Hej igen, ja när du tittar på undersidan av lådan så ser man tydligt två st. likadana oljepluggar, en i själva lådan och en längre bak där kronhjulet/slutväxeln sitter. Det finns en halvhög "vägg" inne i lådan. Den ligger lägre än oljenivån vilket gör att det räcker att fylla på ett ställe för att det skall "rinna över" och fylla på båda sidor om väggen. Men man måste ta bort båda pluggarna för att tömma allt på båda sidor om väggen.
Det går utmärkt att även fylla genom hålet där oljestickan sitter, det sitter bara lite sämre till än hålet för backljuskontakten.
Jag har tyvärr inte mängderna helt i huvudet just nu men jag tror att originalsträcken på stickan kan skilja lite och bara är omkring 1,25L i sämsta fall, som man senare kom på var felmärkt eller helt enkelt för lite utan att vilja erkänna felet.
Om du tar den här länken som är till ett visst inlägg (Nr: 86.) i renoveringen som jag skrev om med länk ovan så har du först Cittroën's ommärkning av nivåmärkningen av stickan.
Klicka här.
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94 Hej, så fortätter vi med lite till :). Om man gör det här med lådan på plats i bilen för att få koll på oljud som verkar komma från diffen så är det ju ett relativt enkelt sätt att i alla fall få lite koll på om lagren till kronhjulet har nött in...
www.husbilsklubben.se
Sedan har du en av mina bilder på originalmärkning samt ny märkning och även en annan max rekommenderad nivå och hur mycket innehåll det är på nivåerna, men som jag nämnde så är den "blåa" märkningen så hög så packboxen vid ingående axeln måste vara helt ok. för då står nivån uppe på den hela tiden.
Axlarna är ihåliga så det skall komma in så mycket olja i dem som möjligt för att smörja glidlagren till dreven, Men som syns på den tredje bilden på oljenivån/axlarna så när nivån är uppe vid främre axelns centrum så är den uppe vid packboxen för ingående axeln för det är den axeln som är den ingående.
Om du märker om stickan efter bilden med måttbandet så har du helt klart den nya märkningen som t.o.m. finns i en del verkstadshandböcker och är helt ok. och om du även märker det övre sträcket som är absolut max. men som sagt kräver att allt är tätt.
Prova gärna med kanske 1.3 först och se om du hamnar på originalmärkningen, plussa på med kanske knappt 3dl. till och se om du ligger vid nya fabriksmärkningen, och fundera på om du törs ge lådan ytterligare 2dl. upp till absolut max eller nöjer dig med nya fabriksmärkningen.
Fråga gärna om du undrar något mer och skriv gärna en rad efter bytet om du kom fram till att märkningarna stämde med din lådas innehåll (eftersom man är säker på att den är tom när båda pluggarna varit borta som troligen annars kan vara en felkälla på hur mycket som verkligen går i, kontra nivåer.)
M.v.h. JANKRO.