Hejsan, på p.t.eklof's avatarbild så är det en Hymer av första generationens Ducato så man får väl anta att det är i den som ev. en annan låda är aktuell, som i bror.axelson's
Det bästa är ju om nya lådan stämmer med motorn men det är sällan mönstret är samma ens på nyare versioner av samma bil. Spontant så känns det väl som den femväxlade lådan som kom i tredje generationens Ducato -01/-02 innan sexväxlade lådan kom vore vettig, för den håller bra och det finns rätt många utväxlingar till femmans växel (bara byte av två kugghjul) att byta till om det skulle behövas, och mellan låda och växelspak är det väl i princip vajrar som överföring.
Inre drivknutar med en axelstump kvar från den nya lådan och yttre knutar med en axelstump kvar från bilens drivaxlar ......... o.s.v.
Det är ju rätt trångt på bredden i bilen så det bör ju helst få plats utan att ändra på bilens originalbalkar m.m.
Adapterplatta funkar ju bra men helst skall nog kanske bultcirkeln på motor och nya lådan vara olika stora för annars så måste man göra plattan rätt tjock för att få ner skallarna för ena mönstret i plattan och tillräckligt med gänga i plattan för andra mönstret och då få stödlagret till växellådsaxeln som alltid finns i äldre bilar på rätt position. Sedan val av lamell som stämmer med lådans splines och tryckplatta som stämmer med motorns svänghjul m.m.......m.m.
Ett annat alternativ som faktiskt kan vara enklare, men kan verka krångligare är att kapa av svepet på lådan kanske tio/femton cm. och svetsa dit en bit av svepet som stämmer med motorn, för då kan man lätt få djupet rätt.
Kan vara rätt kul även om Tompan60 verkar ha lite negativa vibbar

.
Nej det är rätt mycket jobb och skall nog helst göras för att man vill hoppa på sådant jobb som hobby över en vinter, och inte för att man bara skall fixa till en bil.
Om man kör svetsvarianten och svepet är integrerat med växellådan så blir det ju också ett problem att andra originaldelar inte passar längre som reserv.
(Det är rätt vanligt att sätta trimmade SAAB motorer i bakhjulsdrivna bilar med BMW's diesellådor eller liknande faktiskt. En del OPEL Omegalådor passar visst direkt har jag läst.)
Bror Axelson har kanske troligen redan kollat varianten med nyare ducatolåda och konstaterat att det inte funkar verkar troligt, eller om han är ute efter en automat kanske.
M.v.h. JANKRO.