• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hyr ut husbilen skattefritt

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
4ED835BA-D61C-4F8B-BB4C-7C2816B146B0.jpeg
På en pressträff i fredags presenterade regeringen flera nyheter som är riktade mot bilägarna, en av nyheterna är skattebefrielse för att stimulera intresset att hyra ut sin bil.

Regeringen vill se ett ökat intresse för delningsekonomin, genom att göra det enklare att till exempel hyra ut sin husbil och på så sätt användas av flera, i stället för att stå outnyttjad på uppfarten.

Förslaget innebär att du kan hyra ut din husbil och tjäna upp till 20 000 kr per år skattefritt.

Enligt Per Bolund siktar man på att propositionen skall gälla från årsskiftet.

Källa: Lagrådsremiss https://www.regeringen.se/4a6abd/co...dade03f36fa6e5681cdb0753e79cf1bd6c7206d81f4f4

Har tidigare skrivit om uthyrning av husbilen och delningsekonomin, senast: Delningsekonomin har nått husbilarna för att stanna

Tommy
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Plånboksmässigt spelar nog ändringen ingen roll då jag gissar att antalet uthyrare som idag tar upp pengarna i sin deklaration ändå inte är så speciellt många.
Det positiva är nog mest att privatuthyrningen blir ett mer etablerat och rumsrent begrepp. Kanske poppar det upp fler tjänster och kanske att fler försäkringsbolag säljer försäkringar o.s.v.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag tolkar det inte riktigt så faktiskt. Rent ekonomiskt är det ju luft men det skickar bra signaler.
Privatuthyrning blir mer accepterat och rumsrent när det t.o.m. finns en form av skattesubvention för det.

Sen med skatten kan man se det lite som att man byter ut 70 skylten mot en 90 skylt på en sträcka där alla konstant alltid bryter mot lagen och kör i 90 ändå.
Man får färre att bryta mot reglerna vilket i sin tur kan vara bra för moralen.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det visar väl bara i vilken föreställningsvärld, långt ifrån verkligheten, som våra folkvalda lever.
Nu skall vi nog inte överdriva husbilens betydelse i propositionen, den handlar om bilar generellt. Politikerna hade nog PB1 i tankarna när man formulerade förslaget, att det kom att inkludera även våra husbilar är nog bara en konsekvens av att skrivningen är just generell.

Tommy
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Försäkringarna blir bara dyrare och dyrare , att få fler ovana att hyra husbilar kommer att öka skadorna och det är som vanligt vi skötsamma som får betala.
Försäkringsbolagen borde ta kraftigt mer betalt för hyrbilstillägg och extra självrisk.
 

The_Bürstners

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
31736
Medlemskap
2022
Håller nog med Tompan60, eftersom det är en bostad, eller kanske bättre formulerat, ett hem, för mig och frugan under den tid vi brukar den, vill jag inte se den hanteras som en del annat som hyrs. Den erfarenhet man skaffat, har ju till viss del varit dyrköpt och många som funderar över husbil, hyr ju just för att att slippa köpa egen.
Jag funderar också på hur man försäkrar under en hyresperiod, går den på min egen försäkring då? Min bror råkade skada en kollegas husbil vid en backningsmanöver och stod så klart för självrisk. Men egentligen är en skada dyrare än så, väl? Mister man inte skadefria år och ev. bonusklasser?
Här får gärna mer insatta fylla på med kunskap, då jag är novis på området och skulle det alls vara aktuellt för egen del, känner jag att det finns lite "om och men" på kartan. 20.000:- per år, täcker trots allt förvaring i hyrt eget garage med tillgång när man vill istället för sillinläggning i ladugård...
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
1. Jag skulle aldrig hyra ut vår husbil pga skaderisken. För de som vill hyra ut husbilen:

2. Hyr man ut sin bostad och ska betala skatt på uthyrningen får du göra ett så kallat schablonavdrag på 40 000 kronor från hyresintäkten, alltså vad din hyresgäst betalar för att hyra din bostad. Det innebär att du bara behöver betala skatt på hyresintäkter som är högre än 40 000 kronor
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Håller nog med Tompan60, eftersom det är en bostad, eller kanske bättre formulerat, ett hem, för mig och frugan under den tid vi brukar den, vill jag inte se den hanteras som en del annat som hyrs. Den erfarenhet man skaffat, har ju till viss del varit dyrköpt och många som funderar över husbil, hyr ju just för att att slippa köpa egen.
Jag funderar också på hur man försäkrar under en hyresperiod, går den på min egen försäkring då? Min bror råkade skada en kollegas husbil vid en backningsmanöver och stod så klart för självrisk. Men egentligen är en skada dyrare än så, väl? Mister man inte skadefria år och ev. bonusklasser?
Här får gärna mer insatta fylla på med kunskap, då jag är novis på området och skulle det alls vara aktuellt för egen del, känner jag att det finns lite "om och men" på kartan. 20.000:- per år, täcker trots allt förvaring i hyrt eget garage med tillgång när man vill istället för sillinläggning i ladugård...
Står i villkoren. Jag kan inte hyra ut.

Vissa bolag godkänner inte uthyrning. Då krävs det tilläggstjänster. Kolla vad som står i villkoren på aktuell försäkring.
 

The_Bürstners

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
31736
Medlemskap
2022
Står i villkoren. Jag kan inte hyra ut.

Vissa bolag godkänner inte uthyrning. Då krävs det tilläggstjänster. Kolla vad som står i villkoren på aktuell försäkring.
Tänkte väl något liknande, det är ju inte bara fordonet som utgör en risk, även innehavaren/försäkringstagaren är ju riskbedömd.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Även om en eventuell försäkring täcker alla kostnader vid en skada uppkommen av en hyrestagare, hur värderar man en förlorad semester, bara för att HB’n står på verkstad när man själv ska ha den ?
Precis detta hände oss för 8 år sedan, 6 veckor sommar semester åt skogen, allt var planerat för 5 veckor Kroatien...... Kommer aldrig hyra ut den bil jag brukar, kanske köpa en till som man inte är så rädd om och hyra ut den iså fall!
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
För den som inte kan eller inte vill ta hela kostnaden för husbilen själv kan uthyrning säkert vara bra. Många hyr ju ut eller delar sina fritidshus eller hyr ut sin båt så det finns säkert de som inte känner att de måste ha husbilen bara för sig själva. Det praktiska med försäkringar och annat går säkert att lösa.

Vår förra bil hade gått 6000 mil som uthyrningsbil i Tyskland när vi köpte den och var i alldeles utmärkt skick.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
En roddbåt utan motor skulle jag kunna hyra ut, kanske även en cykel.
Fritidshuset eller en lägenhet skulle kännas okej att hyra ut, dom kan man inte frakta iväg till annat land så lätt.

Husbilen finns inte på världskartan att vi skulle hyra ut, är det pga av ekonomiska orsaker så säljer vi hellre husbilen vi har och köper en billigare.

I bolagsform så skulle jag inte ha några problem med att hyra ut husbilar/båtar, tror man ska överlåta risktagandet till företag för uthyrning till privatpersoner, oavsett vad som nu skall hyras ut.
 
Toppen