• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I diket kan man va....

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Tråkig historia , blir ju inte bättre om du måste utnyttja folksams rättsskydd mot dem själva........
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Dag 45.

Folksam har fortfarande inte kontaktat mig, Inte ett ljud om vad jag skall göra med bilen.
Jag har ringt dem ett antal gånger och de inväntar offerter och återkommer är deras svar.

Förstört lösöre är inte reglerat, ej heller bilen.
Jag har även en av passagerarna som har råkat ut för komplikationer i sin axel som han slog sönder.
Skall nu opereras hemma i England, har frågat Folksam vad göra? för förlorad inkomst och övriga kostnader, de skall återkomma är svaret.

Har talat med Polisen om det hela, de anser inte att det finns underlag för en anmälan.....

Dagens samhälle känns tryggt o bra...!?!?

De lovade handläggning inom 18 dagar när jag talade med dem vid skadetillfället.
Aldrig mer Folksam, så snart detta är avklarat så avslutar jag samtliga försäkringar jag har hos dem..


//Freddy
 

Langerstorm

HBK Intresserad
Inlägg
89
Kommun
Göteborg
Riktigt tråkig historia! Jag hoppas verkligen att Folksam skärper till sig och ordnar upp det hela.

Vi borde fö ha en tråd där vi jämför hur försäkringsbolag hanterar olika ärenden. Tror att det skiljer mer mellan bolagen i praktiken än i teorin.

Ang passagerare i bärgat fordon - tror att ganska många litar på vad bärgaren säger i ett sådant läge. Än mer så om man inte är från Sverige. Släkting till mig åkte i personbil som stod ovanpå ett bärgarflak häromsistens, så visst förekommer det.

Lycka till iaf!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Dag 45.

Folksam har fortfarande inte kontaktat mig, Inte ett ljud om vad jag skall göra med bilen.
Jag har ringt dem ett antal gånger och de inväntar offerter och återkommer är deras svar.

Förstört lösöre är inte reglerat, ej heller bilen.
Jag har även en av passagerarna som har råkat ut för komplikationer i sin axel som han slog sönder.
Skall nu opereras hemma i England, har frågat Folksam vad göra? för förlorad inkomst och övriga kostnader, de skall återkomma är svaret.

Har talat med Polisen om det hela, de anser inte att det finns underlag för en anmälan.....

Dagens samhälle känns tryggt o bra...!?!?

De lovade handläggning inom 18 dagar när jag talade med dem vid skadetillfället.
Aldrig mer Folksam, så snart detta är avklarat så avslutar jag samtliga försäkringar jag har hos dem..


//Freddy

????.... Om jag inte har helt fel så skall polisen ta emot anmälan om det finns personskador i olyckan... Du kan också behöva en polisanmälan när det gäller att få ersättning för personskador från försäkringsbolagen... Sen hade du en himla otur i olyckan att du var försäkrad hos FOLKSAM ..
Jag har själv ett pågående ärende som verkar ger mig en himla massa extra arbete då FOLKSAM har tydligen arbetsmetoder som inte stämmer överens med deras veksamhetsplan .... Lycka till
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
För oskyddade trafikanter (gångtrafikanter, cyklister, mopedförare och motorcyklister) krävs betydligt mindre än en 4,3 ton tung husbil som är på vifft för att det skall sluta riktigt illa.

Om polisen ser att last på ex. släp/takräcke mm. är undermåligt förankrat har de rätt att skriva ut böter, dvs. det anses i alla fall DÅ vara olagligt. Jag har därför svårt att se att det INTE var olagligt EFTER att olyckan har skett???

Nog borde man åtminstånde starta en förundersökning där man dessutom kanske kan komma fram till vårdslöshet enär man utsatt passagerarna för fara när man (läs bärgaren) varit oaktsam iI sin yrkesutövning. Man borde med andra ord kunna ställa högre krav på lastförankring om människor & djur transporteras i lasten.

Orkar & vill du borde det gå att få till en polisanmälan som åtminstånde leder till en fullt genomförd förundersökning och med lite tur (att rätt utredare samt åklagare får ditt ärende) också kanske till åtal.

// Niklas
 
Senast ändrad:

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Tack för info och råd.
Första prioritet just nu är att få Folksam att agera, talade med dem igår efter att jag ringt och sökt ansvarig "tekniker" i ett par dagar. Han var fåordig och kunde inte ge någon datum eller någon information. Jag upplyste då denna handläggare att som jag ser det får jag vidtaga rättsliga åtgärder om det inte händer något snart. Då svarade han mig att en sådan attityd kan man inte ha och ville inte prata mer i telefon, Jag svarade han med att det är inget attityd, det är ett klargörande av hur jag kommer att gå vidare mot dem. Därefter avslutades samtalet.

Jag är nu mer fast i min övertygelse om att aldrig anlita Folksam, samt att jag kommer att avråda alla jag känner från att använda Folksam. Snart är vintern här och som bilen står nu kommer bilen inte överleva vintern utan ännu mer skador.. jag kan inget göra och Folksam bryr sig inte det minsta. Synnerligen dåligt hanterat av Folksam.


//Freddy
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Dj Freddy har du tipsat Folksam om den här tråden? Inte så bra reklam för dom. Det kanske skulle sätta fart på ditt ärende om de känner till tongångarna här.
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.676
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Jag blev påkörd av en buss på 90talet vid lilla torget i Gbg och polisen kom o sa att var bussens fel när jag ville att ut min självrisk av Folksam som hade bussens försäkring sa dom att var mitt fel min bil stod parkerad
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Samma erfarenhet har jag utav Folkskam. Jag stod parkerad i en parkeringsruta & fick sidan intryckt av en som skulle parkera intill. Han nekade & polis tillkallades varvid han" kröp till korset" & tog på sig skadan. Båda hade samma försäkringsbolag (Folkskam). Trots polisens rapport ansågs jag vållande. Gissningsvis beroende på att jag hade full bonus & den andre hade ingen. Jag är allergisk mot Folkskam, skulle aldrig anlita detta bolag.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Jag har haft Länsförsäkringar i många år & uttnyttjat fordonsförsäkringen några gånger. Skaderegleringarna för dessa har gått väldigt fort & utan invändningar, kanske beror det på vilken handläggare man träffar på.
Håller helt med dig, har haft länsförsäkring i säkert 40 år och tidigare då jag bodde i Dalarna hette dom Dalarnas försäkringsbolag. Flera skador men aldrig några problem både med huset eller bilen
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Det borde ju inte få vara någon alls i bilen när den bärgas och det skall den som bärgar bilen om det är tillåtet eller inte samt borde det framkommit när man ringde att vi är så många i bilen
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Nu kan jag inte hålla i fingrarna längre, Länsförsäkringar är piss som ersätter små skitskador för att få nöjda kunder, men blir det stora vattenskador så ljuger dom, vi hade inte besökt huset på 14 dagar när det var som kallast i vinter och då påstår den handläggaren att man inte får resa bort under vintern då det är kallt ute.

En växelventil på den 4 år gamla bergvärmeanläggningen låste sig, det gjorde att elementen inte fick värme, några rör frös sönder och orsakade skador för minst 400.000kr.

Sen kom avslaget där idioten skrivit att vi lämnat huset utan uppsikt i en månad, det är en lögn.

Därför är man en våghalsig om man har länsförsäkringar för sin sommarstuga, villa eller andra fastigheter.
 
Toppen