• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hyra ut sin kära husbil?

Per J

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2026
Hej kära forum!

Jag gör nu comeback här:)
Köpte husbil ihop med min syster 2019 och fick så mycket bra tips och hjälp här första åren!
Hursomhelst, nu är jag ensam som ägare och det känns onödigt att bilen står oanvänd stor perioder av året, vågar man hyra ut?
Vad har ni för erfarenheter av uthyrning?

Mvh
Per Jensen

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, den frågan dyker upp med ojämna intervaller, och de flesta är nog överens om... Aldrig i livet att man skulle hyra ut sin husbil och allt den i så fall kan bli utsatt för, inte för att det behöver vara dåliga pesoner bara att de inte kan hantera varken bilen eller sakerna i den, och skulle något hända så kanske man inte kan använda bilen själv när man vill ha den.
Samt i värsta fallet så kan man bli av med bilen... krockad m.m.
Dessutom så är det ofta ett krångel med extra och dyrare försäkringar som måste kollas upp rejält och vara absolut ok. för uthyrning.
En del vanliga försäkringar kräver t.o.m. att förarna har samma adress verkar det som. Som en slags försäkran att bilen inte ens är utlånad.
Nej låt den stå och behålla värdet i stället för att bli sliten med nånga mil på mätaren som också skall vara med i ekvationen, och så vet du att den är i samma skick när du behöver den som du lämnade den i.

Tycker jag. M.v.h. JANKRO.

Per J

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2026
Förstår och håller med! Men, jag är i det läget att det kanske inte är ekonomiskt försvarbart att ha den kvar, dyr villa, barn etc, och då kanske det ändå skulle vara värt att testa eller!?

Lasseboy

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2026
Jag vågade för ca 12 år sedan....... Jag gör aldrig om det.
Vi missade hela vår riktiga semester och bråk med försäkringsbolag då vår kund körde in i ett staket för en ute servering när han skulle lämna parkeringen som var bakom uteserveringen. Det slutade med att de löste in Husbilen via en husbilsförsäljare. Vi fick börja jaga ny husbil!

peter_blågräs

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Förstår och håller med! Men, jag är i det läget att det kanske inte är ekonomiskt försvarbart att ha den kvar, dyr villa, barn etc, och då kanske det ändå skulle vara värt att testa eller!?
Vi har funderat i samma banor och landat i att jvi inte vill hyra ut. Däremot kan vi tänka oss att låna ut husbilen till nära vänner och bekanta till självkostnadspris, ifall någon skulle vara sugen.

Om det bara är en ekonomisk fråga, så skulle jag jämföra kostnaden för att äga en husbil med kostnaden för att hyra husbil/stuga istället.

Jag själv värderar att kunna ha tillgång till husbilen snabbt och utan krångel, med bara en påställning via nätet. Inget meck med uthämtning, återlämning, tömning, städning m.m. Och jag vet också hur allt fungerar och kan installera egna lösningar och apparater där jag vill. Mina prioriteringar, min ekonomi.

Lasseboy

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2026
Innan du hyr ut så kan du kolla denna tråden

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Jag skulle nog hellre försöka maximera avställningar,-både skatten och försäkringen när jag inte själv använder bilen och se om det är en möjlig väg att behålla bilen.
Tommy

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag vet enbart vad man kan läsa här på HBK.
Till Per J , det absolut första du ska göra är att ringa till försäkringsbolaget som du har bilen försäkrad i. Men var också lite " försiktig " och kritisk till vad de svarar och vem som svarar... för det behöver inte alltid va rätt...bäst är om de direkt kan hänvisa till villkor i din försäkring ( så klart).

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Jag hade hellre hyrt ut huset än husbilen, villan kan dom oftast inte frakta till annat land.

Min kompis hyr ut sin villa när det är superkändisar som ska uppträda i Sthlm för 5000kr natten.
Det skulle jag aldrig visserligen aldrig göra heller, det räcker med lägenheten vi hyr ut, det är på en nervösnivå som är lagom.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Eller, inse att just nu räcker inte ekonomin till att ha husbil på det sättet du föredrar.
Du kan sälja, lägga pengen på det som är top prio just nu. Det verkar som husbilar är lättsålda nu.

