• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hymer 2.8JTD med automat 2001

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Gokväll!

Automaten i Hymer´n kan jag manuellt påverka och växla upp eller ner.

Nu är det snart dags att ställa på husbilen och göre den sedvanliga service.
Varje vår har jag på alla sätt och vis försökt reda ut följande.

1. Är det en "riktig" automatlåda jag har eller en automatiserad manuell låda?

2. Om det är en "riktig" automatlåda, var sitter filtret?

3. Hur och var läser man av oljenivån?

4. Hur ofta byter man olja och filter?

5. Vilken typ av olja används?

Detta är en "importerad" och jag har inga uppgifter med bilen. Fiat och Hymer har ej heller visat intresse att hjälpa till.

Nån här som kan?
Tacksam för alla svar!


Hälsningar
Kåre
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hymer 2.8JTD med automat 2001

Tror det er en ZF 4-trinn fullautomat på Fiat 2001. De pleier å ha en peilepinne for nivåkontroll som stikker høyt opp i motorrummet. Mener den pleier å være rød mens motoren har gul (eller var det motsatt?) - lådan er av samme type som BMW benyttet på sine personbiler.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Hymer 2.8JTD med automat 2001

Hej Knut

Liten korrigering. Jag ser att modellen är 2002. Gör det någon skillnad i din bedömning?
Bifogar en bild på växelspaken med W-knapp, samt en beteckning på husbilen som kanske har med växellådan att göra, eller.........?

Hälsningar
Kåre
 

Bilagor

  • DSCF0070-500.jpg
    DSCF0070-500.jpg
    15,4 KB · Visningar: 354
  • DSCF0074-500.jpg
    DSCF0074-500.jpg
    22,1 KB · Visningar: 358
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Hymer 2.8JTD med automat 2001

Det är väl som det flesta moderna automatlådor att nivån kollas med dator eller att den varmkörs till ett visst temperatur och en plugg demonteras och det ska börja droppa olja . Oljebyte behövs inte utan den ska hålla bilens livslängt .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hymer 2.8JTD med automat 2001

Det var noen år mellom den "gamle" zf-automatkassen og den nye automatiserte kassen som kom 2006/2007 (tror første modell var 2007, men biler ble laget høsten 2006). Ut i fra dette skulle dette være den tradisjonelle.
Disse kassene brukte en rød spesialolje, mens dagens kasse bruker en tradisjonel gearolje for manuelle kasser.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Hymer 2.8JTD med automat 2001

Knut, jag kan inte hitta någon nivåkontrollsticka för lådan. Bara den som är till motorn, och den var gul med röd krage.

Kan det vara så att man måste ner och plocka bort plåtarna under motorn för att hitta någon nivåplugg?

Och finns det kanske inte något filter på denna modell?

Jag har kört några år nu, och vill gärna veta statusen på lådan!


Hälsningar
Kåre
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Hymer 2.8JTD med automat 2001

Stort tack Knut för dina eftersökningar!

Jag har tittat lite i pdf-filen, och det enda som jag ragerar för är att dom inte beskriver den specifika funktionen med möjlighet att manuellt växla låda upp eller ner som jag har i min Hymer.

Men det kanske har med programmering för specifika märken att göra.

Detta är ju för CITROËN XANTIA.

Nästa steg blir att identifiera lådan i min bil, och jag har ju verkligen fått mycket info till detta av dej.

Stort tack Knut!

Hälsningar
Kåre
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.680
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hymer 2.8JTD med automat 2001

Hej Smeden, det verkar segt tyvärr. Jag har letat på internet på flera sätt som för det mesta brukar ge något resultat. Det enda som man ser är att de finns med en fyrväxlad automat, men sen kommer jag inte längre tyvärr. Söker man på oljor och filter dyker inget upp till automat. Försöker man med drivaxlar m.m. så kommer bara manuell låda upp. Sorry.
Det du ev. kan göra är att gå till Fiat service, ställa dig vid disken och säga att du skall ha ny rätt olja och rätt mängd, samt filter till din Fiat automat och se vad som händer. (Om du sen vill handlar av dom är ju en annan fråga.)
Du kan också försöka med att ringa till Bossings (Husbils och Fiat service) i Linköping och fråga dem, kanske ev. köpa filtret från dem om nu lådan har ett, som ett tack och lite betalning för informationen.

Kontakta oss Nyckelgatan 9
58941 Linköping tele: 013-163600
fax 013-163449
bossing@telia.com

( Knut hann före med ett inlägg, och hade hittat lite om lådan såg jag. Men Bossings är nog fortfarande ett alternativ till hjälp. JANKRO.)

Lycka till JANKRO.
 
Senast ändrad:

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Hymer 2.8JTD med automat 2001

Tjena Kåre blir nästan tårögd när man känner igen växelspaken. Vet ej om du har papperen kvar på bilen men jag gjorde servicen på bilen på Fiat i Nyköping och vid ett tillfälle även växellådan kollades man anslöt en dator och fick besked hur växelådan mådde. Den verkstaden hade mycket kunnig personal. prova där du har ju regnumret det har dom säkert kvar i sina datorer. Hoppas lådan funkar.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Hymer 2.8JTD med automat 2001

Knut!

Du hade rätt, det är en ZF-låda med beteckningen 4HP-20

Enligt pdf-dokumentet du skickade ska man kolla oljan var 6000 mil!
Det är lite trångt i motorrrumet, men jag hittar snart stickan.

Filtret verkar sitta inne i lådan, och jag finner ingen uppgift om byte.
Ska nog hålla lådan ut.

Stoppade ner mobilen i motorrummet och fångade denna något dåliga bild.

Än en gång, stort tack Knut!
 

Bilagor

  • 4HP-20-500.jpg
    4HP-20-500.jpg
    14,2 KB · Visningar: 223

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Hymer 2.8JTD med automat 2001

JANKRO

Tack för ditt stöd i "denna svåra stund":D

Som du ser så är Knut en klippa med alla sina uppgifter!

Ha de
Kåre
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Hymer 2.8JTD med automat 2001

Tjena Kåre blir nästan tårögd när man känner igen växelspaken. Vet ej om du har papperen kvar på bilen men jag gjorde servicen på bilen på Fiat i Nyköping och vid ett tillfälle även växellådan kollades man anslöt en dator och fick besked hur växelådan mådde. Den verkstaden hade mycket kunnig personal. prova där du har ju regnumret det har dom säkert kvar i sina datorer. Hoppas lådan funkar.


Ja du känner igen va!

Nej jag har inga problem med den. Började bara bli lite orolig eftersom jag inte hade någon info på den så jag kunde göra eventuell service.
Men nu vet jag bättre!

Tycker att lådan fungerar bra, utom när man blandar sej i den "intelligenta" delen av låda. T.ex. om jag ser ett motlut och ska hjälpa till att peta i en lägre växel, så kan det hända att vi gör samma operation på samma gång.
Å då blir det TVÅ steg ner. Hepp! :p

Men kan ändå inte tänka mej en husbil utan automat i fortsättningen!

Ha de PO
Kåre
 
Toppen