• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hymer B544 Växellåda

p.t.eklof

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Västerås
HBK-Nr
23963
Medlemskap
2023
Hej!
Eftersom det är ett återkommande problem med Fiat Ducatos växellådor har jag försökt ta reda på om det finns någon som försökt att byta den "svaga" växellådan, men har endast hittat olika renoveringar och byten. Min fundering är om det är någon här som vet eller tror om det går att byta till något annan växellåda, exempelvis en CVT eller en från någon annan 5-växlad låda från en liknande bil?

MVH
Peter
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det går att montera i princip vilken låda du vill till vilken motor som helst (inom vissa ramar) passar inte motor och låda ihop låter man tillverka en adapterplatta att ha mellan.
Jag hade tidigare en äldre VW- buss (boxermotor) som jag hade en Volvo B230FT i (turbo) den sattes adapterplatta på och funkade klockrent. Blev lite bättre spritt i den bilen...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sen får man ju också väga in om det är värt allt arbete. Ja om man nu inte vill byta bara för att det är kul och en utmaning förstås..:)
Dom Fiat som har haft lite problem med lådorna är ju alla äldre och bilarnas värde ofta därefter.
Det är ju heller inte så att originallådorna rasar på löpande band efter varandra. Har man fått ett haveri och t.ex. bytt drev till femman, fixat annat eller fått i en ok begagnad låda och sen hinkat i bra olja och kör som folk så är ju sannolikheten för att man skall få ett haveri igen i princip obefintlig.
Det är knappast en högriskare att åka med en originallåda så länge den inte låter och känns illa.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Visst, adapterplatta. Men sen har du problemet att drivaxlarna ska passa om det är framhjulsdrivet eller kardanaxel vid bakhjulsdrift.
Det var det jag menade med "inom vissa ramar".
Fast jag har själv haft en volvomotor, 5cyl V70, i en bakhjulsdriven bil så mycket till synes omöjligt går att lösa....
Men som någon ovan skriver så är det alltid bäst/enklast att sköta om och vårda fungerande saker då kan de nästan leva för evigt..
 
F

F.d. 22252

Guest
Vad jag vet har inte växellådan varit svag utan det är smörjningen till femte växeln som ofta varit problemet riktigt bra olja -dyr och några deciliter extra mängd så brukar ju problemet vara löst. Själv har jag använt RVS med gott resultat men det är ju jag jo jag tror på tomten också.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er modellene før 2002 som kan ha den svake kassen, med orginale drev så bruk ikke 5an lavere en 80 kmh og ha i noe mer olje enn normalt. Er det byttet drev på 5an flyttes grensen til under 70 kmh. Nyere 5 trinns og 6 trinns lådor har ikke problemet. 5an på den gamle lådan ble smurt av oppslengt olje til en renne som slapp oljen ned på 5an. Det skulle til et tilstrekkelig turtall på motoren for å få smørning av 5an. Husker ikke lengre hvilket turtall som var grensen, det var inngående aksel som sørget for oppslenget.

Det å bytte låda fra gammel til ny er ikke en enkel jobb, det går prinsipiellt å bytte hele drivverket - selv det er ikke helt lett, men enklere enn å bytte bare lådan med sin innebygde diffrential.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Visst, adapterplatta. Men sen har du problemet att drivaxlarna ska passa om det är framhjulsdrivet eller kardanaxel vid bakhjulsdrift.

Så länge vi inte har fått veta vilken bil (utom Ducato) det är är ju allt bara gissningar
Finns absolut ingen anledning att byta låda till något annat fabrikat. Sköt om det du har så fungerar det. Blir mkt billigare.

Detta är väl troligen ett ex
Det var det jag menade med "inom vissa ramar".
Fast jag har själv haft en volvomotor, 5cyl V70, i en bakhjulsdriven bil så mycket till synes omöjligt går att lösa....
Men som någon ovan skriver så är det alltid bäst/enklast att sköta om och vårda fungerande saker då kan de nästan leva för evigt..