Det kommer fler chanser, och ett är säkert:
Att behålla bilen kommer alltid att kosta mer än att sälja och investera/betala av huslån osv.

När tiden är mogen kan du alltid köpa en annan husbil om du vill.

fritidsbonden

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025
Det är ju kärvt numera så varje krona in eller minskat utflöde är viktigt, dieseln är dyr, ställplatserna har ockeravgifter, campingarna är hutlösa. Det är bara dom rika som har råd i Sverige, ålen och laxen är inte att tänka på ens.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det är ju kärvt numera så varje krona in eller minskat utflöde är viktigt, dieseln är dyr, ställplatserna har ockeravgifter, campingarna är hutlösa. Det är bara dom rika som har råd i Sverige, ålen och laxen är inte att tänka på ens.
Njae, som pensionär håller jag inte med dig. Dieseln i Sverige är nere på nivåer som vi hade för snart 10 år sedan. Många ställplatser är högst rimliga. Kör ACSI CampingCard i Europa till väldigt bra priser. Sen kan man fortfarande hitta trevliga gratisplatser i naturen. Skulle dock aldrig drömma om att hyra ut husbilen! Både min far och min farfar var fiskare i Åhus, så jag unnar mig definitivt de läckerheterna. År också absolut överkomligt. Förstår inte riktigt ditt inlägg, men det har hänt förr! :)

fritidsbonden

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025
Njae, som pensionär håller jag inte med dig. Dieseln i Sverige är nere på nivåer som vi hade för snart 10 år sedan. Många ställplatser är högst rimliga. Kör ACSI CampingCard i Europa till väldigt bra priser. Sen kan man fortfarande hitta trevliga gratisplatser i naturen. Skulle dock aldrig drömma om att hyra ut husbilen! Både min far och min farfar var fiskare i Åhus, så jag unnar mig definitivt de läckerheterna. År också absolut överkomligt. Förstår inte riktigt ditt inlägg, men det har hänt förr! :)
Tack för ditt svar. I sammanhanget med att det är kärvt så glömde jag de höjda försäkringspremierna. Det gläder mig att du har råd med ål. Mvh Fritidsbonden.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Du är något på spåret.
Själv tycker jag allt är dyrt men det är för att jag jämför med priserna ifrån det att jag var ung eller yngre.
Jag fick 22-24 liter soppa för varje 100 lapp, det minns jag så väl och det var irriterande när man inte ens fick 20 liter i tanken.
Nu ska jag lägga om uterummets lilla tak med spontat virke och bara materialet kostar nära nog lika mycket som jag betalade till halva villans stora mansardtak för 35 år sedan. Min årsinkomst då var riktigt hög så den är fortfarande högre än vad jag kommer upp i idag..

Campingpriserna och ställplatspriserna har ofta skenat dom senaste åren, parkeringsplatser som förr var gratis ska dom ha ett par hundringar utan att det finns någon som helst service, hade jag ägt en sådan plats så hade jag dock gjort samma sak.

Lägenhetshyrorna också har dragit iväg och jag träffar ofta människor som beklagar sig för sina hyreskostnaderna, tycker synd om dom. Själva har vi planerat länge om att vi ska ha så låga kostnader som möjligt den dagen vi blir pensionärer, vi tar inte en krona ifrån våra förvärvsarbetande pengar till att betala för vårt boende, husets alla kostnader får uthyrningslägenheten finansiera.

Idag lever 7 av 10 pensionärer på någon form av bidrag så jag är mer förvånad av att inte fler gnäller på kostnaderna men skulle tro att folk med dålig ekonomi håller tyst och skäms. Det är inte pensionärerna som ska skämmas, det är våra politiker som ska skämmas som sett till att det blivit såhär, och så länge ingen pratar om det så kommer det bli värre!

Men varför satsa på pensionärer som ändå kommer rösta på samma parti som dom alltid gjort, om alla pensionärer börja rösta på annat parti än förra gången så skulle politikerna börja intressera sig för pensionärerna.

Toppen