• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

hyra ut husbilen som privat person

F

F.d. 6241

Guest
Hejsan! fråga......
vi har precis köpt oss en husbil, vi har tänkt hyra ut den ibland.....kan man göra det utan att skattmasen knackar på, alltså vi har ingen firma utan helt som privat person
vi tänker ta ca 4-5000:-/vecka+ en avgift på ca 2500:-
som kunden får tillbaka efter användningen (om den är okje då) anses det som "svarta" pengar då?
hälsar
Monicken:mcride:
 

miamaja

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Solna
HBK-Nr
20439
Medlemskap
2024
Sv: hyra ut husbilen som privat person

En bra ide kan vara att börja med att kolla din försäkrning. Många försäkringar har i vilkoren lagt in att försäkringen INTE gäller vid uthyrning.
/ Maria
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: hyra ut husbilen som privat person

Det är nog snarare så att ni ska kolla med er försäkringsbolag om dom tillåter uthyrning av ert fordon utan en tilläggsförsäkring.

Du ska även ta upp sådana inkomster i deklarationen ja!
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: hyra ut husbilen som privat person

20.000 svart i månaden:swoon: dä läste nog någon fogde som är med i klubben :D

Gurra
 

callee

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
1609
Medlemskap
2024
Sv: hyra ut husbilen som privat person

Ska man ta upp det som inkomst så måste man ju även få dra av kostnader såsom försäkring, skatt, slitage mm.
Då blir det plötsligt en näringsverksamhet.

callee
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
F

F.d. 53498

Guest
Sv: hyra ut husbilen som privat person

Ska man ta upp det som inkomst så måste man ju även få dra av kostnader såsom försäkring, skatt, slitage mm.
Då blir det plötsligt en näringsverksamhet.

callee
Passa dig för detta. Din försäkring gäller nog inte om du inte får tillbaka bilen. Det kalls olovligt förfogande. Om du själv lämnar ut bilen som du gör när du hyr ut den så är den inte stulen om den inte kommer tillbaka. Den är "bara olovligt förfogande". För stöld krävs att någon olovligen tillgriper i tillgänglighetsuppsåt något som annan tillhör. Att inte lämna tillbaka vad man lånat eller hyrt är inte stöld.

Jag avråder bestämmt att hyra ut till människor man inte känner.

Givetvis är de allra allra flesta personer trevliga och justa människor, men det är de andra som i vanlig ordning förstör för alla andra.
 
F

F.d. 6241

Guest
Sv: hyra ut husbilen som privat person

Tack för alla era svar, ska ta mig en funderare...........
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: hyra ut husbilen som privat person

Passa dig för detta. Din försäkring gäller nog inte om du inte får tillbaka bilen. Det kalls olovligt förfogande. Om du själv lämnar ut bilen som du gör när du hyr ut den så är den inte stulen om den inte kommer tillbaka. Den är "bara olovligt förfogande". För stöld krävs att någon olovligen tillgriper i tillgänglighetsuppsåt något som annan tillhör. Att inte lämna tillbaka vad man lånat eller hyrt är inte stöld.

Jag avråder bestämmt att hyra ut till människor man inte känner.

Givetvis är de allra allra flesta personer trevliga och justa människor, men det är de andra som i vanlig ordning förstör för alla andra.

Skulle vanliga husbilsförsäkringar gälla vid alla ovanstående moment så hade den varit olöslig för de flesa av oss. Tänk på att försäkringar brukar vara självbärande!!!!
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: hyra ut husbilen som privat person

Sen skulle det väl kännas "så där" med främmande folk i sin säng.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: hyra ut husbilen som privat person

hade en bekant som hyrde ut ,fick tillbaks med div skador , fick visserligen betalt för detta .men besväret och omkostnader fick han stå stå för själv,en annan som hyrde ut fick bilen totalkvaddad i Norge, hur det gick ekonomiskt vet ja inte ,men dom blev utan bil den sommaren; skulle aldrig vilja hyra ut våran bil ,knappt till mina egna barn, hälsningar Lasse
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: hyra ut husbilen som privat person