Det är väldigt mycket lättare att byta motor i en bakhjulsdriven bil med längsmonterad motor än att byta motor/växellådspaket i en framhjulsdriven bil. Tänk bara på utrymme, växelspakslänkage, drivaxlar m.m.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det är väldigt mycket lättare att byta motor i en bakhjulsdriven bil med längsmonterad motor än att byta motor/växellådspaket i en framhjulsdriven bil. Tänk bara på utrymme, växelspakslänkage, drivaxlar m.m.
[/QUOTE]
Visst är det så men det jag pekar på är att ingenting är omöjligt bara mer eller mindre svårt.
Självklart är det ingen vits att byta motor/låda till ett helt annat fabrikat på en husbil.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Det går att montera i princip vilken låda du vill till vilken motor som helst (inom vissa ramar) passar inte motor och låda ihop låter man tillverka en adapterplatta att ha mellan.
Jag hade tidigare en äldre VW- buss (boxermotor) som jag hade en Volvo B230FT i (turbo) den sattes adapterplatta på och funkade klockrent. Blev lite bättre spritt i den bilen...
Här pratar du om mycket jobb..och efterforskning. Hållit på med forskning om detta ett par år men oavsett låda så är det massor av jobb och kräver ofta maskiner...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, på p.t.eklof's avatarbild så är det en Hymer av första generationens Ducato så man får väl anta att det är i den som ev. en annan låda är aktuell, som i bror.axelson's
Det bästa är ju om nya lådan stämmer med motorn men det är sällan bultmönstret är samma ens på nyare versioner av samma bil. Spontant så känns det väl som den femväxlade lådan som kom i tredje generationens Ducato -01/-02 innan sexväxlade lådan kom vore vettig, för den håller bra och det finns rätt många utväxlingar till femmans växel (bara byte av två kugghjul) att byta till om det skulle behövas, och mellan låda och växelspak är det väl i princip vajrar som överföring.
Inre drivknutar med en axelstump kvar från den nya lådan och yttre knutar med en axelstump kvar från bilens drivaxlar ......... o.s.v.

Det är ju rätt trångt på bredden i bilen så det bör ju helst få plats utan att ändra på bilens originalbalkar m.m.
Adapterplatta funkar ju bra men helst skall nog kanske bultcirkeln på motor och nya lådan vara olika stora för annars så måste man göra plattan rätt tjock för att få ner skallarna för ena mönstret i plattan och tillräckligt med gänga i plattan för andra mönstret och då få stödlagret till växellådsaxeln som alltid finns i äldre bilar på rätt position. Sedan val av lamell som stämmer med lådans splines och tryckplatta som stämmer med motorns svänghjul m.m.......m.m.

Ett annat alternativ som faktiskt kan vara enklare, men kan verka krångligare är att kapa av svepet på lådan kanske tio/femton cm. och svetsa dit en bit av svepet som stämmer med motorn, för då kan man lätt få djupet rätt.
Kan vara rätt kul även om Tompan60 verkar ha lite negativa vibbar :p :bye: .
Nej det är rätt mycket jobb och skall nog helst göras för att man vill hoppa på sådant jobb som hobby över en vinter, och inte för att man bara skall fixa till en bil.
Om man kör svetsvarianten och svepet är integrerat med växellådan så blir det ju också ett problem att andra originaldelar inte passar längre som reserv.
(Det är rätt vanligt att sätta trimmade SAAB motorer i bakhjulsdrivna bilar med BMW's diesellådor eller liknande faktiskt. En del OPEL Omegalådor passar visst direkt har jag läst.)

