• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hydraliska stödben

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Tacksam för tips på för eftermontering av hydraliska stödben.
Tips från er SOM har efter monterat stödben i efterhand.
Vår husbil är totalvikten 5000kg.
Typ ex stål/ aluminium, var ni har gjort detta samt priser och övriga tips är välkomna.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag valde E&P stödben, monterade av :
E&P Hydraulics
För vår bil finns det inte så många allternativ på grund av chassiet (MAN) och viklten.

Priset var klart konkurrensmässigt, hela monteringen skötter av två personer på en arbetsdag.
I priset ingick lånebil så man kunde göra en utflykt.
Priset varierar med vad som monteras (vikt och höjd på chassiet), så dra ett mail och fråga, är mitt tips.
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Jag lämnar in min bil för montering av HPC stödben idag på min Bürstner. Återkommer med erfarenheter.

/Lars Erik
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
844
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
På dom flesta nya bilar så görs det inte på fabrik utan alltid eftermontering i Sverige men då med återförsäljaren som mellanhand. Kanske att Goldsmith monteras på hymer fabrik? Så kontakta recpektive verkstäder för offert, EP. HPC,AlKo mm.
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Har nu fått mina HPC stödben monterade på Torvalla Bil LCV I Haninge.
Första intrycket är att bilen känns mycket stadig och niveleringen sker på någon minut. Lätthanterat via kontrollpanel eller bluetothansluten app med ledtexter på svenska.
Jag har inga andra fabrikat att jämföra med, men jag tycker jag fått vad jag var ute efter.
Det man ska tänka på att man har ett lämpligt utrymme för placering av hydrualpumpen, som kräver c:a dj25xbr55xh35 cm. I min Bürstner Nexxo T720, som har ganska begränsade förvaringsutrymmen blev det en liten låda under en av sängarna.
 
F

f.d. 53452

Guest
På dom flesta nya bilar så görs det inte på fabrik utan alltid eftermontering i Sverige men då med återförsäljaren som mellanhand. Kanske att Goldsmith monteras på hymer fabrik? Så kontakta recpektive verkstäder för offert, EP. HPC,AlKo mm.
Här i Sverige monteras Goldschmitt på Hymer husbilar av Hymer Center. Om jag förstått det rätt så ägs Goldschmitt i Tyskland av Hymer Group så det finns samband och hur det påverkar prissättning kan man bara ana.
Själv valde jag dessa på min senaste husbil och de fungerar bra men sitter något lågt så man får vara observant om man kör där det finns stora ojämnheter. De nya farthindren som sjunker ner vid hastighetsöverträdelser vågar jag inte testa :) .
På min förra husbil eftermonterade jag EP, dessa var billigare och bra. Enda skillnaden var att Goldschmitt har slangbrottsventil men det är inte avgörande (för mig).
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
Jag har stödben från Shr-Hydraulik.de. Allt monteras under bilen, det enda som ansluts inne är ström Kabeln.
Screenshot_20210527-183612.jpgScreenshot_20210527-183357.jpgScreenshot_20210527-183029.jpg
Bildern är från företagets hemsida.
Mvh Klas Nilsson
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Har nu fått mina HPC stödben monterade på Torvalla Bil LCV I Haninge.
Första intrycket är att bilen känns mycket stadig och niveleringen sker på någon minut. Lätthanterat via kontrollpanel eller bluetothansluten app med ledtexter på svenska.
Jag har inga andra fabrikat att jämföra med, men jag tycker jag fått vad jag var ute efter.
Det man ska tänka på att man har ett lämpligt utrymme för placering av hydrualpumpen, som kräver c:a dj25xbr55xh35 cm. I min Bürstner Nexxo T720, som har ganska begränsade förvaringsutrymmen blev det en liten låda under en av sängarna.
Hej...tack för info.
Vad väger hela paketen?
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Enl beskrivningen väger satsen 45 kg. Detta kompenseras delvis av att jag plockar bort domkraft och nivåklossar som nog väger c:a 10-15 kg. Jag har dock inte något problem med lastvikten så fördelarna överväger...

/Lars Erik
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024

Enl beskrivningen väger satsen 45 kg. Detta kompenseras delvis av att jag plockar bort domkraft och nivåklossar som nog väger c:a 10-15 kg. Jag har dock inte något problem med lastvikten så fördelarna överväger...

/Lars Erik
Får man fråga vad prislappen landade på?
Det florerar många olika priser på forumet mm.
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
HPC-paketet med fäste för Fiatchassi 46250 kr
Arbete 9750 kr
Förbr.mtrl 480 kr
Moms 14330 kr

Summa c:a 70800 kr

Momsen är ju det belopp som drar iväg med priset och ofta det man glömmer bort i olika jämförelser...

/Lars Erik
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.634
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Momsen är ju det belopp som drar iväg med priset och ofta det man glömmer bort i olika jämförelser...

När ett företag lämnar ett pris till en konsument SKALL moms alltid vara inräknad i priset.

Om det anges olika priser, konsumenter emellan, förutsätter man därför att momsen är inräknad.

Tydligen kan man inte ens utgå från en sådan självklarhet...

Pålle
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Hej...tack för info.
Vad väger hela paketen?
Gokväll
Hur gör man om man behöver nödköra systemet vid el eller elektronikbortfall?
Inte så häftigt att ligga under bilen och handpumpa.
Har själv EP på bilen där pumpenheten är monterad i dubbelgolvet, åtkomlig via en lucka.

Hejs
Claes 105
 
Toppen