är att den ändrar inte dina filer men lägger upp dom i biblioteket i iTunes. Är då dina filer idag taggade får du ett helt outstanding bibliotek. Du kan sortera på artist, album, låtnamn och gud vet allt. Sen är det bara att kryssa i vad du vill ska överföras till din iPod när du syncar.

Grattis att du blivit ägare till en Apple produkt. ;)

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

:twitcy::twitcy:

Janne, ropa inte hej förrän jag är över bäcken! Jag har inte börjat använda den än (dessutom köpte jag den egentligen till dottern men hon lät måttligt intresserad).

F

F.d. 2692

Guest

Tror nog att du tvekar lite, du är rädd för att du ska fastna och sitta där med iPhone, iPad och kanske en iMac som jag gör.:twitcy:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Om du bara skall synka musik mm så finns det ingen anledning att installera Itunes.
Itunes är bland det segaste och bedrövligaste man kan installera anser jag. Jag blir lika irriterad varje gång det måste användas. Förstår inte hur de kan få ett program som skall göra så lite att bli så segt och svårjobbat.

Prova tex mediamonkey för musiken

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag installerade iTunes i morse och satte den därefter att lägga upp ett bibliotek utifrån mina musikfiler. Det verkade ta sin tid (ca 220GB) så jag får se resultatet när jag kommer hem.

Hoppas jag inte gjort något dumt nu :oops: .

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Nu har jag kikat på vad iTunes har åstadkommit under tiden jag jobbat. Resultatet är kanske inte riktigt vad jag förväntade mig eller snarare hoppats på:

iTunes skärmklipp.JPG
Klicka på bilden för förstoring

Antagligen har jag gjort något alldeles fel för "03 Spår 3" är föga upplysande information när jag vill välja något att lyssna på.

F

F.d. 2692

Guest

Micke, det är så att lägger du bara över musikfiler från en CD finns det ingen Metadata i dessa filer.
Så här ser det ut hos mig:

Skärmavbild 2011-11-01 kl. 11.25.25.jpg

Skärmavbild 2011-11-01 kl. 11.26.39.png

Denna inställning har jag när jag kopierar in en CD till datorn.

Vet inte varför det inte blev några bilder.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen