• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I köptankar och behöver råd och tips

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Mycket skriverier om vikt...

Visst det har sin pats vid köp av husbil. Men jag tycker fokus på det är onödigt högt. Inte sällan är första inlägget när någon med mindre erfarenhet frågar om råd vid köp av husbil just inlägg om vikten och dess betydelse. Ibland dessutom den enda informationen OCH med fet stil och extra stora bokstäver. Lätt att få känslan av panik eller att detta är på gränsen till livsviktigt vid val av husbil.
Jag menar att vikten självklart har en plats i dialogen, mest för att det är så satans lätt att bli vilseledd eller rent av lurad. Men det finns annat som också har sin plats:
Ex.
- Layout
- Antal bäddar
- Isolering/vinteregenskaper
- Utrustning (solceller, batteribank, förstärkta fjädrar fram, stödben mm).
- Lastutrymme (garagets höjd/längd eller ej).
- Frihet, förmågan att fricampa utan behov av att bryta upp (många tar för givet att man med alla husbilar kan stå lääänge utan att behöva tömma toakassetten, fylla färskvatten mm.)
etc.

Vad jag menar är att de flesta av oss inser efter att ha använt vår första husbil ett tag har betydligt fler saker vi vill prioritera i valet av nästa husbil än bara vikt/lastkapacitet.

// Niklas
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Så sant,
men man kan ha svårt att finna en husbil med alla rätt, finns den ens.
Iallafall jag ändrar och förbättrar kontinuerligt min husbil.
Det är jätteviktigt att i lugn o ro få fram en behovslista på önskad husbil, och i den listan ingår bl.a totalvikten.
Man kan läsa här att det finns de som bytt husbil både en o två gånger, då den tidigare inte klarade önskemålen.
Senast imorse tog man upp detta på SVT morgontv, uppgifterna i reg.beviset stämmer inte.

Ett bra tips är att hyra en tänkt husbilsmodell hos en typ handlare, och prova på.
Provkörning anser jag också som självklart innan köp, även där verkar det missas av många, alltså ut och provkör de olika modellerna, de beter sig olika på vägen, man bör nog finna en bil som, ifall om man är ett par, båda känner sig trygga med bakom ratten.

En annan viktig sak som en del verkar missa är dokumentation, se till att alla manualer finns och följer husbilen.

Alltså ändamålen med en husbil är mååånga, så det ligger en hel del förarbete innan man hittar det man söker.
Sen är tänkt prisnivå också en viktig faktor, snittpriset på sålda objekt på blocket verkar ligga runt 250kkr
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Om jag inte får plats med de prylar jag vill/behöver ha med mig är bilen "oanvändbar". Lika så om jag stup i kvarten måste fylla färskvatten, tömma toakassetten, ladda batterierna. Eller ännu värre om jag sover dåligt i den.

Nej, den perfekta husbilen finns nog inte, tror jag. Och det är ju till och med så illa att en svinaktigt (ursäkta språket) bra utrustad bil inte säljs direkt från tillverkare (så länge vi håller oss till pengar som de flesta av oss har råd med). Alltså blir det en del anpassningar, så även för mig/oss.

När vi bytte senast (2017) hade vi ett antal krav och en ännu längre önskelista. Kraven var (utan inbördes rangordning):
- Enkelsängar. Vi ville bort från att behöva kliva över den andra för att gå på toa (vi hade tvärbädd)
- Duschutrymmet skulle vara separerat från toalettgolvet. Vi ville slippa torka toagolvet efter en dusch.
- Sittgruppen fick EJ vara mitt emot köksdelen (som vi hade i vår gamla bil). Vi vill kunna röra oss utan att det blir FÖR trångt även om en står i köksdelen.
- Garage som volym och viktmässigt klarar en mc.
- Isolering och värmesystem så vi kan använda bilen bekvämt även vintertid i norra Sverige.
- Tillräcklig lastkapacitet för att klara all utr. jag har med på mc-kurser/bandagar.
- Stor färskvattentank så vi kan fricampa länge. Vi hade 100 liter i vår gamla men tyckte det var på gränsen. Idag har vi 200 lit.
- Plats för tillräckligt stor batteribank

Resten blev önskemål eftersom mycket går att anpassa i efterhand.

// Niklas
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om jag inte får plats med de prylar jag vill/behöver ha med mig är bilen "oanvändbar". Lika så om jag stup i kvarten måste fylla färskvatten, tömma toakassetten, ladda batterierna. Eller ännu värre om jag sover dåligt i den.

Nej, den perfekta husbilen finns nog inte, tror jag. Och det är ju till och med så illa att en svinaktigt (ursäkta språket) bra utrustad bil inte säljs direkt från tillverkare (så länge vi håller oss till pengar som de flesta av oss har råd med). Alltså blir det en del anpassningar, så även för mig/oss.

När vi bytte senast (2017) hade vi ett antal krav och en ännu längre önskelista. Kraven var (utan inbördes rangordning):
- Enkelsängar. Vi ville bort från att behöva kliva över den andra för att gå på toa (vi hade tvärbädd)
- Duschutrymmet skulle vara separerat från toalettgolvet. Vi ville slippa torka toagolvet efter en dusch.
- Sittgruppen fick EJ vara mitt emot köksdelen (som vi hade i vår gamla bil). Vi vill kunna röra oss utan att det blir FÖR trångt även om en står i köksdelen.
- Garage som volym och viktmässigt klarar en mc.
- Isolering och värmesystem så vi kan använda bilen bekvämt även vintertid i norra Sverige.
- Tillräcklig lastkapacitet för att klara all utr. jag har med på mc-kurser/bandagar.
- Stor färskvattentank så vi kan fricampa länge. Vi hade 100 liter i vår gamla men tyckte det var på gränsen. Idag har vi 200 lit.
- Plats för tillräckligt stor batteribank

Resten blev önskemål eftersom mycket går att anpassa i efterhand.

// Niklas

Ditt resonemang resulterar ju i en bil som är tung, lång och troligtvis dyr, långtifrån alla nya köpare har ju körkort för att köra bilar över 3500Kg.
T.ex. MC-transporten kan ju vid behov lösas med ett släp vilket vi gör, därigenom har vi vid övrig körning en smidig bil som får plats på de flesta ställen. Har vi släpet med oss går det ju lätt att ställa av om vi känner för att köra utan det, men oftast blir det ju MC då..! :)
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Ditt resonemang resulterar ju i en bil som är tung, lång och troligtvis dyr, långtifrån alla nya köpare har ju körkort för att köra bilar över 3500Kg.
T.ex. MC-transporten kan ju vid behov lösas med ett släp vilket vi gör, därigenom har vi vid övrig körning en smidig bil som får plats på de flesta ställen. Har vi släpet med oss går det ju lätt att ställa av om vi känner för att köra utan det, men oftast blir det ju MC då..! :)

Vår lista var anpassad för oss precis som bilen vi köpte skulle vara. Se listan mer som ett exempel på hur vi resonerade och att det finns fler faktorer som också kan vara viktiga mer än bilens lastkapacitet.

Ang. husbil med släp. Been there done that. Och anser nog vi idag har en nog så smidig lösning. Vårt dåvarande ekipage blev inte mindre än 12,5m långt. Och då nuvarande husbil har långbäddar och garaget är placerat under sängarna stjäl garaget i sig ingen yta. Dvs. bilen blir i sig inte längre bara för att vi har ett garage med plats för mc.

Slutligen är det ingen big deal att ta C1-kort. Så 3500 kg behöver inte vara en svart/vit gräns som är omöjlig eller extremt dyr att "ta sig över". I sammanhanget är det en liten investering jämfört med att år ut och år in åka omkring i en husbil som man kanske måste kompromissa för mycket med pga. förhållandevis låg totalvikt.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vår lista var anpassad för oss precis som bilen vi köpte skulle vara. Se listan mer som ett exempel på hur vi resonerade och att det finns fler faktorer som också kan vara viktiga mer än bilens lastkapacitet.

Ang. husbil med släp. Been there done that. Och anser nog vi idag har en nog så smidig lösning. Vårt dåvarande ekipage blev inte mindre än 12,5m långt. Och då nuvarande husbil har långbäddar och garaget är placerat under sängarna stjäl garaget i sig ingen yta. Dvs. bilen blir i sig inte längre bara för att vi har ett garage med plats för mc.

Slutligen är det ingen big deal att ta C1-kort. Så 3500 kg behöver inte vara en svart/vit gräns som är omöjlig eller extremt dyr att "ta sig över". I sammanhanget är det en liten investering jämfört med att år ut och år in åka omkring i en husbil som man kanske måste kompromissa för mycket med pga. förhållandevis låg totalvikt.

Jag har aldrig upplevt vårt ekipage när vi har släpet som klumpigt, ibland glömmer jag av det och kommer inte ihåg att vi har det med förrän jag skall backa, men det är inte heller något stort problem. Bara att titta i backkameran, (jag ser inte släpet i speglarna förrän det har svängt lite), och backa, i allra sämsta fall vid vändning på en smal väg tar det väl ungefär en minut att koppla av släpet och vända det för hand, sedan vända bilen separat och hänga på släpet igen. Men där hade man ju å andra sidan inte kunnat vända alls med en större bil! :)
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Har kört Landrover Defender 130 med skåpsläp blir ca 13m långt och en bil med svängradie som en oceanångare. Då fick man tänka två gånger innan man körde in där det var trångt. Men en vanlig liten kärra för att frakta MC är ju knappt synlig bakom en husbil, så den låter som en kanonidé, tack för tipset. Får nog montera dragkrok på min plåtis, så kan man ta med hojen. Har också haft funderingar på cykelställ, men det är endast enstaka tillfällen jag vill ha med mig en mountainbike, så det löser ju den delen också så slipper jag den skiten i vägen på bakdörrarna.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Skall endast hoj, hjälm ooch kanske mc-kläder med funkar mindre mc-släp, om man kan leva med att hojen blir skitig och vad värre är hög risk för stenskott på gaffelben med efterföljande packbox-byte pga. läckage (been there done that).

