• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I köptankar och behöver råd och tips

Namayani

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30751
Medlemskap
2021
Hej!
Vi är en familj på två barn, 1 och 3 år, och två vuxna som vill köpa oss en husbil.

När vi börjat kika efter vad vi vill ha inser vi att vi inte ens vet vad som finns att vilja ha, det känns som en enorm djungel! Tänker att det måste finnas erfarna husbilsmänniskor som har bra tips och råd.

Vi har kikat på sunlight a 68 då den har barnkammare med våningssäng vilket jag tycker verkar smart. Kanske någon har bra synpunkter på en sådan lösning?

Vi vill gärna inte fixa och trixa när vi ska sova utan sängarna ska vara klara och vi vuxna ska kunna sitta vid bordet när barnen sover.

Fördelar/nackdelar med alkov?
Vi vill inte ha för lång och har endast B-körkort så den får ej heller vara för tung :)

Den ska användas på sommaren och det hade varit bra om det finns möjlighet att ta den till Gästrikland och familj som finns där under sportlov/jul. Men det känns överdrivet med en helt vinterbonad, är det ens möjligt att åka utan en vinterbonad?

Är nyfiken på vad ni har för tankar om vad vi "måste" ha i husbilen, vad vi ska tänka på, smarta lösningar, tips på modeller!

/Familjen Storm

PS.
Hoppas jag lagt denna fråga i rätt tråd...
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
En mycket viktig sak att hålla koll på är bilens vikt. Vikt betyder allt i husbilssammanhang. Det är tyvärr alltför vanligt att köpa en bil bara för att upptäcka att man inte kan använda den för att den blir för tung. "För tung" = totalvikten för bilen överskrids när allt är lastat. För det första måste man läsa det finstilta i bilen tekniska beskrivning för att förstå hur just den fabrikanten har räknat ut "vikt i körklart skick".

Sedan får man lägga till:
Vikt av tallrikar, matbestick, och allt annat man måste släpa med sig.
Vikten av mat och dricka
Vikten av alla personer plus deras kläder, skor och annat (minus 75 kg som är inräknat i "vikt i körklart skick")
Vikten av diesel utöver det som är inräknat i "vikt i körklart skick" (1 liter väger 0.85 kg)
Böcker (är tunga)?
Vatten utöver det som är inräknat från början
Gas utöver det som är inräknat från början. En 11liters gasflaska i aluminium väger ca 20kg full.
Eventuella utemöbler
Cyklar?
Den eventuella extrautrustning och tillägg ni tänker köpa till bilen (en markis kan väga flera tiotals kilo). Är det en befintlig bil så begär att få vikten den har nu, inte vikten som står i tekniska beskrivningen.

När jag köpte min bil utgick jag från tomvikten på bilen. Lade till allt jag kunde komma på. Det blev

Nackdelen med alkov är luftmotståndet som gör att bilen drar mera bränsle. Ibland kan också alkoven vara litet kallare än resten av bilen eftersom den har ytterväggar runt om. Spelar troligen bara roll på vintern.

En Sunlight borde kunna fungera även för en vinterresa. De flesta bilar nuförtiden är relativt väl isolerade. Se bara till att det finns el-värme (i gasvärmaren) och att det finns ett draperi som separerar den dåligt isolerade förarhytten från resten av bilen.

Jag gissar att ni har "nya" B-körkort, dvs. utfärdade efter 1 juli 1996, och då är ni begränsade till 3.5 ton totalvikt. Det är svårt att få en totalvikt på 3.5 ton att räcka till allt man vill ha med, men visst går det. Var noggrann med viktberäkningarna!

MVH
Hans
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Som Hans skriver vikten gäller att ha koll på, gå inte på säljarnas "inga problem" så tar dom fram vikter ur något dokument,detta duger inte, kräv att få väga bilen,räkna sedan på allt som tillkommer.
Alkovbil för en barnfamilj fungerar fint,kortare vinterturer klara dom flesta bilar,kolla om vatten/slasktanken är isolerad tex.
Vikten är ofta räknad med 20liter vatten som barnfamilj vill du säker ha full tank då tillkommer 80-100kg
 
Senast ändrad:

Namayani

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30751
Medlemskap
2021
Tack för bra tips angående vikten!


