• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hymer Mobil!

F

F.d. 18734

Guest
Hej! Jag har köpt mig en Hymmer mobil ganska nyligen en 80a! Nu skulle jag vilja få tag i en styrled! med tanke på att det är ett opelchassi och en bedford motor så har jag haft svårt å få tag i delar! Så om någon vet vart jag ska vända mig så vore jag tacksam! Har kikat på saab mm. Har även fuderat på en femväxlad växellåda för motorn är ju urstark så det borde ju gå! Mvh.Affe
Ps! En mycket trevlig sida:)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hymmer Mobil!

Hej Alf, delar kan nog vara ett "litet" problem. Jag har ägt en Bedfort CF för länge sedan, i den satt det Vauxhall's lutande 2,3 eller 2,4L ? fyrcylindriga bensinmotor som verkade hur bra och driftsäker som helst. Växellådan's utgående axel pajade dock i den och jag kommer ihåg (med tanke på din fråga om växellåda) att jag fick tag i en växellåda från personbilen Vauxhall Victor som var lika bortsett från att växelspaken satt på ett annat sätt i Bedfordlådan p.g.av bredden på bilen.
Angående delar så vet jag att jag handlade på Opelåterförsäljare utan problem, det troliga är väl mest att de har tappat intresset nu. Om du söker på internet så vill jag föreslå både Opel Blitz, Bedford Blitz och Bedford CF som min hette. Bedford-delar finns det firmor i England som säljer men det verkar mest vara till större lastbilar.
För att så ett frö :D så var det en kompis som också hade en som strulade, och jag kommer ihåg att han monterade en Ford Granada V6 med tillhörande växellåda i den (satt som en smäck). Vad sägs om en lite modernare Ford Scorpio V6 med tillhörande femväxlad låda. :D

Lycka till JANKRO.

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Jag kom på en grej till. Glappa styrleder på en Bedford går nog att tillfälligt fuska bort om du vill, för det var visst plåtlock på P-ändarna och med ett mothåll och några väl placerade slag på locket så försvinner glappet i ett nafs. Fusk men vad gör man utan delar :D.

JANKRO.

F

F.d. 5361

Guest

Oj en Hymer Bedford :)

Med bensin (Opel/Austin Motor) eller diesel (Indenor Peugeot) ?
I Tyskland finns bara en handlare som sälja Bedford delar
Han heter Schüttelmeyer

Finns några som bygga in VW 1,9tdi eller Mercedes OM616 / 602 motor

Mvh.

Norbert

F

F.d. 18734

Guest
Sv: Hymer Mobil!

Hej Norbert! Det är en hymmer överdel på ett opel chassi med bedfordmotor en 80a! Enligt papprerna så står det fabrikat, BEDF.CF250 Hymmer Mobil 521. Hittar du något så länka gärna den till mig! Mvh. Affe

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
F

F.d. 12237

Guest

Hej jag har köpt en sådan här 521 BS -81 nu. Det kommer bli kul att fixa upp den. Tidigare ägaren har lagt ner mkt pengar på motorrrenovering så jag hoppas syssla mest med utseende-detaljer och inredning. Man får väl ha lite dialog på tyska forumet för dessa så kan det dyka upp prylar med tiden.
Jag skall köra den från Värnamo till Sthlm i morgon. :cool:

Här kommer en bild:
wohn1.jpg

Länk till 81 års katalog på tyska
Tysk forum-sajt

Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej Gunnar, sedan vi sist skrev i den här länken så har jag hittat en firma i Tyskland som har spec. sig på delar till Bedford. Här har du länken dit, och de verkar att ha nästan alla slitdelar till framvagn, bromsar, koppling m.m. som man kan tänkas behöva.

Bedfordparts Parts for Bedford CF Vauxhall

Vi kan säga att du får den som nykomlingspresent hit till HBK.

Ps. Rapport om hur hemresan gick står på önskelistan :).

Välkommen. JANKRO.

(Sorry, tydligen samma reservdeladress som i Limes inlägg ovan :D. )

Senast ändrad:
F

F.d. 12237

Guest

Hej beklagar sent svar. tack för länkar. Jag kommer inte jobba något på detta objekt på ett tag utan trycker in den i vinterförvaring i Bålsta över vintern. Solna och Kista där jag bor växelvis är ganska svåra orter för husbils-mek om man inte har egna lokaler så den får gå i ide över vintern. Jag ordnade boendeparkeringstillstånd ;) för den i Solna men det är lite ansträngande att flytta den runt mellan olika gatu-parkeringar innan lapplisa hinner före.
Jag skall se till att ordna medlemskap i HBK

Hemresan Värnamo-Solna gick rätt bra. Det blev ju uppenbart att det inte är något långfärdsfordon för dagens trafik, den är lågväxlad men det gick hålla mellan 80-90.
Motorn behöver en ventiljustering. Den lutande 4-cyl 2.2l Vauxhall-motorn (Slant Four, Slant Four - Wikipedia, the free encyclopedia ) skall ventiljusteras med kall motor och det tror jag inte tidigare mekaniker gjort.

Vi tog en söndagstur neråt gamla Södertäljevägen och mot Sigtuna på 70-vägar till Taxinge Slott och på såna vägar är den mer behaglig att ta sig fram med. En udda fågel på vägarna.

Finns en del saker att fixa, låset till gasolutrymmet öppnas med skruvmejsel så ett nytt lås behövs. All gasol verkar fungera förutom att jag inte vågat prova varmvatten-gasolbrännaren och funktionen på varmvattenberedaren ännu.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12237

Guest

Nu håller jag på fixa lite detaljer medan jag har den ute på Blocket.
Jag försöker få igång gasvärmaren för varmvattenberedaren men det kommer för lite gas för att den skall tända. Jag tror att reduceringsventilen ger för svagt tryck för gasspisen ger även mkt svag låga och det är gott om gas i tuberna.
Truma-kaminen fungerar problemfritt vad jag kan se.
Jag skall prova med en Biltema reduceringsventil i morgon.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Nu håller jag på fixa lite detaljer medan jag har den ute på Blocket.
Jag försöker få igång gasvärmaren för varmvattenberedaren men det kommer för lite gas för att den skall tända. Jag tror att reduceringsventilen ger för svagt tryck för gasspisen ger även mkt svag låga och det är gott om gas i tuberna.
Truma-kaminen fungerar problemfritt vad jag kan se.
Jag skall prova med en Biltema reduceringsventil i morgon.
--------------------------------------------------------------------------------------------

Hej igen, i en gammal tysk bil är det mycket troligt att du skall ha en reduceringsventil med lite högre tryck, 50 m.bar i stället för det nu mera vanliga 30 m.bar.
De är lite ovanliga men finns för det mesta att köpa på husvagns/husbilsfirmor.
Det brukar gå att se på apparaternas typskyltar vilket tryck de är tillverkade för.

M.v.h. JANKRO.

Toppen