• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I-paddar & Paddor

F

F.d. 5322

Guest
Det pratas om I-paddar, paddor, I-phone mm, mm.
Ursäkta en gammal f.d. datalärare - men... Vad ska man ha det till??

Enligt en intervju med en kille i en tidning, så skulle han ha den till att bl.a. läsa Aftonbladet med!? Ok?
Kan upplysa om att man får två årsabonnemang av den tidning jag kör ut, för priset av en I-pad. Och om två år är I-paden för länge sen gammal - men nyheterna i tidningen är fortfarande nya. Förhoppningsvis.

Man prata om appar hit och appar dit - enligt min kära sambo som arbetar på akuten, är en app i hennes värld ett litet maskformigt bihang som man inte behöver (förkortning för appendix - blindtarm för er som inte är så bra på latin :D).

Man har idag stora problem med gamnacke på människor. Detta beror på stor del - för att inte säga helt och hållet - på att vi människor sitter helt galet vid våra datorer.
Under min tid som lärare, inköptes ett stort antal laptops (jag vägrar försvenska namn till laptoppar), vilket jag var helt emot av ergonomiska skäl. (Förlåt Kurt!:D)
För min del kör jag med ett ergonomiskt tangentbord, dubbla skärmar, en stol med hög rygg, nackstöd och väldigt viktigt - armstöd för avlastning.

En laptop är allt annat än ergnomisk. Det kan ju inte en I-pad vara heller (utan att ha prövat).

Nä - jag är inte en gammal konservativ gubbe (tror jag inte i alla fall - men säg inget till min käresta), men jag tror att vi är på väg åt helt fel håll med allt som bara blir mindre och mindre - och synen blir ju sämre och sämre.:cool:
Då har man kommit på att man kan förstora bilden på den lilla skärmen till något som är näst intill oläsbart eftersom det får plats för få bokstäver på skärmen samtidigt.

Hoppas att ni tar detta på rätt sätt! Jag vill inte klanka ner på er som vill ha det senaste. Ni hittar säkert något bra användningsområde för era paddor och appar :twitcy:
Jag tycker dessutom själv att det är kul med datorer och kanske framför allt digital bildbehandling.

Tror jag ska ta ner några granar nu, så kroppen får veta att den lever :twitcy:

mvh Lg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: I-paddar & Paddor

Och om två år är I-paden för länge sen gammal - men nyheterna i tidningen är fortfarande nya. Förhoppningsvis. mvh Lg

Nyheterna som du läser i tidningen är ofta ett dygn gamla.

Därför har jag slutat att prenumerera på dagstidningen. Jag läser min lokaltidning på nätet och snart på min beställda iPad.


Om laptopen är ergonomisk eller inte är ofta individuellt. De s.k. apparna gör att surfandet blir en hel del enklare eftersom de är anpassade för uppgiften som de är skrivna för.

Trots stigande ålder gäller det att hänga med i det som gör livet enklare!
 
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: I-paddar & Paddor

Hej Lasse,

Ja du det kan man undra! Den yngre generationen hittar väl ett användnings-omràde som passar i deras liv.

Min dotter var hos oss med sonen Max, snart tvà àr.

Han älskar att titta pà smàbarnsfilmer pà mammas I-POD. Det fàr han göra en liten stund pà kvällen innan sängdax.

Sà...! Sà här kan det se ut hemma hos den yngre generationen men även hos oss ibland màste jag erkänna.
 

Bilagor

  • 2010 275.JPG
    2010 275.JPG
    2,5 MB · Visningar: 6
F

F.d. 16087

Guest
Sv: I-paddar & Paddor

Ja bara inte ungdomen väljer datorer istället för att ta hand om sin kropp.
Barn ska vara aktiva sparka boll klättra i trän mm.
En bra grundfysik bär man med sig hela livet.
MVH. Gunnar S
 
B

brittsan

Guest
Sv: I-paddar & Paddor

:yes:Då mobiltelefonern kom bestämde jag mig för att någon sådan behövde inte jag ! Men idag undrar jag hur jag någonsin har klarat mig utan mobilen:wink:. Likadant med laptopen. Får se hur det blir med I-pad och allt vad de heter. Rätt vad det är så har man en sådan också !!
Britt
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: I-paddar & Paddor

Kanske därför som dom skriver som krattor och pratar sluddrigt.
Just nu är det app-telefoner, för några år sen var det bakmaskinen som var inne:twitcy:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: I-paddar & Paddor

Ryck upp er nu gubbar!

