• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Hydraulolja

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2024
Hejsan.
Har sökt i mina böcker men kan inte hitta vilken sorts hydraulolja det ska vara till EPs stödben.
Någon som vet?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag fick rådet att använda Dexron III ATF olja.

ATF olja är en bättre hydraulolja än "vanlig" hydraulolja, men dyrare.
Jag köpte Dexron VI olja från Tyskalnd till bra pris för att byta olja i mitt E&P system.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
En rimlig gissning torde vara att E&P i Skene fyller systemen med godkänd olja?

I så fall är ju allt OK, för Dexron VI överträffar Dexron III specifikationsmässigt, vilket mitt system fylldes med vid monteringen.
Ja jag bad ju TS att kolla med EP och återkomma med svar. Jag vet inte var någonstans du fick dina monterade.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
För egen del så skulle jag köpa Biltemas hydraulolja för 80 kr litern,
Det är en 46 olja, nästan samma som 32 oljan de tillhandahåller. De används i grävmaskiner, vedklyvar och liknande kraftigare hydraulik. Skulle jag inte fylla i ett system som drivs med en 12 v motor om jag inte vore säker på att det funkar. ATF Dextron är nästan standardolja till servostyrningar och snabbväxlar på äldre traktorer, vad som används i nyare vet jag inte.

Bara en liten notering om att det är skillnader på hydrauloljor.
 
Toppen