Har förstått att detta är viktigt. Men blir lite förvirrad eftersom så många har totalvikt 3.5... vilka använder då dom? Åker alla med övervikt?
Tur att vi är korta och lätta :cool:

På sunlight a68 står det vikt i körklar skick: 2805. Är det då inkluderat fulltankad drivmedel, vatten, gasol?

Är det så att alla tillverkare inkluderar olika i denna vikt?

Det står även möjlig viktokning TIL, vad innebär det?



(Kanske är bäst att skaffa nytt körkort...våra är från 2016 så vi har de nya b-korten)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tjänstevikt är normalt med 90% diesel,förare,20liter vatten,11KG Gasol, detta kan dock variera mellan tillverkarna.
Extra utrustning tillkommer till vikten tex. markis ca50kg, sedan har tillverkarna en marginal på 5% till dessa vikter.
Många 3.5T ligger på max eller över det fullastad,kan bli dyrt om du blir vägd av polisen.
Så det gäller att väga bilen räkna sedan på allt som tillkommer.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Läs denna artikel från tidningen Husbil och Husvagn!
Som du ser kan det bli kännbart
Tommy
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Visst klarar du en vintervecka med en ”sommarbil”. Ös bara på med full värme. Var beredd på lite kyla i skåp och framme i förarutrymmet, häng upp en tjock gardin. Lägg en extra matta på golvet. Klipp till bitar av ett liggunderlag, så de passar som isolering i takluckorna (tejpa inte för de smala springorna för ventilationen). Låt gråvattenkranen stå öppen med en hink under. Blås ur färskvattensystemet och ha en lös vattendunk istället. Ni kommer att ha jättekul. Kolla efter Vintercamping i andra trådar.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
....
Har förstått att detta är viktigt. Men blir lite förvirrad eftersom så många har totalvikt 3.5... vilka använder då dom? Åker alla med övervikt?
Tur att vi är korta och lätta :cool:
.....
Är man 2 personer klarar det sig i regel med 3.5 ton om man inte drar med sig för mycket, men är man 4 st är 3.5 ton ofta i riskzonen...
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har förstått att detta är viktigt. Men blir lite förvirrad eftersom så många har totalvikt 3.5... vilka använder då dom? Åker alla med övervikt?
Tur att vi är korta och lätta :cool:

På sunlight a68 står det vikt i körklar skick: 2805. Är det då inkluderat fulltankad drivmedel, vatten, gasol?

Är det så att alla tillverkare inkluderar olika i denna vikt?

(Kanske är bäst att skaffa nytt körkort...våra är från 2016 så vi har de nya b-korten)
Olika tillverkare definierar "vikt i körklart skick" olika. Hur just Sunlight räknar skall stå i fotnötter och det finstilta i den tekniska beskrivningen. Föarare är alltid inkluderat men man räknar att en förare (med kläder och skor) väger 75 kg så man får vara ganska liten och smärt för att passa in i det. :)

En sak jag som föll bort i mitt första inlägg var att jag utgick från tomvikten (inte "vikt i körklart skick") och lade sedan på allting jag kunde tänka mig. Extravikten blev litet drygt 1000 kg fast det kommer säkert inte ni upp i. Jag hade med saker som vattenburen värme (+88kg), tyngre motor, automatlåda och kraftigare chassi (+75kg), ugn (+20kg), markis(+50kg), brandsläckare (10kg), två medelålders personer med kläder och skor (ca 200 kg även om jag för det mesta åker själv så åker bekanta med ibland) etc. etc.. Med 4500kg totalvikt har jag 400-500kg marginal.

Ni är ju fyra även om två av er inte är så stora ännu, men leksaker väger också några kilo.

