• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I bur eller fastspänd

F

F.d. 2621

Guest
Sv: I bur eller fastspänd

Det är mycket som är svårt att lösa med annat än "skapliga kompromisser", där man gjort sitt bästa. En kraftig sele för en stor rotweiler och en bur under bordet i dinetten är nog vettiga sådana lösningar. Problemet blir större om man har flera hundar.

Vi har fyra flat coated retrievers, som fick bestämma vilken modell av husbil vi skulle köpa. Det blev en bil med våningssängar på tvären längst bak och där den undre sängen är hundarnas säkra plats under färd med en kraftig och fällbar grind - obs inga tunna kompostgaller!
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: I bur eller fastspänd

det har faktiskt hänt olyckor med lösa djur i bilar,läste om en katt som jagade en fluga och distraherade föraren så att det smällde ordentligt,djuren ska nog hållas avskilda från förarhytten, annars kan man låta barnen springa lösa oxså, vem skulle komma på den tanken????
 
H

hianders

Guest
Sv: I bur eller fastspänd

Vi har skrivit om detta flera ggr tidigare, se inlägg 62 under Våra husdjur och Husdjur i husbil (sidan fem tror jag det var). Vi har i o f s inte kollat med lokala myndigheter om det är godkänt enl EU-regler men vi tror det. De kan inte "flyga" ut i hb vid en hastig inbromsning. De är inte på något sätt bundna men de har ett bra utrymme och mjukt och gott där! Det förutsätter dock ett garage i hb som vi delat av och gjort en extra våning till.
De har alltid kontakt med oss och yttervärlden!

Om det är en mindre hund skulle jag nog rekommendera en bur alterntivt sele. Absolut inte lös i bilen!!

fru hianders/Inger
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: I bur eller fastspänd

Jättegullig bild, men skulle du förlåta dig själv om Flisan for genom rutan den dán du måste tvärnita?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: I bur eller fastspänd

Lugn, bilden är arrangerad. Husse och mattes ögonsten utsätts inte för några onödiga risker, men hon är varken kopplad eller sitter i en bur under färd. Nej Flisan ligger på sin filt, framför fötterna på den som sitter i passagerarstolen.
 

Kesty

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
242
Medlemskap
2024
Sv: I bur eller fastspänd

I bilar med vinkelsoffa finns ett benutrymme för extra passagerare. Det blir, om det förses med en grind, ett utmärkt utrymme för en mindre hund.
Dynorna ligger kvar och blir ett tak. På golvet har vi lagt en liten dyna som är uppvikt mot kanterna och ger ett mycket bra skydd. Vår hund, en mindre terrier, älskar sin koja, inte bara under färd utan även när vi står still.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: I bur eller fastspänd

Här gör Maija precis som Majzzan' vovve...
Sitter/ligger under bordet på just samma ställe.

Men så fort hastigheten blir låg (hur hon nu har den känslan?)
Kommer ett RidgeWieler Huvud fram mellan stolarna! ;)

Vilket som, Maija lystrar till: gå & lägg dig... :)
Men vid låga hastigheter, (i mitt perspektiv, under ca 40Km)
Så tycker jag det är ok att Maija ställer upp framtassarna på panelen,
kollar läget/omgivningen med en ivrigt viftandes svans! Kanske inte ok i allas ögon, men i mina!

Så länge hon inte stör mig i förarstolen/trafiksäkerheten. :yes:

Guten Abend HBK'er!
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: I bur eller fastspänd

Tommy
Önskar att Flisan, min alltså (ja, samma namn) hade lika god uppfostran.
Men Jack Russel är alltid, Ja, Jack Russel.
Det är kanske det som är en del av charmen med dom.
Flisan har två favoritplatser.
1. OVANPÅ sin hundbur när vi åker motorväg, då har hon koll på dom som åker om.
2. Två tassar på förarsätet och två på brädan i fönstret, då har man full koll och husse har många blöta "hundnössar" att ta bort från framrutan.

En ambition inför nästa år är att ändra det här, i vanliga bilen åker hon snällt i hundlådan (utan dörr) borde gå att få till det även i husbilen.
Kanske ett nyårslöfte.

Ha det!
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: I bur eller fastspänd

Jo, hon står lite på snedden så att säga, lång som hon är.
Gå och ägna dig åt larm!!! :-((
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
952
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: I bur eller fastspänd

Hej! Vi har vår Labbe fastspänd i sele med en extra rem som vi fäster i passagerarbältet, han ligger mellan stolarna och han ser inte ut att må dåligt av detta!

Birgittha och Mats:)
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: I bur eller fastspänd

Jag har letat och letat men inte hittat nån "lag" på att hundar skall sitta i bur eller var fastspänd! Det närmaste jag kommit är att hunden "bör" sitta i bur eller vara förankrad så att den inte kommer till skada eller skada annan person!! Har jag rätt eller fel?
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: I bur eller fastspänd

Så här svarade kundtjänst på en konkret fråga, när jag ställde följdfråga om ev. påföljd hänvisade dom till polisen, då orkade jag inte längre :-D
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2011-12-02 kl. 18.34.47.jpg
    Skärmavbild 2011-12-02 kl. 18.34.47.jpg
    129,5 KB · Visningar: 34
F

F.d. 52919

Guest
Sv: I bur eller fastspänd

Jag har läst sidan "Jordbruksverkets NSV4 version) men hittar inget om att det "lag" om att hund skall sitta säkrad under transport. Inte heller trasportstyrelsen har nå sådana uppgifter!!!??
Bosse
 
Toppen