Om man tjänar pengar så måste man betala skatt, ja.
Det spelar ingen roll om man gör det som snickare eller "biluthyrningsfirma".
Svarta pengar är svarta hur man än tjänar dem, huruvida man bryr sig om det eller ej är ju en annan sak eftersom risken att åka dit på det är ganska liten och påföljden troligen "bara" blir extra skatt och kanske lite böter. Man ser ju ändå flera hundra annonser på folk som hyr ut sina bilar privat på tex Blocket, och jag betvivlar att särskilt många gör det som näringsidkare...

Sen skulle jag personligen aldrig hyra ut min nya bil, och försäkringsbiten är nog bra att kolla innan som redan påpekats.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: hyra ut husbilen som privat person

Hej,

Jag tog biluthyrar licens 1997, det var nödvändigt förutom alla tillstånd. Hyrde ut husbilar under några års tid, men det som är viktigt är hur du skriver avtalen se till att reglera allt du kan komma på och att "kunden" skriver på avtalet och godkänt bilens skick, detta var att kunna kräva betalt för det som ev gått sönder.

Kolla bilen noggrant när den kommer tillbaka.....
 
F

F.d. 5818

Guest
Sv: hyra ut husbilen som privat person

Om man tjänar pengar så måste man betala skatt, ja.
Det spelar ingen roll om man gör det som snickare eller "biluthyrningsfirma".
Svarta pengar är svarta hur man än tjänar dem, huruvida man bryr sig om det eller ej är ju en annan sak eftersom risken att åka dit på det är ganska liten och påföljden troligen "bara" blir extra skatt och kanske lite böter. Man ser ju ändå flera hundra annonser på folk som hyr ut sina bilar privat på tex Blocket, och jag betvivlar att särskilt många gör det som näringsidkare...

Sen skulle jag personligen aldrig hyra ut min nya bil, och försäkringsbiten är nog bra att kolla innan som redan påpekats.

Du kan alltid kontakta en förmedling som hyr ut husbilar privat med dina frågor. Annars har Skatteverket bra information hur eventuella inkomster beskattas...länk
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25267

Guest
Sv: hyra ut husbilen som privat person

Hejsan! fråga......
vi har precis köpt oss en husbil, vi har tänkt hyra ut den ibland.....kan man göra det utan att skattmasen knackar på, alltså vi har ingen firma utan helt som privat person
vi tänker ta ca 4-5000:-/vecka+ en avgift på ca 2500:-
som kunden får tillbaka efter användningen (om den är okje då) anses det som "svarta" pengar då?
hälsar
Monicken:mcride:


Hej. Tänk dig noga för. Det är flera som blivit av med bilen på detta sätt och försäkringsbolagen täcker INTE sådant. Skulle du vilja hyra ut ditt sovrum till okända ? Tror inte det. Att finansiera bilen med uthyrning privat är ingen bra ide. Det är för riskabelt. Du får själv stå för kostnaderna om bilen helt plötsligt inte kommer tillbaks. Inte så kul att betala på lån på något som inte finns - eller hur ?

Per
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: hyra ut husbilen som privat person

Jag tog min biluthyrarlicens 2006. Då genom BURF (branschförbund). Tar maximalt några dagar på heltid. Minns inte prislapp men några tusen får man räkna med. Någon med denna behörighet ska finnas med som "ansvarig" om man bedriver uthyrningsverksamhet, om man inte har behörighet själv.

Med vänlig hälsning,

JC
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: hyra ut husbilen som privat person

Att hyra ut ett rum eller en sommarstuga tror jag man får göra utan att ta upp det i deklarationen.
Så varför skulle man inte få hyra ut en husbil utan att skatta?
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: hyra ut husbilen som privat person

Kolla med försäkringsbolaget! Oftast är uthyrning undantaget från försäkringen.

Bosse
 
Toppen