• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I backspegeln

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: I backspegeln

Vad du menar med onyanserat får du väl stå för själv, men sitta och ta foton i backspegeln när du själv kör är väl bra tanklöst!!!!! Sen det här med korna att vissa vänder ändan mot dig har väl sin förklaring med så mycket (skit)snack!!
Hälsn. från en vän i trafiken. Kör lungt och se FRAMÅT!! OVE :mh4::bye::bock:

Det verkar som om det finns en öm tå någonstans! Det är ju inte bara lastbilschaufförer som bär sig illa åt i trafiken, tyvärr. Att det råkade vara en lastbil i det här fallet är ju en tillfälllighet även om jag ibland får tanken att de som kör dessa stora fordon anser sig ha speciella privilegier!

Jag minns från busstiden att framförande av stora fordon i trafik ställer vissa krav på den som gör det och en verklig "dödssynd" var att ligga och "slicka framförvarande bil i häcken" bara för att man tyckte att denne körde för långsamt! Står det exempelvis 70 på en hastighetsskylt så betyder det inte att man måste köra i 70! Det verkar som om många yrkesförare inte känner till detta! 70 är den hastighet som inte får överskridas! Vill du köra i femtio eller sextio eller i ännu lägre hastighet så har du rätt att göra detta men du har inte rätt att köra i åttio eller nittio! Och du har absolut inte rätt att försöka få andra att köra fortare genom att köra för nära bakom dem!

Jappe

PS. Jag känner en äldre dam som häromdagen stolt förklarade för mig att hon minsann hade fått blåsa i polisens alkoholmätare! Hon hade blivit stoppad av polisen för att andra bilister som uppmärksammat hennes sätt att framföra sitt fordon hade tyckt att hon kört misstänkt långsamt! Polisen förklarade för henne att hon kanske skulle köra lite fortare för att på sätt underlätta för de trafikanter som hade lite mer bråttom än vad hon hade. Det var absolut inget tvång men hon skulle kanske fundera lite på detta! Ville hon köra långsamt och försiktigt dock, så hade hon rätt att göra det! Gator och vägar är inte till enbart för folk som har bråttom! DS.
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: I backspegeln

Oavsett hur fort du körde så var det väl olämpligt att ta kort när du kör bil , det kan hända att lastbilschaufför en bara körde bil och inte pillade med något annat .
Men det är nog tyvärr så att dom som inte håller "rätt" fart kan reta upp medtrafikanter .
När vi åkte från Kinna mot Borås i söndags så var det en bil med hästsläp som körde i 65-70 km/h på 90 väg och slickade mittlinjen med följd att inte många kom om och det blev en lång kö .
När vi kom in i Borås gick jag upp bredvid henne vid ljussignalerna och såg att den lilla flicksnärtan höll på och SMS ade och hade nog inte tid att vara så uppmärksam som du var i backspegeln .
Jo även hon fick köra saktare än 80 men hade jag kört så hade gått ut på vägrenen ibland för att släppa förbi medtrafikanter.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: I backspegeln

Det låter nästan som samma förare vi körde bakom mellan Gislaved och Tranemo för några veckor sedan. Också en bil med hästsläp efter 70-80 Km/tim, och jättekö bakom, kör alldeles vid mittlinjen. Men det som retar mest är ju att de inte har vett på att svänga undan på en rastplats och släppa förbi kön, vi passerade flera rastplatser under tiden. :confused:
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: I backspegeln

lite udda, motorväg,tyskland, smärre olycka, kolla backspegeln (vi var inte inblandade)

Ps,nu bär det av till dalarna efter några dagar hemma:D
 

Bilagor

  • 20110421588.jpg
    20110421588.jpg
    771,7 KB · Visningar: 9

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: I backspegeln

Som skribenten i ovanstående inlägg så förtjänstfullt, om än något onyanserat kanske, påpekar så är det viktigt att köra bil på ett sådant sätt att trafiksäkerheten inte påverkas så därför kan resultatet av backspegelfotograferingen ibland ge mediokra bilder! I det här fallet var tydligen backspegeln lite skitig också!

Visa bilaga 58706

Jag stannade bilen under strikt iakttagande av alla lagar och förordningar och körde tillbaka och tog ett kort genom sidorutan.

Visa bilaga 58707

Flera gånger har jag noterat att kossor ställer sig i sådana här rader nos, korumpa, nos o.s.v.

Kan någon här med kunskap i ämnet förklara varför kossorna ställer upp sig på det viset!

Jappe (född vid en gata)
Möte i bregott-fabriken .mvh Håkan
 

Gert och Helen

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9489
Medlemskap
2024
Sv: I backspegeln

Ett inlägg i hur folk kör:
Hörde på nyheterna i morse att det blivit stopp på motorvägen E6, Onsala? i torsdags pga 2 män, 30 och 50 år, hade stannat på motorvägen. De hade irriterat sig på varandras körsätt och ett slagsmål hade utbrutit.
 
Senast ändrad:
C

cheetah1

Guest
Sv: I backspegeln

Här är mitt bidrag i regnet...
Nymonterade vidvinkelspeglar (närsiktsspeglar) från Swedol.

d0cd5926.jpg
 
Toppen