Bror Axelson har kanske troligen redan kollat varianten med nyare ducatolåda och konstaterat att det inte funkar verkar troligt, eller om han är ute efter en automat kanske.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Hejsan, på p.t.eklof's avatarbild så är det en Hymer av första generationens Ducato så man får väl anta att det är i den som ev. en annan låda är aktuell, som i bror.axelson's
Det bästa är ju om nya lådan stämmer med motorn men det är sällan mönstret är samma ens på nyare versioner av samma bil. Spontant så känns det väl som den femväxlade lådan som kom i tredje generationens Ducato -01/-02 innan sexväxlade lådan kom vore vettig, för den håller bra och det finns rätt många utväxlingar till femmans växel (bara byte av två kugghjul) att byta till om det skulle behövas, och mellan låda och växelspak är det väl i princip vajrar som överföring.
Inre drivknutar med en axelstump kvar från den nya lådan och yttre knutar med en axelstump kvar från bilens drivaxlar ......... o.s.v.

Det är ju rätt trångt på bredden i bilen så det bör ju helst få plats utan att ändra på bilens originalbalkar m.m.
Adapterplatta funkar ju bra men helst skall nog kanske bultcirkeln på motor och nya lådan vara olika stora för annars så måste man göra plattan rätt tjock för att få ner skallarna för ena mönstret i plattan och tillräckligt med gänga i plattan för andra mönstret och då få stödlagret till växellådsaxeln som alltid finns i äldre bilar på rätt position. Sedan val av lamell som stämmer med lådans splines och tryckplatta som stämmer med motorns svänghjul m.m.......m.m.

Ett annat alternativ som faktiskt kan vara enklare, men kan verka krångligare är att kapa av svepet på lådan kanske tio/femton cm. och svetsa dit en bit av svepet som stämmer med motorn, för då kan man lätt få djupet rätt.
Kan vara rätt kul även om Tompan60 verkar ha lite negativa vibbar :p :bye: .
Nej det är rätt mycket jobb och skall nog helst göras för att man vill hoppa på sådant jobb som hobby över en vinter, och inte för att man bara skall fixa till en bil.
Om man kör svetsvarianten och svepet är integrerat med växellådan så blir det ju också ett problem att andra originaldelar inte passar längre som reserv.
(Det är rätt vanligt att sätta trimmade SAAB motorer i bakhjulsdrivna bilar med BMW's diesellådor eller liknande faktiskt. En del OPEL Omegalådor passar visst direkt har jag läst.)

Bror Axelson har kanske troligen redan kollat varianten med nyare ducatolåda och konstaterat att det inte funkar verkar troligt, eller om han är ute efter en automat kanske.

M.v.h. JANKRO.
Hej JANKRO,
ja du jag har mätt upp en massa div bilar med tanke på växeklådsbyte. Inget är enkelt därvidlag. Som du säger skarva drivaxlar lamell växelmek kopplingsmekanism lager i svänghjul mm mm listan kan bli lång.
Aitomatlåda vore smutt men trångt och tungt.
Kollat och mätt lite på - hemska tanke - Volvos olika modeller, men så mycket jobbb och tänk. Utöver detta en databox som till de flesta nyare automatlådorna. Då behöver man elektrisk hastighetsmätare mm
För min del kan det nu luta åt en sexväxlad låda som kräver lite fräsning och svetsning, negstivt är elektrisk hastighetsmätaren men har en kompis som är duktig på sånt.....
Bilen fixad efter stölden, jag är ju ledig vintern är lång och vill slippa rattväxelspaken så Vem vet.
Kommer kanske att skriva lite under fortsatt renovering!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej JANKRO,
ja du jag har mätt upp en massa div bilar med tanke på växeklådsbyte. Inget är enkelt därvidlag.........................
Kommer kanske att skriva lite under fortsatt renovering!
--------------------------------------
Hejsan Bror..... "Kommer kanske att skriva" innehåller ett ord fel "kanske"... resten var rätt :D .

Så skönt att bilen är sanerad efter oönskade individer.......

Det finns många eftermarknadsmätare som går på magnetgivare placerade på en drivknut eller liknande och troligen också på en originalgivare från en växellåda bara man hamnar inom mätarens pulsområde vid kalibrering.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Tack JANKRO, bilen nära toppskick för sin ålder.... fick ihop 793 mil och 29 sivnötter.
Skulle verkligen vilja bli av med rattväxeln som skramlar o har sig
 
Toppen