• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hyra husbil för semester resa till Europa sommar 2024

Jessica Niskanen

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Hällefors
HBK-Nr
38775
Medlemskap
2024
Hej
Vi är ett par som söker husbil för att hyra för en resa till Frankrike som vi vill göra under sommaren 2024 för att besöka vår dotter som bygger hus där!
Vi tänker oss en resa under ca 3 veckor (från ca 20 Juli till 11 Aug).
Vi kommer resa med vår hund Basse som är en snäll och glad boxerkille på 6 år!
Finns någon i detta forum som antingen skulle vilja hyra ut till oss eller kan rekommendera vart man kan vända sig?
Tack på förhand!

Med varma hälsningar
Tomi och Jessica Niskanen
 

Jessica Niskanen

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Hällefors
HBK-Nr
38775
Medlemskap
2024
Som tips, det är dags att boka redan nu hos ÅF. (Dock inte många som tillåter djur i husbilen)
Köp en husbil och sälj efter resan, om det är möjligt.
Hej Helena & Lasse
Tack för tipset! Ja möjligen vi kan göra så, men känns som det finns så många husbilar därute så känns inte helt enkelt att sälja sen..
Men vi får fundera!

Med vänlig hälsning
Jessica
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej
Vi är ett par som söker husbil för att hyra för en resa till Frankrike som vi vill göra under sommaren 2024 för att besöka vår dotter som bygger hus där!
Vi tänker oss en resa under ca 3 veckor (från ca 20 Juli till 11 Aug).
Vi kommer resa med vår hund Basse som är en snäll och glad boxerkille på 6 år!
Finns någon i detta forum som antingen skulle vilja hyra ut till oss eller kan rekommendera vart man kan vända sig?
Tack på förhand!

Med varma hälsningar
Tomi och Jessica Niskanen
Varför inte bara hyra en lägenhet på plats och bila ner. Ta in på hotell längs vägen. Hotell är bra mycket billigare utanför Sverige
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tack - kan absolut bli så men vi ville gärna prova om möjligt att hyra husbil för att ha den friheten det ger. Men som sagt kanske landar där till slut beroende på!
Jag tror att ha en husbil är en mer långsiktig investering än en sommar...

Hyra är nog oxså dyrt. På sommaren ofta runt 10000 kr/vecka för bruk inom Sverige. Så att ha det som boende hos barnen drar en del stålar. Vet inte vad hyran kostar per vecka för att köra i Europa.

Men är man osäker om man gillar det så är hyra en vecka smart för att testa. Men längre tid.... Jag vet inte. Jag skulle nog dra mig för det ...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag kollade runt lite och det finns massor med firmor som hyr ut husbilar.
En av de som verkar seriösa med stort nätverk runt om för hjälp, trasslade jag in mig i tills jag fick anmärkning för jag inte hade klickat på #Beställ/Boka# än.....
Under eran tid, högsäsong, verkar det att hamna på ca. 17.000:- i veckan hos dem, sedan kan man betala mer för reducerad självrisk på försäkringen m.m. Husdjur fungerade men med extra kontakt och avgift för typ "sanering" av bilen efteråt m.m.
Det finns även firmor som hyr ut privatägda husbilar från endast 12.500:- och uppåt i veckan. Men det kan nog bli vanskligt om något händer för där är säkert nätverket för både hjälp, reparation eller ev. byte av bil minimalt.
Men kolla upp själva redan nu och i god tid när man är styrd av att hyra vissa veckor, och som det verkar på vissa ställen så kan man även bli styrd av vissa datum så man kanske får hyra några dagar tidigare än man behöver och lämna några dagar senare än man behöver. så man hamnar på uppåt fyra veckors hyra, fast man behöver bilen i tre veckor.

Här har ni en sida som visar många hyrfirmor för husbilar så kan ni kolla och jämföra i god tid innan det är dags. Troligen både billigare och dyrare ställen.
Klicka här nedan.

Hyra husbil - Se alla uthyrare i Sverige - Pris - Husbil.se

Om någon skulle vilja hyra/låna ut privat så kolla upp med försäkringsbolaget på alla tänkbara sätt, för det finns många spärrar i försäkringsavtal som kan göra försäkringen nästan väderlös i sådana sammanhang, och eran kostnad orimlig om något skulle hända.

Ps. efter ytterligare en priskoll... Hos KABE (som troligen är helseriösa) så är priset på era tre veckor plus en dag påtvingad extra hyrtid från 59.000:-

M. mycket v. h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
894
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Hej, jag kollade runt lite och det finns massor med firmor som hyr ut husbilar.
En av de som verkar seriösa med stort nätverk runt om för hjälp, trasslade jag in mig i tills jag fick anmärkning för jag inte hade klickat på #Beställ/Boka# än.....
Under eran tid, högsäsong, verkar det att hamna på ca. 17.000:- i veckan hos dem, sedan kan man betala mer för reducerad självrisk på försäkringen m.m. Husdjur fungerade men med extra kontakt och avgift för typ "sanering" av bilen efteråt m.m.
Det finns även firmor som hyr ut privatägda husbilar från endast 12.500:- och uppåt i veckan. Men det kan nog bli vanskligt om något händer för där är säkert nätverket för både hjälp, reparation eller ev. byte av bil minimalt.
Men kolla upp själva redan nu och i god tid när man är styrd av att hyra vissa veckor, och som det verkar på vissa ställen så kan man även bli styrd av vissa datum så man kanske får hyra några dagar tidigare än man behöver och lämna några dagar senare än man behöver. så man hamnar på uppåt fyra veckors hyra, fast man behöver bilen i tre veckor.

Här har ni en sida som visar många hyrfirmor för husbilar så kan ni kolla och jämföra i god tid innan det är dags. Troligen både billigare och dyrare ställen.
Klicka här nedan.

Hyra husbil - Se alla uthyrare i Sverige - Pris - Husbil.se

Om någon skulle vilja hyra/låna ut privat så kolla upp med försäkringsbolaget på alla tänkbara sätt, för det finns många spärrar i försäkringsavtal som kan göra försäkringen nästan väderlös i sådana sammanhang, och eran kostnad orimlig om något skulle hända.

M. mycket v. h. JANKRO.
och när det ser ut som det gör så kan det bli billigare att köpa en husbil och sälja direkt vid hemkomst.
 

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2024
Fall inte för frestelsen att hyra via någon privatperson utan att Ni kontrollerat med försäkringsbolaget om villkoren även gäller för att hyra ut. Ingen nämnd och ingen glömd men ifall bolaget inte accepterar uthyrning kan det bli en superdyr historia vid olycka.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Fall inte för frestelsen att hyra via någon privatperson utan att Ni kontrollerat med försäkringsbolaget om villkoren även gäller för att hyra ut. Ingen nämnd och ingen glömd men ifall bolaget inte accepterar uthyrning kan det bli en superdyr historia vid olycka.
När vi hyrde ut vår bil så hyrde vi ut genom förmedlare jag nämnde ovan. Det var innan de var förmånstag. Vi kommer aldrig i h****te hyra ut igen eftersom det tog tid att åtgärda det som hände men med försäkringsbolaget fungerade det utan några som helst problem. Det kostade inte oss ett öre för skadorna men som sagt så tog det tid att få åtgärdat
 
Toppen