Det är ju kärvt numera så varje krona in eller minskat utflöde är viktigt, dieseln är dyr, ställplatserna har ockeravgifter, campingarna är hutlösa. Det är bara dom rika som har råd i Sverige, ålen och laxen är inte att tänka på ens.
Du är något på spåret.
Själv tycker jag allt är dyrt men det är för att jag jämför med priserna ifrån det att jag var ung eller yngre.
Jag fick 22-24 liter soppa för varje 100 lapp, det minns jag så väl och det var irriterande när man inte ens fick 20 liter i tanken.
Nu ska jag lägga om uterummets lilla tak med spontat virke och bara materialet kostar nära nog lika mycket som jag betalade till halva villans stora mansardtak för 35 år sedan. Min årsinkomst då var riktigt hög så den är fortfarande högre än vad jag kommer upp i idag..
Campingpriserna och ställplatspriserna har ofta skenat dom senaste åren, parkeringsplatser som förr var gratis ska dom ha ett par hundringar utan att det finns någon som helst service, hade jag ägt en sådan plats så hade jag dock gjort samma sak.
Lägenhetshyrorna också har dragit iväg och jag träffar ofta människor som beklagar sig för sina hyreskostnaderna, tycker synd om dom. Själva har vi planerat länge om att vi ska ha så låga kostnader som möjligt den dagen vi blir pensionärer, vi tar inte en krona ifrån våra förvärvsarbetande pengar till att betala för vårt boende, husets alla kostnader får uthyrningslägenheten finansiera.
Idag lever 7 av 10 pensionärer på någon form av bidrag så jag är mer förvånad av att inte fler gnäller på kostnaderna men skulle tro att folk med dålig ekonomi håller tyst och skäms. Det är inte pensionärerna som ska skämmas, det är våra politiker som ska skämmas som sett till att det blivit såhär, och så länge ingen pratar om det så kommer det bli värre!
Men varför satsa på pensionärer som ändå kommer rösta på samma parti som dom alltid gjort, om alla pensionärer börja rösta på annat parti än förra gången så skulle politikerna börja intressera sig för pensionärerna.