• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hyra ut sin kära husbil?

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Vi har funderat i samma banor och landat i att jvi inte vill hyra ut. Däremot kan vi tänka oss att låna ut husbilen till nära vänner och bekanta till självkostnadspris, ifall någon skulle vara sugen.

Om det bara är en ekonomisk fråga, så skulle jag jämföra kostnaden för att äga en husbil med kostnaden för att hyra husbil/stuga istället.

Jag själv värderar att kunna ha tillgång till husbilen snabbt och utan krångel, med bara en påställning via nätet. Inget meck med uthämtning, återlämning, tömning, städning m.m. Och jag vet också hur allt fungerar och kan installera egna lösningar och apparater där jag vill. Mina prioriteringar, min ekonomi.
Inga större problem egentligen men räkna med att du kan få tillbaks bilen där du efterhand hittar små detaljer som inte är som de var tidigare. Små saker du inte kan med att gnälla över egentligen men räkna med det.

PösslRyder

HBK Medlem
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2026
Eller kanske finns det en kompromiss genom att sälja både HB och privatbil och ersätta de båda med en campingbus, typ Pössl Campster. En sån bil klarar vardagen inklusive parkeringshus i stan (max höjd 200 cm) och ger dig ändå en viss frihet att vara ute och campa.

Jag hade nyss samma funderingar. Min make gick bort i maj (det var därför att jag inte syntes här under hela sommaren) och är man själv (nu är det bara jag och hunden min) så är frågan tillåtet om jag verkligen behöver den långa plåtbilen och en tjänstebil och en veteranbil.

För tillfälle behåller jag plåtisen. Det känns bättre att ha lite större utrymme i bilen när man kommer tillbaka med en blöt hund efter en promenad, och det där med ett riktigt badrum har ju sina fördelar.

I din situation @Per J kan det vara andra slutsatser du drar. Tänkte bara dela mina tankar med dig.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Aldrig i livet att någon annan än besiktningen skulle ratta vår ”sommarstuga” på hjul. Den är ändå mer komplicerad och ömtåligare än en vanlig sommarstuga i fjällen som man hyr ut för att dryga ut ekonomin. Ungefär som med ”Porsche’n och frugan”…

Toppen