Bara för att man fyllt 60 behöver man inte ge upp tanken på att lära sig något nytt. I synnerhet sådant som gör livet lite enklare.

Det verkar som om kvinnorna i vår ålder ser betydligt mer positivt på nya hjälpmedel.
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: I-paddar & Paddor

Ryck upp er nu gubbar!

Bara för att man fyllt 60 behöver man inte ge upp tanken på att lära sig något nytt. I synnerhet sådant som gör livet lite enklare.

Det verkar som om kvinnorna i vår ålder ser betydligt mer positivt på nya hjälpmedel.

Eller också har dom insett sin begränsning. :twitcy:
MVH. Gunnar S
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: I-paddar & Paddor

Ryck upp er nu gubbar!

Bara för att man fyllt 60 behöver man inte ge upp tanken på att lära sig något nytt. I synnerhet sådant som gör livet lite enklare.

Det verkar som om kvinnorna i vår ålder ser betydligt mer positivt på nya hjälpmedel.

Njaaaaa - jag är inte där än. 60 alltså :D, även om det känns så ibland.:swoon:
GÖR verkligen en "padda" livet enklare??

För ett antal år sen, skaffade jag en pejl till min jycke och numera en GPS till nämnda varelse. Teknikprylar som faktiskt gör livet enklare eftersom jag slipper annonsera i tidningar och kan sova gott om nätterna med jycken hemma.
Jag har också GPS i bilen (fyra stycken ibland) men jag vet inte om de gör livet enklare - de visar fel emellanåt, trots att de är uppdaterade! De är inte logiska vad det gäller vägval, så i det fallet hade en gammal hederlig karta varit enklare :twitcy:.

Frågan jag ställer mig är vad man har en "padda" till??
Men jag håller med dig, Knarrevik, visst är det kul med prylar - även om inte jag kan se det praktiska behovet. Men det kanske kommer???:wideeyed:

mvh Lg
 
H

hianders

Guest
Sv: I-paddar & Paddor

Hej Lasse,

Ja du det kan man undra! Den yngre generationen hittar väl ett användnings-omràde som passar i deras liv.

Min dotter var hos oss med sonen Max, snart tvà àr.

Han älskar att titta pà smàbarnsfilmer pà mammas I-POD. Det fàr han göra en liten stund pà kvällen innan sängdax.

Sà...! Sà här kan det se ut hemma hos den yngre generationen men även hos oss ibland màste jag erkänna.

Håller med min namne Inger i NL att för vårt ena barnbarn så fyller I-poden en stor funktion med underhållning vid väl valda tillfällen (ibland som barnvakt också). Vad månde bliva av dess små teknikmonster när de blir stora?!! Lukas skulle ju pausa mormor en dag när jag videoskypade.

Det är så fantastiskt roligt att videoskypa med barnbarnen när de bor en bit bort.

Vad gäller "paddar" så ligger jag nog lågt, tycker ibland att tekniken tar överhand. Men jag är inte teknikfientlig på något sätt, använder ju iPod och knäpper kort med mobilkameran etc

Ha det bra!

Inger
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: I-paddar & Paddor

Men jag håller med dig, Knarrevik, visst är det kul med prylar - även om inte jag kan se det praktiska behovet.

För mig är det tvärtom, iPaden som pryl intresserar mig föga utan vad den praktiskt kan användas till. Det finns en halv miljon användningsområden, i form av "appar". Alltid finns det något användningsområde som intresserar.

Oftast är det okunnighet som är det största hindret mot att hänga med i utvecklingen. Så var det en gång med telefonen och som vi flesta minns med televisionen för drygt femtio år sedan. Det var många som var emot den utvecklingen även av icke religiösa skäl.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: I-paddar & Paddor

Nu har jag köpt min "padda", återkommer och berättar när jag upptäckt vad jag ska ha den till. Naturligtvis som GPS. Ska bara kolla vad dom alla kloka gubbarna här på forumet skrivit, så jag vet vilken programvara jag ska köpa.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.938
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: I-paddar & Paddor

