• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hydrauliska stödben eller inte

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Alla verkar välja EP,är det dom bästa?Någon som har Alko, man slipper hydralenhet inne i bilen men dom väger 70kg.
 
W

Weckman

Guest
Alla verkar välja EP,är det dom bästa?Någon som har Alko, man slipper hydralenhet inne i bilen men dom väger 70kg.

Du behöver inte ha hydralikenheten inne i bilen, finns ett ställ/monteringspatta så man kan montera enheten under bilen.
Kollade på Alko också men tyckte den verkade lite knölig att använda och att ha 4 olika behållare med olja att ha koll på är inte min grej. Plastkåpan som skydd över var ett tillbehör och ingick inte.. Sen var det lite dåligt med monteringsverkstäder inom mitt område, närmaste var 26mil..
 

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Bokade idag montering av E&P level M efter att ha funderat och kollat runt på alternativ som finns. Skiljer inte mycket i kostnad att montera i Tyskland så inte värt besväret för min del. Ska bli trevligt att se resultatet och frugan lycklig då det nu inte finns något som heter stödbens Öl.
Gillar hon inte öl.:twitcy:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har nu fått offert på EP stödben,58000kr enheten monterad inne i bilen,viktavläsning +3500kr.
Är detta ett normalt pris? Viktavläsning anser jag inte var nödvändigt har god marginal till max.
Möjligen skulle jag montera pumpen under bilen det tillkommer 3000kr för lådan,synpunkter?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har nu fått offert på EP stödben,58000kr enheten monterad inne i bilen,viktavläsning +3500kr.
Är detta ett normalt pris? Viktavläsning anser jag inte var nödvändigt har god marginal till max.
Möjligen skulle jag montera pumpen under bilen det tillkommer 3000kr för lådan,synpunkter?

I Maj 2018 kostade det mig 59000 kr att få EP stödben på en ny bil (inklusive montage)

Har du hyfsat med plats tycker jag du skall ha pumpen inne i bilen. Mera skyddat även om man har en låda. Fast det är klart, med pumpen inne behöver slangarna dras igenom golvet på något lämpligt ställe. Se bara till att pumpen monteras åtkomligt eftersom det, så småningom, kanske behöver fyllas på hydraulolja och nödhöjningen (använd en skruvdragare/borrmaskin) kan i nödfall behöva användas.

MVH
Hans
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Har nu fått offert på EP stödben,58000kr enheten monterad inne i bilen,viktavläsning +3500kr.
Är detta ett normalt pris? Viktavläsning anser jag inte var nödvändigt har god marginal till max.
Möjligen skulle jag montera pumpen under bilen det tillkommer 3000kr för lådan,synpunkter?
Det låter som normalpris, det blir min andra bil med EP och jag kommer att välja viktavläsning för att det är intressant att se fördelningen mellan axlarna vid olika last. Jag vill nog helst ha pumpen i bilen, man vet ju aldrig om man behöver komma åt den i framtiden.
 
Toppen