• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hydrauliska stödben.

• Startad av Startad av F.d. 58560
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 58560

Guest
Hej!
Jag har en liten undran. När ni som har hydrauliska stödben ställer upp och något eller flera hjul hänger i luften, då ni använder automatiken. Vad gör ni då? jag använder ofta den manuella uppställningen, då det ofta är lite si och så med underlaget. Jag köpte plattor som ser ut som stora dubblo klossar i Tyskland. Dessa lägger jag under de hjul som hamnar i luften och sänker ner. Det blir stabilt och ingen rörelse i bilen. Det blir det ju om något eller flera hjul hänger i luften. Min fråga till er är, står ni med hjulen i luften eller gör någon liknande som jag? Jag har fått veta av EP att hjulen inte skall hänga i luften. Inte bra för systemet.

Ett tips är att följa E&Ps rekomendation. Dom om nån vet vad som gäller.
Sidokrafterna på hydraulcylindrarna kan bli för stora om hjulen hänger i luften.
Kan bli problem med ev reklamationer om skador uppkommer av handhavandefel.
Har själv haft diskussionen med Miro de Jong på E&P ang detta.
I all välmening.

Hejs
Claes 105

Är det stora nivåskillnader ska man hissa manuellt i flera omgångar och lägga under klossar. Minst ett gärna flera hjul i backen med handbroms!

När jag fick mina EP stödben monterade, så talade montören om att det skadar inte stödbenen om framhjulen hänger i luften. Men det är inte bra för stötdämparna, det ligger en packning i botten av dessa som kan bli skadade. Jag blev rekommenderad att om hjulen hänger fritt lägg under någon kloss och sänk så hjulet får lite stöd. Detta gäller inte för en natt. Endast för lite längre stopp.
MVH ABBEN

Ser att de flesta av er har samma uppfattning som jag. Det är inte många gånger jag behövt lägga under för kraftig nivåskillnad. De flesta platser är rätt OK. Och som jag tidigare nämnde, är alla 4:a hjulen på fast underlag blir den mycket stabilare.

912552_popup.jpg
Ausgleichskeil, Multifunktonspad
Für den variablen Höhenausgleich, 10er Set
Dessa klossar har jag. Kanon, inte bara till att lägga under däcken.

Har bara använt manuell inställning när skifte av hjul skall utföras. I övrigt så sköter automatiken om det hela.

Har haft en diskussion med ALCO om detta. De säger att deras stötdämpare klar av att låta framhjulen hänga fritt utan att dämparna tar skada.

Funderar på att låta montera hydrauliska stödben. Finns det många märken att välja på? Om så, vad är vanligast/bäst? Andra tips?

Edit: Jag har en Knaus 650 Ti 2008.

Om lutningen på marken är för stor fungerar inte automatiken. Då lyser en röd lampa på fjärrkontrollen. Följ då de oranga pilarna tills grön lampa tänds o bilen står ok.

När jag fick mina EP stödben monterade, så talade montören om att det skadar inte stödbenen om framhjulen hänger i luften. Men det är inte bra för stötdämparna, det ligger en packning i botten av dessa som kan bli skadade. Jag blev rekommenderad att om hjulen hänger fritt lägg under någon kloss och sänk så hjulet får lite stöd. Detta gäller inte för en natt. Endast för lite längre stopp.
MVH ABBEN

Jag har svårt att tänka mig att det är stötdämparen som skall ta upp kraften när upphängningen är fullt utfjädrad. Har monterat många stötdämpare i min dag och aldrig behövt dra dessa i ytterläge vid montering då hjulupphängningen hängt fritt i luften.

Funderar på att låta montera hydrauliska stödben. Finns det många märken att välja på? Om så, vad är vanligast/bäst? Andra tips?

Edit: Jag har en Knaus 650 Ti 2008.
Det finns en del olika varumärken. E&P, Goldschmitt, Alko och några andra som arbetar med hydraulik.
Själv valde jag E&P då de har levererat ut mängder av system på marknaden. Att de dessutom har bred support över hela europa om något skulle krångla är positivt.
Har kört en säsong utan några som helst problem. Det är bara att rycka i handbromsen och trycka på knappen så är man i nivå på en knapp minut.
Finns bara en nackdel och det är priset, men minnet är kort....

Tillbaka
Toppen