Att "uppgradera" från B-kort till C1 är inte såååå svårt och sedan är det fritt fram till en totalvikt av 7.5 ton.

Om man skulle råka ut för en kontroll (ovanligt dock!) så får man, där och då, vackert plocka ur grejor ur bilen tills den kommer ner till rätt vikt innan man tillåts åka vidare, plus att man får betala en ganska kraftig bötessumma (se artikeln i länken tidigare).

MVH
Hans
 

Namayani

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30751
Medlemskap
2021
Tack för alla svar!
Har börjat fundera på att vi nog ska uppgradera våra körkort.
Vill ha en typ ny för vi hade en gång en volkabuss från -76 som började brinna
Så får börja skramla lite pengar. Men nu har vi lite riktlinjer vad vi ska kika efter
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Tack för alla svar!
Har börjat fundera på att vi nog ska uppgradera våra körkort.
Vill ha en typ ny för vi hade en gång en volkabuss från -76 som började brinna
Så får börja skramla lite pengar. Men nu har vi lite riktlinjer vad vi ska kika efter
Hoppas ni inte blev skrämda av det här med vikter. Har man koll så är de ju inga problem. Kan man komma upp i totalvikter på 4.5 ton så blir allt mycket enklare och man känner att man är "på den säkra sidan". Som någon sade tidigare: två personer med inte alltför mycket packning kan klara sig med 3.5 ton men en barnfamilj, speciellt när barnen blir några år äldre, så kan det kräva ganska hårda prioriteringar.

För övrigt: husbil är populärt inte bara i Sverige, så leveranstiderna är långa från fabrik (12 mån?). Kan man köpa en ny bil som någon försäljare har i lager blir inte väntan så lång.

Kolla in det här också: Poliskontroll o vägning av husbilar!

Lycka till
Hans
 

Namayani

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30751
Medlemskap
2021
Nejdå vi blev inte skrämda. Det var bra info!
Min pappa sa samma sak när vi var på husbilsmässan och jag tänkte att han alltid ska överdriva så har inte riktigt tagit det på allvar.
Men nu känner jag att ska det va så ska det va. Lika bra att ha en husbil vi verkligen kan använda och inte känna oss hindrade av vikt!
:)
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Vi köpte HB i fjol och fick då tips från en bekant att AC i bodelen är ett måste. Det tyckte jag lät överdrivet eftersom vi är +50 och endast två personer. De påstod att deras barn inkl dem själva höll på att avlida nere i Italien när tempen närmade sig 30 grader. Jag ändrade inställning i helgen när jag vaknade med 36 grader inne i HBn och detta i Västerbotten. Är nu rysligt glad att vår HB hade detta. Inget krav från vår sida utan en bonus att den vi köpte hade det. Vill nämna detta då ni har barn. Sen ska ni inte vara rädda för begade bilar. En begad behöver inte vara sämre än en ny. Se bara till att den har vad ni söker i form av utrustning och att den är välskött. Med småbarn kanske ni har med lite udda grejer som barncyklar, barnpool, leksaker etc. Hur stort lastutrymme behöver ni? Minsta lilla tanke på vinteranvändande anser jag ska kräva nån form av isolering av tankarna. Ni vill inte vakna upp med fruset vatten på semestern. Kan förstöra vilken bra dag som helst.
 

Namayani

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30751
Medlemskap
2021
Hej!
Tack för tips!
Har nyare modeller oftast isolering av tankar, eller är det vissa modeller eller något man kan ha som tillval? Eller är det endast vinterboande som har det?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hej!
Tack för tips!
Har nyare modeller oftast isolering av tankar, eller är det vissa modeller eller något man kan ha som tillval? Eller är det endast vinterboande som har det?
Man får kolla upp det. Frosttålig gråvattentömningen är ofta ett problem och måste ofta beställas separat. Problemet är att tömningsventilen sitter utomhus under bilen och kan frysa fast. Fråga försäljaren var ventilen sitter och kolla i beskrivningen av de tillägg man kan köpa. Kolla också var tankarna sitter. En del fabrikat har dom inne i bilen under sätena och då är ju själva tanken säker.