Skall lite fler prylar med, så som extrafälgar, verktyg, depåstöd, däckvärmare, däckkrängarutrustning, extradäck, bensindukar mm. funkar öppet litet (smidigt) mc-släp mindre bra. Visst det går att montera på aluminiumbox att lasta småprytlarna i och de större prylarna går ju att spänna fast. Men smidigt är det inte.

Jag körde, många år, med släp men valde då täckt släp som gick att låsa ordentligt. Det blev då ett större släp än de mc-släp som ni här skriver om.

Jag har av flera anledningar valt bort öppet mc-släp och i stället valt en bil där hojen går att lasta. Vad gäller längd på bil och vändradie har de flesta längre bilar med stort garage ett rejält överhäng (så även vår bil) varför axelavståndet inte sticker iväg speciellt mycket. Dvs. kan jag bara hänga ut överhänget bak utanför vägbanan har denna typen av bilar en relativt liten vändradie. Än så länge har jag aldrig tvingats backa ut pga. att jag ej haft utrymme att vända (kommer nog hända men inte ännu). De gånger jag valt att backa i stället har det handlat om att det är snabbare...
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Har ju gått över till plåtis & hojen jag har är en klump som väger så det är inget för mig vid mina år att försöka få in i ett lasturymme i bilen. Men jag få väl erkänna att innan så har jag lekt med tanken på någon mindre lättar 2-hjulning för att kunna ta med. Men för att det verkligen skall bli lätt att lasta i eller på bilen, så känns det som man hamnar åt mopedhållet till, om man bortser från någon landsvägsreggad Endurohoj. Det senare känns inte riktigt kompatibelt med den här gubben. Men jättebra info om det här med hoj på släp, speciellt det där om MC släp. Har sett dessa och dom ser ju behändiga ut, men förstår nackdelarna du beskriver ovan. Får nog bli en sån där enkel flakkärra så kallar EU släp, så slipper man krånglande bromsar, har varit inne på att skaffa ett sånt i vilket fall som helst, då mitt 4m skåp (invändigt) känns lite overkill ibland. (Fast där hade ju hojen åkt skyddad såklart.)
 

Namayani

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30751
Medlemskap
2021
Jag fattar! Vikten är att tänka på, tack för råd och input ang det!

Vad tänker folk ang euro 5 vs euro 6? Om man tänker långsiktigt och man vill vara fri att åka i Europa.

Är inte så insatt i reglerna men är väll förbud i många städer i Europa för euro 5?
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Jag fattar! Vikten är att tänka på, tack för råd och input ang det!

Vad tänker folk ang euro 5 vs euro 6? Om man tänker långsiktigt och man vill vara fri att åka i Europa.

Är inte så insatt i reglerna men är väll förbud i många städer i Europa för euro 5?


Du kan ladda ned denna så ser du var ev. zoner finns. Man kan där knappa in sin bil och få svar om du får köra där!
Tommy
green zone eu app
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Har skrivit detta förut. EU5 utan SCR innebär ofta problem med EGR ventiler m.fl. problem. Beror på att det är svårt redan på Eu5 att klara NOX med bara EGR, dessutom förekommer en del problem med DPF regenerering också. Ur det perspektivet troligen bättre med SCR vilket det alltid är på Eu6.
 

Namayani

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30751
Medlemskap
2021
Har skrivit detta förut. EU5 utan SCR innebär ofta problem med EGR ventiler m.fl. problem. Beror på att det är svårt redan på Eu5 att klara NOX med bara EGR, dessutom förekommer en del problem med DPF regenerering också. Ur det perspektivet troligen bättre med SCR vilket det alltid är på Eu6.
Vad betyder ens detta? Fattar ingenting men förklsrs gärna om det är görbart att förenkla :)
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Har försökt förklara så enkelt jag kan nedan!

EGR = Exhaust Gas Recirkulation, systemet skickar tillbaka en del av avgaserna via insuget tillbaka in i motorn. Avgaserna innehåller rester från tidigare förbränning t.ex. sot som ger koksliknande avlagringar på bl.a. EGR ventilen som reglerar mängden avgaser som leds tillbaka in i motorn. EGR har funnits länge på dieslar, men tidigare främst för att reducera CO. I och med EU5 används mycket mer EGR gaser & vid fler lastfall & temperaturer på motorn som recirkuleras för att klara dom låga nivåer av NOX som EU5 innebär. Då blir avlagringarna värre därav alla problem med EGR ventiler som börjat dyka upp på nyare bilar. Att ens försöka klara EU6 utan SCR vilket tydligen någon hittat exempel på ovan låter vansinnigt. (Men en Tysk biltillverkare gjorde ju just detta i USA mot ett lagkrav som liknar EU6.)
SCR innebär att man reducerar NOX genom att tillsätta Urea (som är den aktiva substansen i Adblue), efter motorn via en injektor i avgassystemet dvs i området där katalysator/partikelfilter sitter. Då kan man backa något på regleringen av EGR gaser så man inte tillför lika mycket EGR i lastfall där denna ger problem. Sen är det klart att SCR lär väl kunna ge andra problem, som vi kanske inte sett än, men det känns mer rätt men det är en personlig reflektion.
 
Toppen