Har använt och jobbat med datorer i hela mitt snart 60-åriga liv. Den största skillnade med nya prylar som ex iPad, jämfört med gamla datorer är att iPaden är byggd för just sitt ändamål. Den hanterar läsbar information suveränt. Den hanterar och behandlar stora mängder data och information lika bra som en vanlig pc, men är betydlihgt enklare och smidigare att hantera. De som är riktiga datanördar tröttnar ofta på iPad men för oss vanliga användare är den ett stycke historia. Så välj inte bort en förenklad väg till framtiden! :)

Krister N
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: I-paddar & Paddor

Man ska aldrig vara först på nya prylar. Det kommer snart bättre, säkrare och billigare. Sen är jag personligen alltid skeptisk till sånt som börjar med i.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: I-paddar & Paddor

Anders, det blev en 1:à med 64 GB och naturligtvis 3G. Såg inte att det var värt pengarna för att köpa en 2:à. Tänker inte köpa något abonemang till paddan. Använder mitt trådlösa hemma och använder min Galaxy när jag är utanför hemmet, sätter den då på "mobil åtkomstpunkt".

Lutar starkt på att det blir Navigon som GPS program. Sen får man väl kolla lite på en hållare till husbilen.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: I-paddar & Paddor

Hej Lasse,
visst ska man ställa sig frågan vad man ska ha "paddan" till och om den gör livet enklare. Vid närmare eftertanke finns det säkert många andra prylar och annat som man kan ifrågasätta. Och den riktigt "kloke" lever efter principen "Du ska inte köpa det du behöver, bara det du absolut inte kan undvara".

Efter dom stationära datorerna kom "bärbara" laptoppar. Ja, man kan ju kanske diskutera det där med bärbara i många fall. Flyttbara är nog mer rätt för väldigt många laptoppar. För några år sedan kom sedan minidatorerna Aspire one m.fl. som med sin ringa vikt kan sägas vara bärbara. Dina synpunkter på ergonomin då det gäller flyttbara och bärbara kan jag hålla med om. När jag ska jobba vid datorn så använder jag oftast fristående tangentbord som även finns till IPad.

Efter denna relativt korta men intensiva resa som vi har fått vara med om då det gäller datorer så upplever jag att både iPhone och iPad är ett stort steg in i framtiden. Till skillnad från mina barnbarn är jag helt övertygad att jag skulle kunna att vara utan både min iPhone och den nyligen beställda "paddan". Tyckte bra länge att mobiltelefonen bara skulle användas till att telefonera med. Så tycker jag definitivt inte längre efter att ha insett att vi kommer att kunna sköta det mesta med de smarta telefonerna framöver. Säkert bara en tidsfråga tills dess att vi t.ex. kan överföra uppgifter om vårt hälsotillstånd till vårdcentralen via telefonen när vi blir sjuka.

Och nu kan vi även kolla deklarationen och deklarera med hjälp av telefonen. Utvecklingen av appar accelererar och det är bara fantasin samt bristen på utbildade programmerare som utgör hinder för närvarande. Jag väljer en iPad därför att bildskärmen är större än på iPhonen och är helt övertygad om att jag kommer att ha stor nytta och glädje av min iPad både i husbilen och i övrigt. Den bärbara minidatorn kommer säkerligen att pensioneras och den flyttbara laptoppen används bara som bild- och musikmagasin.
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: I-paddar & Paddor

Anders, det blev en 1:à med 64 GB och naturligtvis 3G. Såg inte att det var värt pengarna för att köpa en 2:à. Tänker inte köpa något abonemang till paddan. Använder mitt trådlösa hemma och använder min Galaxy när jag är utanför hemmet, sätter den då på "mobil åtkomstpunkt".

Lutar starkt på att det blir Navigon som GPS program. Sen får man väl kolla lite på en hållare till husbilen.

Hej, jag har själv köpt en 64gb+3G Ipad2 den funkar super med Navigon Europa, jag letar själv hållare, hör av er om ni hittat något bra, jag hör oxå av mig ifall jag hittar.
mvh Bosse
 
F

F.d. 5458

Guest
Sv: I-paddar & Paddor

Hej, jag har själv köpt en 64gb+3G Ipad2 den funkar super med Navigon Europa, jag letar själv hållare, hör av er om ni hittat något bra, jag hör oxå av mig ifall jag hittar.
mvh Bosse


Tja ajg skall emd köpa en ipad 2 efter att haft 1:an ett tag men sålda av den. MEN jag har Navigon Europa på min iphone 4 och vad jag har förstått så är det bara att ladda ner det på ipaden igen utan att betala nått extra rätta mig om jag har fel?
 
Toppen