MVH
Hans
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi köpte HB i fjol och fick då tips från en bekant att AC i bodelen är ett måste. Det tyckte jag lät överdrivet eftersom vi är +50 och endast två personer. De påstod att deras barn inkl dem själva höll på att avlida nere i Italien när tempen närmade sig 30 grader. Jag ändrade inställning i helgen när jag vaknade med 36 grader inne i HBn och detta i Västerbotten. Är nu rysligt glad att vår HB hade detta. Inget krav från vår sida utan en bonus att den vi köpte hade det. Vill nämna detta då ni har barn. Sen ska ni inte vara rädda för begade bilar. En begad behöver inte vara sämre än en ny. Se bara till att den har vad ni söker i form av utrustning och att den är välskött. Med småbarn kanske ni har med lite udda grejer som barncyklar, barnpool, leksaker etc. Hur stort lastutrymme behöver ni? Minsta lilla tanke på vinteranvändande anser jag ska kräva nån form av isolering av tankarna. Ni vill inte vakna upp med fruset vatten på semestern. Kan förstöra vilken bra dag som helst.
AC kräver att du är ansluten till 230V vilket vi sällan är,har aldrig haft AC åker heller inte till Medelhavet mitt i sommaren,så det gäller att fundera på hur man kommer att använda bilen.
AC väger runt 30kg, kostar 25-30000kr monterad
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Även om många campingar runt medelhavsområdet har 230V så är ofta strömmen begränsad, i en del fall till ynka 3A.
 
R

RobbeS

Guest
Mitt tips är att prioritera planlösningen och kompromissa med det andra. Att åka med två barn är inget kul om man har en planlösning där sängar ska bäddas och fällas vareviga kväll och det inte finns en avskild plats för den yngsta att sova på dagarna. Tro mig jag har provat. Första husbilen var en läropeng för oss och när vi bytte visste vi mer vad vi ville ha och hur den används.
 

Namayani

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30751
Medlemskap
2021
Mitt tips är att prioritera planlösningen och kompromissa med det andra. Att åka med två barn är inget kul om man har en planlösning där sängar ska bäddas och fällas vareviga kväll och det inte finns en avskild plats för den yngsta att sova på dagarna. Tro mig jag har provat. Första husbilen var en läropeng för oss och när vi bytte visste vi mer vad vi ville ha och hur den används.

Precis det äe där jag är och funderar. Vi orkar inte bädda hela tiden!

Har du yngre barn och vad kör ni? Du kanske sitter på tips på bra familjehusbilar?
Jag tycker det verkar smart med vååningsdäng bak för barnen och alkoven för mig och mannen men kanske man tröttnar på att klättra upp där.
Smaksak såklart... :) men du kanske har erfarenhet av olika lösningar?
 

Langerstorm

HBK Intresserad
Inlägg
89
Kommun
Göteborg
Hej och kul att ni funderar på husbil!

Vi har två barn, nu nio och tio, och har kört husbil sen de var 3 och 4.

Jag håller med om tidigare kommentarer om att tänka på vikten. Man fyller lätt på med saker i bilen.

Vår första bil var helintegrerad med tvärbädd bak och nedfällbar säng fram. Vår nuvarande bil har i stället långbäddar bak och fortfarande nedfällbar säng fram. Med längsbäddar bak är det möjligt att få en säng på 2,20 x 2 m ca. Där får alla plats om det behövs =)

Den stora fördelen med den konfigurationen, som jag ser det, är att du får ett väldigt stort bagageutrymme. Vi har idag med oss utebord, fyra stolar, fyra cyklar, grill, badprylar, förtält mm mm - och allt får plats i bagaget. Skönt att slippa hänga det på utsidan.

Att fälla ner framsängen på kvällen tar inte mer än 15 sekunder och den är inte heller svår att komma upp i. Täcken o kuddar ligger kvar i sängen under dagen.
 
Toppen