• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I backspegeln

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: I backspegeln

Jappe vad gör du i omkörningsfilen den är till för snabbare fordon.:spinny:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: I backspegeln

Jag väntade på någon sådan här reaktion, faktiskt! Saken är den att det inte finns någon omkörningsfil! Det finns bara en fil just där!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: I backspegeln

Meningen med den här tråden var att visa bilder tagna via backspegeln ungefär som i trådarna "genom vindrutan" och "genom bakrutan". Det kanske inte var så begåvat eftersom det kanske inte är särskilt många som fotograferar på det viset! För att undvika missförstånd så tar jag bara fram kameran ur sitt gömsle och trycker på avtryckaren. Kameran är förinställd med vidvinkel och stor bländare för att ge kort exponeringstid. Det blir alltså en stor bild som går att beskära efteråt. För det mesta lyckas det ganska bra!

Här är ursprungsbilden obeskuren:

orglast.jpg
 

Ingela och Jan

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4762
Medlemskap
2024
Sv: I backspegeln

Jeppe det är jag som ligger bakom.70 km i uppförsbackarna när det är tillåtet med 90-110 på alla 2-1 vägar . var det bara för bilden för sen for du iväg
Mvh janne:wideeyed:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: I backspegeln

Vem det än var som låg bakom, så låg den bilen för nära! Ett ganska vanligt för att inte säga mycket vanligt beteende hos långtradarchaufförer idag! Dessutom är högsta hastighet för tung lastbil med släp 80 km/tim (även på motorväg) vilket de flesta långtradarförare struntar i!

Jappe
 
Senast ändrad:

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: I backspegeln

Oftast så stämmer inte husbilars mätare brukar vara ca 5km skillnad 80km =75 ,men tradare har exakta mätare, så därför i många fall kommer dom nära, ingen ursäkt men en förklaring ,,hälsningar Lasse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: I backspegeln

Jag kör numera "på" GPS:en! Har tradarna så exakta hastighetsmätare så borde de väl kunna hålla korrekt maxhastighet vilket de facto är 80 km/tim och inte 90 eller >90 km/tim!

Ämnet är inte tradarnas bristande vilja att följa lagar och förordningar utan vad man ser i backspegeln. Fotograferar ni aldrig via backspegeln?

Jappe
 
Senast ändrad:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: I backspegeln

Jag kör numera "på" GPS:en! Har tradarna så exakta hastighetsmätare så borde de väl kunna hålla korrekt maxhastighet vilket de facto är 80 km/tim och inte 90 eller >90 km/tim!

Ämnet är inte tradarnas bristande vilja att följa lagar och förordningar utan vad man ser i backspegeln. Fotograferar ni aldrig via backspegeln?

Jappe


Javisst.

DSCN3185.JPG

Leif
 

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Sv: I backspegeln

Nä, när jag kör brukar jag göra just det och inte så mycket annat.Tror faktiskt det är bra.;)
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: I backspegeln

Jag kör numera "på" GPS:en! Har tradarna så exakta hastighetsmätare så borde de väl kunna hålla korrekt maxhastighet vilket de facto är 80 km/tim och inte 90 eller >90 km/tim!

Ämnet är inte tradarnas bristande vilja att följa lagar och förordningar utan vad man ser i backspegeln. Fotograferar ni aldrig via backspegeln?

Jappe
Ja du Jappe, har för mig att du är fd. "busskusk" och då var du väl RIKTIGT laglig i trafiken, eller??? Och angående din fotografering under körning, när blev det godkänt att angagera sig i såna dumheter, jag förstår att l-bilen kom ifatt dig när du ska hålla på med såna DUMHETER, för du höll väl givetvis jämn o lagstadgad hastighet i "kolpråmen"?? Och för den delen hur vet du att det var bil o släp hängde du genom fönstret o kollade, för jag ser inget släp på din bild. För det är ju så att tung l-bil utan släp får köra 90km på motortrafikled+motorväg, men det vet väl du som tydligen extraknäcker som "länsman" på dina utflyckter. M.A.O. du gör defenetivt EJ någon god PR för HBK. Försök att vara lite positiv!!!! Hälsn. från en vän i trafiken.
OVE :mh4::bye::bock:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: I backspegeln

Som skribenten i ovanstående inlägg så förtjänstfullt, om än något onyanserat kanske, påpekar så är det viktigt att köra bil på ett sådant sätt att trafiksäkerheten inte påverkas så därför kan resultatet av backspegelfotograferingen ibland ge mediokra bilder! I det här fallet var tydligen backspegeln lite skitig också!

Kor i b.jpg

Jag stannade bilen under strikt iakttagande av alla lagar och förordningar och körde tillbaka och tog ett kort genom sidorutan.

Kor u b.jpg

Flera gånger har jag noterat att kossor ställer sig i sådana här rader nos, korumpa, nos o.s.v.

Kan någon här med kunskap i ämnet förklara varför kossorna ställer upp sig på det viset!

Jappe (född vid en gata)
 
C

cheetah1

Guest
Sv: I backspegeln

Gissningsvis kanske för att ha uppsikt åt båda hållen?
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: I backspegeln

För att vifta bort flugor i ansiktet på varandra. Mycket vanligt bland hästar.
bosse b
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: I backspegeln

Som skribenten i ovanstående inlägg så förtjänstfullt, om än något onyanserat kanske, påpekar så är det viktigt att köra bil på ett sådant sätt att trafiksäkerheten inte påverkas så därför kan resultatet av backspegelfotograferingen ibland ge mediokra bilder! I det här fallet var tydligen backspegeln lite skitig också!

Visa bilaga 58706

Jag stannade bilen under strikt iakttagande av alla lagar och förordningar och körde tillbaka och tog ett kort genom sidorutan.

Visa bilaga 58707

Flera gånger har jag noterat att kossor ställer sig i sådana här rader nos, korumpa, nos o.s.v.

Kan någon här med kunskap i ämnet förklara varför kossorna ställer upp sig på det viset!

Jappe (född vid en gata)
Vad du menar med onyanserat får du väl stå för själv, men sitta och ta foton i backspegeln när du själv kör är väl bra tanklöst!!!!! Sen det här med korna att vissa vänder ändan mot dig har väl sin förklaring med så mycket (skit)snack!!
Hälsn. från en vän i trafiken. Kör lungt och se FRAMÅT!! OVE :mh4::bye::bock:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: I backspegeln

Vad du menar med onyanserat får du väl stå för själv, men sitta och ta foton i backspegeln när du själv kör är väl bra tanklöst!!!!! Sen det här med korna att vissa vänder ändan mot dig har väl sin förklaring med så mycket (skit)snack!!
Hälsn. från en vän i trafiken. Kör lungt och se FRAMÅT!! OVE :mh4::bye::bock:

Det finns värre sysselsättningar än att ta ett snabbt foto bakom ratten, tex prata i mobilen och sköta navigatorn. Sedan förstår jag inte din aggressiva ton, den är inte särskilt vänskaplig!
 
Toppen