• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hydrauliska stödben

Mina tar ström från bodelsbatterierna, och minst AGM är att rekommendera,dom tål större uttag.
Men det kanske beror på vad för bil man har, och man vill ju alltid ha ett "friskt" startbatteri.
 
Det är av säkerhetsskäl stödbenen är kopplade till startbatteriet.
Texten nedan är hämtat från deras instruktionsbok.

Inbyggd säkerhet


Alla E&P nivelleringssystem för husbil har en hög

säkerhetsnivå vad gäller maximal lyftkapacitet för

stöden. Systemets elektronik är på sådant sätt

inställt att stöden i allmänhet bara fungerar när

tändningen är avstängd. Om tändningen eller

motorn är påslagen så länge stöden fortfarande är

utskjutna, ger systemet ett larm samtidigt som alla

stöd automatiskt samtidigt dras in
 
Vill komplettera inlägget ovan, vi har vår husbil avställd över vintern, så jag är inte 100 just nu, men nästan säker på att tändningen måste vara på eller för den delen med motorn på när man hissar bilen, det som är viktigt är att handbromsen är åtdragen, skulle bilen vara upphissad och du släpper handbromsen så går stödbenen in automatiskt. Så jag finner texten ovan lite märklig......
 
Vi har också våra EP stödben kopplade till startbatteriet och jag är helt säker på att tändningen måste vara på för att det ska gå att använda dem.

Så här står det i manualen:
1.2 Användning av det hydrauliska nivåregleringssystemet
• Parkera husbilen på så plan mark som möjligt.
• Se till att handbromsen är åtdragen.
• Växeln skall stå i parkeringsläge.
• Se till att inga människor eller djur är i närheten av husbilen under tiden nivåregleringssystemet är i gång.
• Nivåställandet bör helst ske med motorn på

Har också testat att lossa handbromsen då tändningen var på, vilket fick stödbenen att omedelbart dras in.

Manualen hittas på: https://www.ep-hydraulics.nl/uploads/documents/95468f9c3f412f8c8defeaa1dcf245bd.pdf

Hälsar
Bettan o Einar
 
Lät montera EP för snart ett år sedan.
Jag måste ha parkeringsbromsen (tryckluft) aktiverad samt tändning på, motor igång spelar ingen roll, men kanske är att föredra för batteriet.

Sen kan jag lägga ur park.bromsen efter att tändningen slagits av.
För att köra upp benen manuellt så måste park.bromsen ligga i och tändningen slås på.
Slår jag på tändningen med park.bromsen ur, så åker benen upp automatiskt.
 
Vi har haft vårt EP hydrauliska stödben i 6 år nu, tänkte lämna ett tips här som ni kanske får nytta av längre fram, endast en incident har hänt och det var mitt eget fel jag hade för bråttom iväg en gång och började köra innan benen var helt uppe, det gjorde att kolvarna stannade halvvägs och gick inte att få igång igen.
Jag provade att ta ut häng säkringen som sitter vid pumphuset på en kabel, tog bort den och satte dit den igen, då nollställdes systemet och började fungera normalt igen :).
 
Senast ändrad:
Jag brukar ha motorn igång när jag kör med hydralbenen upp eller ner håller lätt på bromsen och handbromsen lätt åtdraget ,för att inte få spänningar på hydralkolvarna när bilen lyfter eller säker sig ,,,,jag gorde flera manöver fel,satte på tändningen och släpper handbromsen och benen går upp automatiskt .Risken är att fjärrkontroll tappar kontakten med elektroniken. Då får man lossa pluskabeln till batterit så nollställs hydraliken,Håkan
 
................Risken är att fjärrkontroll tappar kontakten med elektroniken. Då får man lossa pluskabeln till batterit så nollställs hydraliken,Håkan

På vår installation finns en trådbunden kontroll som ligger under förarstolen.
Kan mycket väl vara så att det finns en sådan undanstoppad även i er bil.

Hälsar
Bettan o Einar
 
På vår installation finns en trådbunden kontroll som ligger under förarstolen.
Kan mycket väl vara så att det finns en sådan undanstoppad även i er bil.

Hälsar
Bettan o Einar
Jag har också en fast panel ,när fjärrkontrollen tappar kontakt med elektroniken, så blir det ett flipperspel på den fasta kontrollen, så för att återställa måste man ta bort pluskabeln på batteriet, Håkan
 
Tillbaka
Toppen