• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Hymer

Niti

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31409
Medlemskap
2024
Hej

Jag är på jakt efter en nyare husbil.
Har någon erfarenhet av en heltintegrerad hymer automat. Jag skulle vara tacksam att få tips av andra märken också.

Mvh Niilo
 

Gert och Margareta

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
212
Medlemskap
2024
Hej jag har en helintregerad Hymer 698 årsmodell 2014 som vi köpte ny.
Har nu kört 7900 mil inte så mycket under vintern.
Är mycket nöjd med min Hymer.
Mer info uppvägd från 4250kg till 4500kg automat växlad (robot)
Mvh
Gert
 

Niti

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31409
Medlemskap
2024
Låter bra. Jag har en B 678 Premiumline, 2018 på G. Det som gör mig tveksam är att bilen är privatimport från Tyskland, 2021. Det är svårt för mig att uppskatta om priset är rimligt.
 

Alasjö

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
17998
Medlemskap
2024
Åker 674SL, 2019 års modell med nya SLC chassit. Fiat med robotlåda, är jättenöjd. Gedigen kvalitet och en suverän vinterbil.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Låter bra. Jag har en B 678 Premiumline, 2018 på G. Det som gör mig tveksam är att bilen är privatimport från Tyskland, 2021. Det är svårt för mig att uppskatta om priset är rimligt.
Att husbilen är privatimporterad behöver inte betyda, att den är sämre på något vis eller mindre värd.
Fordonsgarantier lär ju ha löpt ut nu efter dessa fem år och det får man ta i beräkning.
Gör en noggrann undersökning av bilen.
Jag importerade min bil 2016 och förstår inte, varför den idag 7 år senare skulle nedvärderas pga av detta?
Att verkstäder skulle neka, att serva eller reparera bilar för att den är importerad, tror jag inte längre på.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Vår Hymer B 798 PL 50-ED 2018 automat (robot) har fungerat utan problem, vi kör även vintertid. Det man behöver tänka på vid stor bil på vintern så drar det mycket gasol/el för uppvärmning trots att vi har nattemperatur på 16 grader. Vi har haft en Hymer 698 -99 Fiat man, 654 -06 Fiat man, 690 Star Line -12 Merca automat. Alla köpta nya. Den enda vi haft mycket problem med var Merca-delen, bl.a. skuren styrservo efter 4200 mil trots service på föreskriven intervall, startproblem mm. Fiatbilarna har inte krånglat alls. Lycka till med blivande köp. Det är härligt med husbil.
 
Senast ändrad:

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Att husbilen är privatimporterad behöver inte betyda, att den är sämre på något vis eller mindre värd.
Fordonsgarantier lär ju ha löpt ut nu efter dessa fem år och det får man ta i beräkning.
Gör en noggrann undersökning av bilen.
Jag importerade min bil 2016 och förstår inte, varför den idag 7 år senare skulle nedvärderas pga av detta?
Att verkstäder skulle neka, att serva eller reparera bilar för att den är importerad, tror jag inte längre på.
Jag håller med dej om att i vissa situationer behöver inte en privatimporterad husbil vara sämre än en bil köpt i Sverige.
Du kanske köpte din bil ny i Tyskland och har ägt den i 7 år och förmodligen underhållit den enligt alla konstens regler.
MEN en bil av årsmodell 2018 som importerats 2021, har alltså gått några år i Tyskland, vem har ägt bilen, är det en uthyrningsbil, är servicen gjord, är täthetskontrollerna gjorda? Kort sagt det är svårare att kolla bilens bakgrundshistoria om den har bott i utlandet några år. Vem importerade bilen, är det samma person som nu säljer bilen. Det är nu det stora detektivarbetet börjar.
Men framför allt kolla vikten.
 

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Låter bra. Jag har en B 678 Premiumline, 2018 på G. Det som gör mig tveksam är att bilen är privatimport från Tyskland, 2021. Det är svårt för mig att uppskatta om priset är rimligt.
Har importerat 9 husbilar från tyskland de 4 senaste är Hymer 698 beg,678 helt ny,704 beg,600 helt ny 2020 har den kvar ännu och har aldrig mött något negativt när jag sålt dessa snarare tvärsom då de oftast är fullutrustade,när det gäller garantier är det lika som om du köpt den i sverige
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Min Hymer är inte automat men en annan faktor som avgjorde mitt märkesval var ljudnivån under färd. Hymer var tystast av de jag provkörde.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Rätt pris på en begagnad bil..., det existerar nog egentligen inte.

Sen får man räkna med, att det kan skilja otroligt mycket mellan två till synes likvärdiga bilar byggda samma år,
helt beroende på motorval och utrustningsval m.m.

Jag skulle först boka tid och titta närmare på objektet, känna efter hur det känns - om det är rätt bil ... etc etc
Det är mycket, som bör stämma överens, inte minst förtroendet för säljaren och om han verkar vara en juste typ.
Min uppfattning är, att om den inte är direkt vanvårdad, så bör den vara "lagom inkörd" med tanke på årsmodell / milantal
och inte bjuda på alltför stora överraskningar.

Lycka till imorgon... ;)
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej. Tänker ni använda bilen på vintern, den har ju ingen elpatron så det lär ju gå åt en stor mängd gasol för uppvärmning. jag har själv haft en Tyskspecad bil utan elpatron, fick köra lös värmefläkt som komplement, jag vill bara göra dig uppmärksam på vad Du köper, den kan ju naturligtvis vara rätt för dig.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej. Tänker ni använda bilen på vintern, den har ju ingen elpatron så det lär ju gå åt en stor mängd gasol för uppvärmning. jag har själv haft en Tyskspecad bil utan elpatron, fick köra lös värmefläkt som komplement, jag vill bara göra dig uppmärksam på vad Du köper, den kan ju naturligtvis vara rätt för dig.
Där är ju Truma i den så även om där varit elpatron så hjälper det inte mycket för värmens skull.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Glöm inte att väga innan köp.
Låg lastvikt sänker värdet rejält, samt det motsatta med hög verklig lastvikt.
Lita absolut inte på tjänstevikten som uppges i handlingarna. Glöm inte att även provköra innan köpet.
Lycka till :)
 
Toppen